Ebben a cikkben újra felidézzük, amit a beruházásról tudni kell. A pótlási javaslathoz kattints ide.
Kampányt is indítottunk: Követeljük együtt a hűvösvölgyi villamosvonal valódi fejlesztését a BKK-tól!
Május 27-étől várhatóan nyár végéig nem járnak a villamosok Hűvösvölgy térségében, mert a Kelemen László utcánál helyreállítják az évtizedeken át elhanyagolt töltést. A lezárás miatt tízezreknek kell hónapokon át dugókkal sújtott utakon közlekedő, tömött pótlóbuszokon utazni, cserébe viszont szinte semmit nem kapnak, mivel a vonalon egyéb nagyszabású fejlesztéseket nem végeznek el. A Közlekedő Tömeg szorgalmazza, hogy fejlesztések és hasonló felújítások esetén minél kevesebbszer, minél rövidebb időre zárják le a villamosvonalakat, és a lehető legtöbb szükséges feladatot végezzék el. A BKK és a BKV ezt a lehetőséget most elszalasztotta, de a pótlás okozta kellemetlenségek enyhítésére még mindig van mód: szervezetünk javaslatcsomagot készített a lezárás alatt érvényes forgalmi rendre vonatkozólag.
Korábban több részletes cikkünk is született a témában, a felújítás hátteréről itt, a vonal problémáiról pedig itt olvashattok bővebben. A Civil Rádióban is elmondhattuk véleményünket, ide kattintva meghallgathatjátok.
Komplex pályafelújításra lenne szükség a teljes vonalon, de idén csak 80 méternyi vágányt cserélnek ki.
Sok hűhó semmiért
A budapestieknek nem kell bemutatni azt a jelenséget, hogy ugyanazt a villamosvonal-szakaszt hajlamosak évről-évre lezárni, és heteken, hónapokon keresztül kapirgálni, hogy aztán utána semmilyen érezhető javulás ne történjen. Ez alól a hűvösvölgyi vonal sem kivétel: az elmúlt 2 évtizedben számos lezárás volt a vonalon, mégis 20 éve nem sikerül egyetlen percet sem lefaragni a Széll Kálmán térig tartó szakasz 18 perces menetidejéből. Most pedig egy újabb, érzékelhető fejlesztés nélküli vágányzár közeleg: május 27-től nyár végéig nem járnak majd a villamosok, mert a Kelemen László utcánál újjá kell építeni az évtizedeken keresztül elhanyagolt támfalat.
Az évtizedeken keresztül elhanyagolt töltés – a háttérben egy másfél méter átmérőjű fa nőtt ki az oldalából.
Hagyták, hogy a természet teljesen átvegye az uralmat.
A lezárás tízezreket érint – többek között a Hűvösvölgyből, Pesthidegkútról, Máriaremetéről, Nagykovácsiból és Solymárról beutazók döntő többségét – akiknek hónapokon át kell tömött, kényelmetlen pótlóbuszokon utazni, ezt az áldozatot azonban hiába hozzák meg. A vonalon egyebek mellett a több tíz éves vágányok komplex felújítására, a rossz állapotú, alacsony peronok akadálymentesítésére és hosszabbítására, a hűvösvölgyi végállomás korrekciójára és a megállókiosztás felülvizsgálatára is szükség lenne, de a 3 hónapos lezárás alatt csak a támfal helyreállítását, illetve összesen kb. 80 méternyi vágányszakasz felújítását végzik el. Más szóval a sok kényelmetlenség után még mindig ott fogunk tartani, hogy egyetlen perccel sem rövidül a menetidő, a zajterhelés nem csökken, és továbbra sem lesz akadálymentes a vonal.
Természetesen nem csak mi gondoltunk ezekre a fejlesztési lehetőségekre, a BKK és a BKV viszont későn lépett – például a peronok akadálymentesítésének már a megtervezése is csak 2018 végére várható, a pálya teljes felújításáról pedig még csak nem is hallani. A BKV válaszában megírta, hogy a vonal fejlesztésére koncepcióterv készül, és a további fejlesztéseket a következő néhány évben – legnagyobb valószínűséggel szintén hónapokig tartó – lezárások alkalmával végzik majd el. És persze senkit sem kell emlékeztetni a tavalyi Fehérvári úti és Bartók Béla úti munkálatokra: a fővárosban manapság egy-egy felújítás akár örökké is eltarthat.
Omladozó, mindenféle akadálymentesítést nélkülöző peronok – még éveket kell várni a felújításukra.
Forgalmi vágány a kőkorszakból – még éveken keresztül zötykölődhetünk rajtuk.
Kulcsfontosságú vonallal szórakoznak
Egyébként is méltatlan a hozzáállás, melyet a városvezetés a felújításokkal kapcsolatban tanusít, de a helyzetet tovább súlyosbítja az a tény, hogy a hűvösvölgyi villamosvonal egy kulcsfontosságú közlekedési folyosó. A számos városrészt egyedüliként kiszolgáló, kétsávos Hűvösvölgyi úton mindennaposak a kilométeres dugók, a belvárosba évek óta csak villamossal lehet megbízhatóan bejutni. Rendkívül népszerű járatról van szó: csúcsidőben a lehetséges legsűrűbb, 2,5 perces követéssel közlekednek a teltházas, 200 utast szállító szerelvények. Mindezek jól mutatják, hogy érdemes lenne háromszor is jól meggondolni, mielőtt lezárják a vonalat.
Érdemi áttörés ezügyben akkor érhető el, ha esetleges reszelgetések helyett komplex felújítási szemlélettel közelít meg minden hasonló problémát a városvezetés, a BKK és a BKV. Egyrészt minél kevesebb, jó előre megtervezett és beütemezett, minél rövidebb ideig tartó lezárás alatt kellene minél több feladatot elvégezni – azaz ha egyszer lezárnak egy szakaszt egész nyárra, akkor ott végezzenek is el minden szükséges fejlesztést. Másrészt a felújításokkal és a karbantartásokkal kapcsolatos közbeszerzéseket ezer ág húzza, elengedhetetlen a jelenlegi eljárásrend felülvizsgálata – erről is írtunk már korábban.
Ez mind viszont már csak a jövő zenéje lehet, a hűvösvölgyi villamos utasainak idén meg kell elégedniük egy néhány tíz méteres vágányszakasz részleges felújításával. Ugyan a fejlesztési lehetőségekkel nem éltek a szolgáltató cégek, a nyári lezárással kapcsolatban még nincs minden veszve: a kényelmetlenségek számos ponton jelentősen enyhíthetőek, erre vonatkozó javaslatainkat most részletesen bemutatjuk.
Előnyt a pótlóbuszoknak!
Tervezetünk három fő szempont mentén épül fel:
- A pótlóbuszokat előnyben kell részesíteni
Egyfelől villamosok utasainak abszolút többsége Hűvösvölgyben száll fel, azaz a legtöbben kénytelenek lesznek pótlóbuszra szállni, ezen járatok útvonala viszont rendszeresen bedugul. Másfelől a lezárás mellékhatásaként sokan vonzóbbnak találhatják az egyéni közlekedést, aminek révén csak tovább növekednek a dugók. Mindezek miatt minden lehetséges ponton segíteni kell a villamospótlók haladását. - A villamosok el kell menjenek Budagyöngyéig
A lezárt szakasz előtti utolsó nagyforgalmú csomópont Budagyöngye. A pótlás okozta kényelmetlenségek csökkentése érdekében meg kell őrizni e megálló dél-budai kapcsolatait. - A kerékpár hatékony alternatíva
A kerékpár kiváló, sokszor a villamosnál is gyorsabb alternatívát nyújt a térségben. A javasolt útvonalakat a lakosság körében aktívan kommunikálni kell.
1. A pótlóbuszokat előnyben kell részesíteni
Jelenleg az Akadémia – Budagyöngye és a Szent János Kórház – Széll Kálmán tér szakaszon van belváros irányú buszsáv. A BKV ezen felül a Vadaskerti utcai és Kelemen László utcai csomópontok között is minden lehetséges helyen buszsávot jelöl ki a belváros irányába, a parkolóhelyek rovására. E döntés nagyon pozitív, enélkül kétségtelenül nehéz lenne megoldani a pótlást, véleményünk szerint azonban további előnyben részesítési lehetőségek is vannak.
- Buszsáv a belváros irányába, a Hűvösvölgyi út kétsávos szakaszán
A Nagykovácsi út – Vadaskerti utca szakaszon az egész reggeli-délelőtti időszakban rendszeresek a torlódások, ezért buszsáv kijelölését javasoljuk. Itt két sáv vezet befelé, később viszont csak egy, tehát az áteresztőképességet az extra sáv egyébként sem befolyásolja. - Buszsáv a belváros irányába, a Szilágyi Erzsébet fasor szélesebb szakaszán
A Gábor Áron utca – Szent János Kórház szakaszon jelenleg csak egy sáv vezet befelé, pedig fizikailag kettő is elfér, azaz a közúti kapacitás csökkenése nélkül is kijelölhető egy buszsáv. Itt szintén az egész reggeli-délelőtti időszakban rendszeresek a torlódások. - Elsőbbség a buszoknak a buszsávok végénél
Útburkolati jelek által kell biztosítani a buszok elsőbbségi kihajtását. - A Kelemen László utcai csomópont tehermentesítése
A csomópont előtt mindkét irányba jellemzőek a torlódások. Az észak felől érkező forgalomtól buszsáv védi majd a villamospótlókat, a dél felől érkezők viszont jelentős késéseket okozhatnak a vonalon. A forgalmat a Hidász utca – Pasaréti út útvonal megnyitása, illetve a Hűvösvölgyi útról jobbra, a Kelemen László utcába való kanyarodási lehetőség ideiglenes tiltása révén javasoljuk csökkenteni. Az alternatív útvonalat intenzíven kommunikálni kell az érintett útvonalakon. - Lámpaciklus-módosítás a Kelemen László utcai csomópontnál
Villamosok nem haladnak majd át a csomóponton, így kompromisszum nélkül adható több zöldidő a Hűvösvölgyi utat rendszeresen visszatorlasztó kanyarodósávnak. - Megállási rend Hűvösvölgy végállomáson
Javasoljuk, hogy a pótlóbuszok a 64-es járatcsalád megállóhelyéről induljanak, az utasokkal teli pótlóbuszok így tudnak a lehető leghamarabb kijutni a végállomásról. - Lámpaciklus-módosítás Hűvösvölgyben
A hűvösvölgyi végállomás és a Heinrich István utcai csomópontok lámpái figyelembe kell vegyék a jelentősen sűrűbb buszközlekedést.
Mint látható, tervezetünk nem csökkenti a közúti kapacitást, nem szüntet meg parkolóhelyeket, és az úgynevezett “kapuzást” – az áteresztőképesség szándékos korlátozását – sem alkalmazza. Utóbbit nem is volna szerencsés, hiszen úgy a külső területeken közlekedő közösségi közlekedési járatok forgalma a mainál is zavarérzékenyebb lenne, és mivel a pótlóbuszokra felszálló utasok ezekkel a járatokkal érkeznek Hűvösvölgybe, kapuzás esetén ők semmit sem éreznének a belső szakaszon alkalmazott előnyben részesítésekből.
A fentieken túl megfontoltuk az agglomerációs buszjáratok Széll Kálmán térig, expresszjáratként történő közlekedtetését is, ezt a megoldást azonban nem tartjuk jónak. Egyrészt környék torlódásai miatt a sok, egyenként ritka járat menetrendje betarthatatlanná válna, a negatív hatások pedig a külső, ritkábban ellátott területeken csapódnának le. Másrészt ezek a járatok és a pótlóbuszok együtt csak egyenetlen követésű és kapacitású szolgáltatást tudnának nyújtani a belső szakaszon, továbbá ez egy bonyolultabb, és sokkal kevésbé hatékony közlekedési rendet eredményezne.
2. A villamosok el kell menjenek Budagyöngyéig
A lezárás az Akadémia – Hűvösvölgy szakaszt érinti, a BKV viszont, az egyszerűbb megoldást választva csak a Szent János kórházig közlekedteti majd a hűvösvölgyi vonalakat. Ugyan az 59-es járat ideiglenesen egész nap Budagyöngyéig jár, a sokkal fontosabb, dél-budai kapcsolatokat is nyújtó 56-os és 61-es vonalak odáig már nem mennek majd el. Véleményünk szerint egy ilyen hosszú lezárás idején mindent meg kell tenni a zavartalan villamosforgalom lehető leghosszabb szakaszon való megtartásáért, ráadásul Budagyöngye egy nagyforgalmú csomópont, így az alábbiakat változtatásokat javasoljuk.
- A hűvösvölgyi vonalak (56, 56A, 61) Budagyöngyéig mindenképpen menjenek el.
- Mivel ott a megálló nem képes végállomásként funkcionálni, ezért a villamosokat kétfelé kellene osztályozni
- Egyrészt Szépilona kocsiszín felé továbbközlekedve, a kocsiszín előtti váltón,
- másrészt a villamos eredeti vonalán továbbhaladva egy, az Akadémia megállóhoz ideiglenesen beépített váltón lehetne visszafordulni.
- A két végállomás együttesen képes lenne a budai fonódó hálózatra jellemző késések kompenzálására. Természetesen a megfelelő szolgálati helyiségek biztosításáról gondoskodni kell.
- Az 59B járat közlekedtetése a lezárás idején szükségtelen. A járat elsődleges funkciója a másik két járat csúcsidei tehermentesítése, de mivel az utasok többsége a pótlóbuszok használatára kényszerül, erre most nem lesz szükség.
3. A kerékpár hatékony alternatíva
Már ma is sokan gyorsabbnak tartják a kerékpárt a villamossal szemben, de kényelmesebb tempóban is nagyjából 19-25 perc alatt megtehető a Hűvösvölgy – Széll Kálmán tér táv. Ez az előny a pótlás idején csak nőhet, így szorgalmazzuk a kerékpáros lehetőségek lakosság körében való aktív kommunikálását. A Magyar Kerékpárosklub összegyűjtötte azokat a rövidtávon elvégezhető fejlesztéseket, melyek elvégzése jelentősen javítaná a villamosvonal mentén való kerékpározás lehetőségeit – a legfontosabbakat az alábbi térkép mutatja. Ajánljuk az általuk készített kisokos áttanulmányozását is, rengeteg értékes tipp szerepel benne.
A Kerékpárosklub fejlesztési javaslataival a Közlekedő Tömeg egyetért, a megvalósítás érdekében mindkét szervezet megkeresi az érintett önkormányzatokat és az illetékes szolgáltató cégeket.
Még nem késő
A fejlesztési lehetőségeket idén nem ragadta meg a városvezetés, a lezárás miatti kellemetlenségek azonban még jelentősen enyhíthetők. Tervezetünk megvalósítása útburkolati jelek felfestésén, táblák kihelyezésén és egy ideiglenesen beépítendő váltón kívül semmi mást nem igényel, azaz a kezdésig még bőven van lehetőség ezen munkák elvégzésére.
Javaslatainkat a BKK, a BKV és a II. kerületi Önkormányzat részére is eljuttatjuk. Olvasóink véleményét örömmel fogadjuk az info@kozlekedotomeg.hu email címen.
Kampányt is indítottunk: Követeljük együtt a hűvösvölgyi villamosvonal valódi fejlesztését a BKK-tól!
Kelemen Tamás