A BKK Zrt.-hez 2017. május 10-én érkezett elektronikus levelével kapcsolatban a BKV Zrt. és a BKK Zrt. az alábbi tájékoztatást adta.
A BKV Zrt. tájékoztatása szerint a kocsiszíni menetek nagy részének meghirdetésével egyetértenek, az új jelzési és forgalmi utasítás szeptemberi életbe lépésével ebben az irányban kívánnak elindulni, tehát ahol a peronok, végállomások fizikai, geometriai kialakítása nem akadályozza, ott az utasszállítást elő fogják írni.
A menetek meghirdetésével kapcsolatban több probléma merül fel. Jelenleg az egyes vonalakon általában csonkamenetekhez kapcsolódnak a kocsiszíni menetekkel, tehát a BKK Zrt. előír az adott vonal egy pontjáig egy menetet, amelyhez a kocsiszíni menet kapcsolódik. Ennek oka részben az éjszakai járatokhoz, metróhoz történő csatlakozás, részben pedig a ki- és beálló menetek összeegyeztetése más menetekkel. A javasolt utastájékoztatási irányoknak ez azonban ellentmond.
A kocsiszíni menetek tételes meghirdetése problémát okozhat, ha az adott menet kimarad, amelyre – elsősorban műszaki ok miatt – előfordulhat példa. Amennyiben erre az utasok alapoznak, akkor az utazási kellemetlenséget okozhat. Elsősorban a csúcsidők végén beálló járművek esetében előfordul, hogy a meghibásodott vagy szennyezett kocsit lecserélik és a meghirdetettől eltérő időpontban, a hiba okától függően utasok nélkül állítják be a kocsiszínbe.
Az egyes vonalakhoz tett észrevételeivel kapcsolatban pontokba szedve tájékoztatjuk az átláthatóbbság miatt.
1-es villamosvonal: a Száva kocsiszínbe beálló menetek jelenleg csak Ferencváros vasútállomás Málenkij robot emlékhely megállóhelytől szállítanak utast. Ennek két oka van: egyrészt itt történik a járművezetők váltása (az 51-es villamosvonalon érkező szerelvényeket dél-pesti forgalmi terület járművezetői vezetik), másrészt pedig a Határ út M és a Könyves Kálmán körút/Mester utca megállóhelyek között nem alkalmasak a megállóhelyi peronok az utasszállításra. Az anyagban jelzett elsőajtós felszállást a hosszú CAF villamosok esetében nem támogatjuk. A Koppány utca és Könyves Kálmán körút között a CAF villamosok utasokat nem szállíthatnak a pálya rossz állapota miatt (terhelten a szerelvények életmentője hozzáér a burkolathoz), ezzel a környék egyik csomópontja előtt szűnne meg az utasok szállítása. A hosszú szerelvények első ajtón történő le- és felszállását olyan szakaszokon, ahol a rövid peronok száma kicsi, elképzelhetőnek tartjuk, a Határ út–Koppány utca vonalszakasz azonban nem ilyen.
2/24-es villamosvonalak: a kocsiszíni menetek a Közvágóhíd végállomás sajátosságai miatt nem rendelkeznek végállomási indítással, mivel – különösen a csúcsidőszakok végén – a szerelvények végállomási indítása bizonytalan. A hétvégi, illetve esti időszakban ezen változtatni tudnak.
4/6-os villamosviszonylat: a 24G viszonylatjelzés bevezetése óta rendszeresek a panaszok és félreértések az Orczy tér környezetében, mivel az utasok a 24G és 24 viszonylatjelzések között jellemzően kevésbé tudnak különbséget tenni, mint a „Hungária kocsiszínbe” felirattal érkező 4-es és 6-os viszonylatjelzéssel közlekedő szerelvények és a 24-es számjelzés között. Bár hivatalosan csupán néhány indulás van 24G jelzéssel jelölve, jelenleg mindegyik, FUTÁR rendszerrel nem szerelt villamos ilyen jelzéssel közlekedik az utastájékoztató berendezés memóriájának korlátozottsága miatt.
