Közlekedő Tömeg

Ismét 50 Intercity-vonatra nem fértek fel az utasok a hosszú hétvégén

Nincs elég működőképes kocsija a MÁV-Startnak, ezért azonnal fel kell függeszteni a karbantartókat lefoglaló IC+-projektet

2018. november 08. - Közlekedő Tömeg Egyesület

A hosszú hétvégén több mint 50 Intercity- és Eurocity-vonatra fogytak el indulás előtt a másodosztályú helyjegyek. Így ismét akár 3 órás késést okozott a MÁV-Start annak a több ezer embernek, aki IC-vel akart utazni az elmúlt néhány napban.

40758214_1942464049181748_8926931392630095872_o.jpg

Mi ennek az oka?

Ahhoz, hogy elegendő férőhely legyen a vonatokon, megfelelő számú vasúti kocsira van szükség. Információink szerint azonban 40 Intercity- és Eurocity-kocsi áll üzemen kívül, tárolóvágányokra félreállítva. Ezek mindegyike karbantartásra vagy felújításra vár, ezért nem szállíthat utasokat. A karbantartási munkálatok elvégzésének legnagyobb hátráltatója pedig az IC+, a MÁV-Start hobbiprojektje. 

Ebben a projektben 100 vasúti kocsi építését tűzték ki célul – eddig az ígért 50 helyett mindössze 2 készült el. A gyártás során azonban a MÁV-Start azokat a szerelőket foglalkoztatja és azt a pénzt használja el, mely a meglévő járművek karbantartására van fenntartva. Tehát egy sikertelen projektre fordítja erőforrásait a MÁV-Start a jelenlegi kocsik javítása és forgalomba állítása helyett. Ennek eredménye, hogy egyre kevesebb működőképes kocsija van a vasúttársaságnak, így egyre többször fordul elő, hogy nincs elegendő férőhely a vonatokon.

Mikor tapasztalható a probléma?

A kocsihiány sajnos nem csak a hosszú hétvégék megnövekedett utasforgalma alatt áll fenn. Átlagos pénteki napokon is gyakran megtörténik, hogy nem férnek fel a hazautazók a vonatokra. Az első osztályú kocsik pedig szinte minden nap hiányoznak egy-egy Intercity-járatról.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint kizárólag az alábbi lépések oldhatják meg a problémát:

  1. Az IC+-kocsik gyártását azonnal fel kell függeszteni, a felszabaduló munkaerővel pedig legalább 40 kocsi javítását és forgalomba állítását kell a lehető legrövidebb időn belül elvégezni.
  2. Közbeszerzést kell kiírni további külsős karbantartó-vizsgáztató helyszínek bevonására, hogy minél gyorsabban forgalomba lehessen állítani a járműveket.
  3. Mivel 40 IC-kocsi forgalomba állítása nem elegendő, szükségmegoldásként jó állapotú, használt vasúti kocsik sürgős beszerzésére van szükség.
  4. A tervezett intézkedésekről a MÁV-Start készítsen konkrét ütemtervet, melyet tegyenek közzé a honlapjukon. Az utasok immár számonkérhető vállalásokat szeretnének látni az IC+-projekt 5 éve tartó halogatása helyett.

43674849_2014359335325552_7140734784342327296_o.jpg

Mit tett ehhez képest a MÁV-Start?

  1. Közzétették a hosszú hétvégén közlekedő IC- és EC-vonatok telítettségét a weboldalukon.

    A férőhelyek hiányán ez nem javított, csupán szembesítette az utasokat azzal, hogy nem fognak felférni a vonatra. Üdvözlendő, hogy a vasúttársaság felismerte problémát, miszerint a vonatok terheltségét kommunikálni kell az utasok felé, azonban igazi megoldás ebben sem született: az információkat egy átláthatatlanul rendezett táblázatban jelenítették meg, melyet a mavcsoport.hu egyik aloldalában rejtették el. Ráadásul a foglaltsági adatokat túl ritkán, mindössze naponta háromszor, manuálisan frissítették, így azok rendszeresen pontatlanok és félrevezetőek voltak. Igazi segítséget a jegyvásárlási felületekbe integrált, dinamikusan frissülő tájékoztatás jelentene ezen a téren.

  2. Az elővételi jegyvásárlást ajánlották az utasok számára.

    Ettől sem lett több férőhely az Intercity-ken: ha az utasok hamarabb vásárolják meg a jegyüket a vonatra, azok ugyanúgy megtelnek, csak indulás előtt jóval korábban. Továbbá többször tapasztaltuk, hogy egy vonat indulását megelőző nap már nem lehett rá jegyet kapni, az indulás napján viszont már tudtunk helyjegyet vásárolni a járatra. A MÁV-Start ezzel is félrevezeti az utasait, és kiszámíthatatlanná teszi a velük történő utazást.

  3. Indítottak egy plusz járatot vasárnap Győrből Budapestre.

    Néhány embernek megfelelő alternatívát nyújtott a 15 óra 35 perckor induló vonat, ám azon a napon 13 másik győri Intercity-re nem fértek fel az utasok, így a probléma továbbra is fennállt.

  4. Állításuk szerint az összes működőképes járművet forgalomba állították a hétvége során.

    Ha ez így van, akkor mi sem bizonyítja jobban: nincs elég üzemképes járműve a MÁV-Startnak ahhoz, hogy elég férőhelyet biztosítson a vonatokon. Ráadásul ilyenkor a MÁV-Start legrosszabb járműveit csatolják erősítésként a járatokra. Ezek a kocsik általában az elővárosi forgalomból ismertek, vasporosak, kényelmetlenek és elavultak, melyek hosszabb utazáshoz szinte elviselhetetlenek, így semmiképp sem egy Intercity-vonatba valóak.

A kialakult botrányos helyzetért egyértelműen a MÁV-Start vezérigazgatója, Csépke András, illetve helyettese, az IC+-projektet is vezető Schwartz István a felelős.

A vasúti kocsik hiányáról írt korábbi összefoglalónk az alábbi linken olvasható: https://kozlekedotomeg.blog.hu/2018/09/18/tarolovaganyokon_rohadnak_a_legjobb_vasuti_kocsik

A hosszú hétvége során az alábbi vonatok Intercity-kocsijaiba fogytak el a másodosztályú helyjegyek:

November 1., csütörtökön:


Kelenföldről Győrbe:
7:55 60 railjet
8:25 912 Claudius IC
8:55 140 Hortobány EC
9:25 932 Ikva IC
9:55 62 railjet

Kőbánya-Kispestről Nyíregyházára:
6:37 1650 Holló IC*
7:37 34 Latorca nk. IC*
8:37 1652 Páva IC*
10:37 1654 Rigó IC

Budapest-Keleti pályaudvarról Miskolcra:
5:55 182 Rákóczi nk. IC
7:55 502 Szinva IC
8:55 562 Jázmin IC
9:55 512 Borsod IC

Kelenföldről Pécsre:
7:30 802 Zengő IC
9:30 812 Dráva IC

November 4., vasárnap:


Győrből Kelenföldre:
12:56 61 railjet
13:21 945 Kékfrankos IC
14:21 915 Répce IC
14:56 63 railjet
15:21 933 Lővér IC
16:21 925 Szent Márton IC
16:56 65 railjet
17:21 943 Tűztorony EC
17:56 147 Hortobágy EC
18:21 913 Borostyánkő IC
18:56 67 railjet
19:21 931 Ikva IC
19:56 165 railjet

Kelenföldről Győrbe:
11:25 942 Lővér IC
11:55 64 railjet
13:25 934 Scarbantia IC
13:55 66 railjet
14:25 924 Alpokalja IC
15:55 68 railjet
16:55 344 Avala EC
17:25 946 Soproni Közgáz IC
17:55 42 railjet
18:25 318 Rába nk. IC
18:55 148 Lehár EC

Nyíregyházáról Kőbánya-Kispestre:
12:12 1562 Jázmin IC*
13:12 615 Szabolcs IC*
14:12 1564 Kamilla IC*
15:12 33 Latorca nk. IC
16:12 1566 Rózsa IC*
17:08 1633 Televonat
17:12 1623 Várda IC
18:12 1568 Tulipán IC*

Miskolcról Budapest-Keleti pályaudvarra:
10:45 650 Holló IC
12:45 652 Páva IC*
13:45 505 Borsod IC
14:45 654 Rigó IC*
15:45 513 Lillafüred IC*
16:45 656 Kócsag IC*
17:45 503 Szinva IC

A csillaggal jelölt vonatokon csak az InterCity-kocsik teltek meg – a vasporos, kényelmetlen, elavult “erősítő” kocsikban volt még hely.

Amennyiben hozzászólnál a bejegyzéshez, véleményed szívesen fogadjuk a témában írt Facebook-posztunk alatt.

süti beállítások módosítása