Közlekedő Tömeg

10 hónapos lezárás miatt szívnak majd a MÁV-Start utasai – te is tehetsz ellene!

Közvetlen IC vonatokat, expressz pótlóbuszokat, tarifakedvezményt javasol a Közlekedő Tömeg Egyesület

2019. január 10. - Közlekedő Tömeg Egyesület

Február elején új üteme kezdődik a Budapest–Hatvan vasútvonal felújításának: a Pécel és Aszód közötti vonalszakaszt 10 hónapra teljesen lezárják. Az itt közlekedők nem örülhetnek felhőtlenül a fejlesztésnek: a lezárás alatt tervezett autóbuszos pótlás jóval lassabb eljutást, és plusz átszállásokat eredményez, ezzel aránytalan sérelmet okozva az utasoknak. A Közlekedő Tömeg Egyesület a kényelmetlenségek mérséklése érdekében alternatív pótlási javaslatokat dolgozott ki.

Adj hangot te is elégedetlenségednek! Küldd el a cikk végén található, javaslatainkat tartalmazó levelet az illetékeseknek!

49808839_372502653526095_1308734783437668352_n_1.jpg

Mi fog történni?

2019 februárjától pályafelújítás miatt a Budapest–Miskolc vasútvonalon, Pécel és Aszód között 10 hónapig egyáltalán nem járnak a vonatok. Tekintve, hogy erre a fővonali szakaszra épül Kelet-Magyarország vasúti közlekedésének nagy része, Miskolc, Sátoraljaújhely, Szerencs, Kassa, Eger, Mezőkövesd, Hatvan, Füzesabony, Tiszafüred és számos más település felé a jelenleginél jelentősen hosszabb menetidővel, pótlóbusz használatával, több átszállással lehet majd eljutni az építkezés ideje alatt.

Miért kell teljesen lezárni a vonalat, és miért tart ennyi ideig?

Általában örömhír, ha felújítanak egy vasútvonalat, ebben az esetben sajnos nem ilyen felhőtlen a helyzet. Egyrészt, a projekt számos fejlesztést tartalmazó elemét költségcsökkentéssel indokolva lehúzták, így gyakorlatilag alig lesz az egész felújításnak pozitív hozadéka. Az állomási vágányok számának csökkentésével, a belső szakaszon hiányzó harmadik vágány megépítésének elmaradásával egy zavarérzékeny vasútvonal jön létre. Az eredeti célkitűzés, miszerint a belső szakaszon 15 percenként járjanak a személyvonatok, illetve Gyöngyösre és Jászberénybe közvetlen zónázó vonatok közlekedjenek, nem fog tudni megvalósulni.

Másik probléma maga az átépítés módja: a mai gépláncos technológia lehetővé tenné, hogy a két vágány közül az egyiken folyamatosan közlekedhessenek vonatok, például a székesfehévári vonal felújítása is így valósult meg. Ez alapján valószínűsíthető, hogy a vasútvonal csupán azért lesz lezárva ennyi ideig, mert a kivitelezőnek így kényelmesebb a munkavégzés – az utasok szempontjai másodlagosak. 

49444713_367768397333495_2101364035772481536_n_1.jpg

Az építkezés eddigi ütemei alatt a vonatközlekedést egy vágányon folyamatosan fenntartották (fotók: Pergel Áron)

Közlekedés a lezárás ideje alatt – ezt kínálná a MÁV-Start

A MÁV-Start hivatalos pótlási információkat még nem közölt, azonban több hírportálon megjelentek a pótlási renddel kapcsolatos tervezetek – nagyon reméljük, hogy ez még változni fog.

  • A miskolci InterCity-k a borsodi megyeszékhelytől csak Hatvanig közlekednek. Hatvan és Budapest között pótlóbusszal kell utazni (tehát a lezárás plusz egy átszállást jelent).
  • Az Észak-Magyarország (Sátoraljaújhely, Eger) felől érkező távolsági gyors- és sebesvonatok szintén Hatvanig közlekednek majd. A pótlóbuszok azonban csak Hatvan és Pécel között közlekednek, Pécel és Budapest-Keleti között újra vonatokkal lehet utazni. Így például Budapestről Mezőkövesdre vagy Egerbe utazáshoz nulla helyett kétszer kell átszállni, vonatról pótlóbuszra, majd a pótlóbuszról egy másik vonatra, mivel a busz nem közlekedik Budapestig. Az átszállás kényelmetlensége mellett a pótlóbuszozás a utazási időt is rontja: a fenti városokba való eljutás akár 40 perccel is hosszabb lehet a jelenlegihez képest.
  • Az elővárosi vonatok Budapest és Pécel, valamint Aszód és Hatvan között közlekednek.
    • Isaszeg Péceltől pótlóbusszal lesz elérhető, egy átszállással.
    • Gödöllő vonattal és pótlóbusszal, H8-as hévvel, vagy Volánbusz-járatokkal marad elérhető.
    • Aszód Péceltől pótlóbusszal, vagy közvetlen budapesti Volánbusz-járatokkal közelíthető meg.
    • Hatvanba a közvetlen “IC pótlóbuszokkal”, pótlóbuszos átszállásokkal, vagy Volánbusz-járatokkal lehet utazni.

Amennyiben az M3-as autópályán nem jelölnek ki buszsávot, a térségből érkező összes pótlóbusz és Volánbusz-járat a dugóban araszolva, jelentősen hosszabb menetidővel fog közlekedni.

Egyesületünk álláspontja, hogy a lezárás az utazóközönség számára aránytalan sérelmekkel jár, a vasúti pálya felújítását szervező NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.), illetve a vonatpótlást biztosító MÁV-Start nem tesz meg mindent a kellemetlenségek csökkentése érdekében. A Közlekedő Tömeg olyan alternatív pótlási javaslatokat dolgozott ki, melyek minden szempontból előnyösebbek, és megvalósítható intézkedések lehetnének.

Közlekedés a lezárás ideje alatt – a Közlekedő Tömeg javaslatai

1. Maradjon közvetlen vasúti kapcsolat Budapest és Miskolc között, terelt IC vonatokkal

Egyesületünk már korábban is felvetette, hogy Budapest és Miskolc között lehetőség lenne közvetlen vonatok közlekedtetésére Vác felé terelt útvonalon, a lezárt vonalszakaszt elkerülve. Így Budapest és Miskolc között kétóránként, az építkezések alatt megszokott menetidővel (2:25 perc) továbbra is közvetlen vonatokkal lehetne utazni. Ez a kapcsolat jelentősen megkönnyítené a megyeszékhelyre, illetve az onnan továbbutazók eljutását. A közvetlen vonatok közlekedtetésének számos feltétele van, azonban akkor is nagy könnyebbséget nyújtanak, ha a lezárás ideje alatt csak időszakosan közlekednek.

December elején megküldtük javaslatunkat az érintett szervezeteknek, azonban megvalósíthatóságára azóta sem kaptunk választ.

  • Aszód állomás Budapest felőli végét (melyen a terelt IC vonat is áthaladna) a 10 hónap alatt építik át, információink szerint 1-2 hónap alatt. Ebben az időszakban a terelt IC közlekedtetését a jelenlegi projektütemezéssel nem lehet fenntartani, mivel az ehhez szükséges ideiglenes vágányt az átépítés nem tartalmazza.
  • A terelt útvonalat jelentő Vácrátót–Galgamácsa vasútvonalon kisebb pályakarbantartási munkálatok szükségesek.
  • A váci vasútvonal közel kapacitáshatáron üzemel. Ugyan rendelkezésre áll majdnem minden második órában egy szabad menetrendi idősáv, amikor az IC vonat közlekedhetne, a Nyugati pályaudvar vágánykapacitása és a belső szakasz feszes menetrendje miatt nehéz további vonatok beillesztése. Szintén probléma, hogy a kötöttségek miatt a terelt IC közlekedtetéséhez a veresegyházi vonal külső szakaszának menetrendjét is módosítani kellene. Ezek a problémák azonban csak a hétköznapi csúcsidőben állnak fenn, így hétvégén vagy hétköznap napközben sokkal könnyebben megoldható lenne a vonatok közlekedtetése. Ebben az időszakban a vonatok a váci gyorsított vonatok menetvonalán is közlekedhetnének, hétköznap legalább napi 4 vonatpárral, hétvégén egész nap.

Egyesületünk álláspontja, hogy a terelt IC vonatok időszakos közlekedtetésének is van létjogosultsága, tehát ha az ideiglenes vágány és csúcsidőbe illesztés nem megoldható, akkor a 10-ből 8 hónapban, hétköznap csúcsidőn kívül, és hétvégén. Minden közvetlen vonat kényelmesebb és könnyebb eljutást jelent az utasoknak.

707780_1.png

2. A pótlóbuszok nyújtsanak jobb kapcsolatot

Az átszállások számának további csökkentése érdekében javasoltuk még a Debrecen–Füzesabony vonatok Hatvanig történő meghosszabbítását. Így a Poroszló,  Tiszafüred, vagy Balmazújváros felől érkezőknek továbbra is csak egyszer kéne átszállniuk.

  • Az egri és sátoraljaújhelyi gyors- és sebesvonatok helyett kétféle pótlóbuszjáratot kell biztosítani: egyet a vasúttársaság jelenlegi terveinek megfelelően Hatvan és Pécel között, emellett azonban szükség van egy expresszjáratra is, amely Hatvantól egészen a Keleti pályaudvarig közlekedik, így sok utasnak egy átszállást megspórolva. A kényelem mellett a menetidő is jóval kedvezőbb lenne, a jelenlegihez képest csupán 10-20 perccel növekedne az eljutási idő, szemben a MÁV-Start 40 perces növekedésével. Ez ugyan több járművet igényel, azonban az InterCity-vonatok javasolt terelésével azok autóbusz-szükséglete csökkenthető.
  • Az M3-as autópályán engedélyezni kell az autóbuszok leállósávban haladását dugó esetén, a bevezető szakaszon pedig buszsávot kell kijelölni, hogy a pótlóbuszok ne álljanak a rendszeresen előforduló kilométeres torlódásbokan, jelentős késéseket elszenvedve.

    terkeprajztabla_1_2x.png

3. Tarifakedvezmények

Kompenzáció

A lezárás alatti kellemetlenségek és az ebből adódó utasvesztés mértékét nemcsak az eljutási idők, hanem az árak is befolyásolják. Az utasok joggal érzik igazságtalanságnak azt, ha a pótlás alatt a lassabb és kényelmetlenebb eljutásért is ugyanannyit kell fizetniük, mint egyébként – ezért fontos szempont, hogy valamilyen módon kompenzálva legyenek.

A legalapvetőbb lépés, hogy a busszal pótolt szakaszon ne kelljen semmilyen felárat fizetni. Pécs felé például a mostani lezárás alatt díjmentesek a helyjegyek a részben busszal pótolt IC-ken – erre a miskolci vonal esetében is szükség van. Ehhez hasonlóan a gyors- és sebesvonatok utasait is kárpótolni kell: a gyorsvonati pótjegyeket a pótlással érintett járatokon el kell törölni. A távolsági járatokon további lehetőség a kompenzációra a 20%-os e-vonatjegy kedvezmény kiterjesztése valamennyi érintett vonatra (erre is van már precedens a pécsi vonalról).

A felármentes vonatokon utazók számára is olcsóbb eljutást eredményező megoldás pedig az úgynevezett “virtuális kilométerdíj” alkalmazása lehet. Ezzel Hatvan papíron “közelebb kerülne” Budapesthez, vagyis a jelenlegi 67 km helyett például csak 45 km-nek számítana az odáig való pótlóbuszozás, így a jegyek olcsóbbá válhatnak.

Jegy- és bérletelfogadás

A lezárás által érzékenyen érintett elővárosi utasoknak további segítséget nyújthatna egy egyébként is régóta hiányzó rendszer bevezetése. Nekik ma is nagy hátrányt jelent a kedvezőtlen és elavult tarifarendszer, mivel az egyes járatokra (busz, hév, vasút) külön bérleteket és jegyeket kell váltani.

Például egy gödöllői ingázó esetében előfordulhat, hogy Budapest felé busszal, hazafelé hévvel szeretne utazni, azonban ezt egy bérlettel nem teheti meg, külön sorban állással külön jegyeket kell váltania a járatokra.

A helyzet javítása érdekében az összes környéki településen javasoljuk a közös jegy- és bérletelfogadást a szolgáltatók között. Ez azt jelenti, hogy a településekről Budapestre ugyanazzal a bérlettel lehetne utazni a vonatokon, vonatpótló buszokon, Volánbusz-járatokon, illetve a H8-as héven. Hasonló rendszer már több Budapest-környéki településen, például Szigetszentmiklóson is működik, ennek megvalósításához semmilyen beruházás nem szükséges. (Megjegyezzük, a teljes agglomerációnak hasonló, zónás jegyrendszerrel kellene működnie, de ez jelen javaslatot meghaladó terjedelmű kérdéskör).

Adj hangot a véleményednek!

Mi minden tőlünk telhetőt megteszünk, de változáshoz a potenciális utasokra is szükség van. A legtöbbet úgy tudsz segíteni, ha az alábbi linken látható levélszöveget elküldöd az illetékes szervezeteknek. A levelet nyugodtan egészítsd ki a témához kapcsolódó saját gondolataiddal, véleményeddel is! A levelet kétféle módon is elküldheted:

  1. A leggyorsabb és legegyszerűbb, ha erre a linkre kattintasz és online aláírod a petíciónkat!
  2. Amennyiben szeretnéd saját e-mail címedről elküldeni, arra is lehetőséged van.

Címzettek:  ugyfelszolgalat@itm.gov.hu, kti@kti.hu, eszrevetel@mav-start.hu, kampany@kozlekedotomeg.hu

Tárgy: 80a vasútvonal pótlási rend

Levél:

Tisztelt Illetékes!

Kérem Önöket, hogy a Közlekedő Tömeg Egyesület javaslatait figyelembe véve módosítsák a Budapest–Hatvan vasútvonal felújításának következő üteme által érintett vonatok pótlásának rendjét a következőknek megfelelően.

  • A Budapest–Miskolc InterCity-vonatok közlekedjenek az építkezés ideje alatt legalább hétköznap napközben és este, valamint hétvégén egész nap közvetlenül Budapestig, Vác felé terelve.
  • A gyors- és sebesvonatok helyett biztosítsanak Hatvantól közvetlenül a Keleti pályaudvarig expressz pótlóbuszokat.
  • Az M3-as autópályán engedélyezzék az autóbuszok leállósávban haladását dugó esetén, a bevezető szakaszon pedig jelöljenek ki buszsávot.
  • A lassabb és kényelmetlenebb eljutás miatt a lezárás időszaka alatt csökkentsék az érintett vonatok viteldíjait, a pótlóbuszok legyenek pót- és helyjegymentesek.
  • A kényelmetlenségek mérséklése érdekében a budapesti agglomeráció minden érintett településén intézkedjenek róla, hogy a különböző közlekedési szolgáltatók (MÁV-Start, MÁV-HÉV, Volánbusz) fogadják el egymás jegyeit és bérleteit.

szönettel:

 ----------------------------------------------------------------------------------

A NIF reakciója

Cikkünkre a NIF Zrt. az alábbiakat reagálta:

A Rákos-Hatvan vasútvonal fejlesztésének megvalósítási határideje 2020. év vége. A projekt feszített ütemtervének teljesíthetősége érdekében szükséges 2019-ben a több hónapos teljes kizárásos vágányzár bevezetése, és nem a kivitelező kényelme érdekében. A vágányzár ideje alatt jelentős munkálatokat fognak elvégezni a teljes szakaszon, így 2020-ra várhatóan jelentős zavartatással járó vágányzárat igénylő feladatok már nem maradnak hátra, és a beruházás az eredeti ütemtervnek megfelelően fejeződhet be.

 

Amennyiben hozzászólnál a bejegyzéshez, véleményedet szívesen fogadjuk a Facebook-posztunk alatt:

https://www.facebook.com/kozlekedotomeg/photos/a.1129802367114591/2135507986544019/?type=3&theater

süti beállítások módosítása