19-es villamosvonal: a Száva kocsiszínből kiálló szerelvények a Koppány utca és a Könyves Kálmán körút/Mester utca között nem szállíthatnak utast a pálya rossz állapota miatt. Kiálláskor ez könnyen problémát okozhat, mivel az átszállóhely előtt kell leszállniuk az utasoknak, beálláskor ugyanakkor a Koppány utca és a Határ út M között elképzelhetőnek tartjuk az utasszállítás meghirdetését.
A főjelzők esetében elsődleges cél, hogy a már telepített berendezések megfelelően működjenek. A forgalmi terület részéről azon dolgozik a BKV Zrt., hogy a járművezetők oktatása, tájékoztatása révén a meglévő berendezések minél nagyobb hatásfokkal üzemeljenek. A jövőbeli terveknél egyetértenek azzal, hogy az egyszerű vágányképpel rendelkező végállomásokon (például Városház tér, 1-es vonal óbudai meghosszabbítás) ne létesüljön jelzőberendezés. Az Etele út/Fehérvári út végállomáson tervezzük Budafok kocsiszín megnyitásáig a tabulátor kezelői szolgálat beüzemelését, ezzel is elősegítve a ki- és beállások zavartalanságát.
Vasúti főjelzők kikapcsolása: A főjelzők működtetése az 18/1998. (VII. 3.) KHVM rendelet alapján a szükséges helyeken nem az üzemeltető döntéskörébe tartozó dolog, hanem az kötelezettség.
Bejelentkezős csomópontok, forgalomtechnikai ellenőrző jelzők: A javaslatban foglaltak a BKV Zrt. részéről is támogatottak, az általuk véleményezett tervcsomagokban ezek telepítését kérik.
Megállók kihagyása: A szeptembertől életbe lépő módosítások kapcsán az érintett megállóhelyek meghatározásakor arra törekednek, hogy az emelt sebesség alkalmazhatóságának paraméterei egységesek legyenek. Az első időszaknak kísérleti jellege is lesz, a nagyobb sebességgel történő áthaladások kapcsán a tapasztalatokat elemezni fogjuk, és lehetőség szerint tovább bővítik majd az érintett megállóhelyek körét.
Tájékoztatjuk továbbá, hogy a hálózaton számos példa van, ahol a kocsiszíni menetek a BKK Zrt. által az elmúlt évek során integrálva lettek a menetrendekbe és az utasok számára meghirdették. Például:
· az 1-es vonalon, késő este a Puskás Ferenc Stadionig közlekedő, majd kocsiszínbe menő járatok, illetve hajnalban az onnan kiálló menetek, amelyek csatlakoznak a 901-es és 918-as autóbuszokhoz
· a 24G viszonylat bevezetése a nagykörúti kocsiszíni menetek kapcsán
· a Fonódó-hálózat elindulása után a CAF-villamosok egy ideig nem szállítottak utast, ezt a rendelkezésünket már felülvizsgáltuk, így már ezek is végeznek utasszállítást.
Figyelembe kell venni, hogy az idei évben várható Budafok kocsiszín átadása, amely után a kocsiszíni menetek jelentősen át fognak rendeződni, számuk érdemben mérséklődni fog, különösen a késő éjszakai, kora hajnali órákban.
A megküldött felvetések között számos olyan, a jelenleg használatos utastájékoztatási és forgalomszervezési megoldásoktól eltérő javaslat is szerepel, amely hosszabb ideig tartó átgondolást igényel, hiszen azoknak nemcsak informatikai, közlekedésszervezési, de a utastájékoztatásra vonatkozó jogszabályi előírásokkal való koherenciáját is részletesen meg kell vizsgálni.
Köszönjük javaslatait, egyben kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását!