Elavult szemlélet alapján épülhet át a Blaha Lujza tér: miközben a túlzott autóforgalom kiemelt védelmet élvez, a közösségi közlekedési fejlesztések kivétel nélkül törlésre kerültek.
A főpolgármester tegnap bejelentette, hogy 2019 folyamán sor kerülhet a Blaha Lujza tér rekonstrukciójára, melynek keretében felújítják a gyalogos-aluljárót, megszüntetik az áruházak előtti parkolókat, új burkolatot és több zöldfelületet kap a tér, és minden irányban, még a Rákóczi úton keresztben is akadálymentesen lehet majd közlekedni. A tér jelenlegi állapota nyílt sebként rondítja a városképet, így mindenképpen előremutató, hogy a városvezetés az utóbbi időben napirendre vette a projektet. Ellenben a felsorolt beavatkozások mindössze alapszintű elvárásoknak felelnek meg (az aluljárót és a burkolatokat egyébként is fel kellene újítani ennyi idő után), érdemi fejlesztésre ezúttal sem számíthatunk.
Ez a látványterv nem a mostani felújítás terve, hanem egy 2014-es BKK tervezet
Miközben a tér átalakítása kiváló alkalom lenne nagyszabású, régóta szükséges módosítások bevezetésére, a közúti forgalom csökkentésére nem kerül sor. A Nagykörút, a Rákóczi út, és a keresztezésüknél elterülő Blaha Lujza tér közúti jelentősége az elmúlt évtizedekben folyamatosan csökkent, és bár a városvezetés stratégiai fókuszában a közúti közlekedés korlátozása, az autók okozta zaj- és légszennyezés mértékének csökkentése, valamint a közösségi és a kerékpáros közlekedés minél vonzóbbá tétele kellene, hogy álljon, a városházán épp az ellenkezőjéről döntöttek.
Ki lett kötve, hogy a közúti áteresztőkapacitás nem csökkenhet, és annak ellenére, hogy a téren áthaladó napi 200 000 ember döntő többsége a közösségi közlekedést használja, az ő utazásaikat segítő tervek szinte kivétel nélkül félre lettek söpörve. Minderről természetesen a nyilvánosság kizárásával, bármiféle társadalmi egyeztetés nélkül döntött a Főváros.
Egyesületünk kiáll az alábbi szakmai elképzelések mellett:
- Évek óta rendelkezésre állnak a Rákóczi úti buszsávok középre helyezésére, valamint a buszok előnyben részesítésére vonatkozó tervek, melyek jelentős része a tér felújításával együtt megvalósulhatna. Ezáltal egyrészt a város egyik legforgalmasabb autóbusz-tengelyén rövidülne az utazási idő, másrészt így később, a Rákóczi úti villamos kiépítése során sokkal kisebb mértékű változtatásokra lenne csak szükség. (Ennek kialakítása 2013-ban már majdnem megkezdődött, amikor a Ferenciek tere és a Március 15. tér épült át, akkor azonban a városvezetés kivitelezés közben módosított a terveken.)
- Ehhez természetesen megállóperonok létesítése szükséges az út közepén húzódó buszsávok mentén, amelyekhez az aluljárókijáratok rendelkezésre állnak (a korábban itt közlekedő villamosok peronjaihoz épültek). Ezek helyreállítására a legmegfelelőbb alkalom az aluljáró most bejelentett felújítása.
- Bár ezek a tervek 2x2 forgalmi sáv esetére is elkészültek, a tér felújítása jó lehetőség arra, hogy végre érdemi forgalomcsillapítás történjen ezen a tengelyen: álláspontunk szerint a Rákóczi út kapacitásának szűkítése, valamint a BAH-felüljáró elbontása szükséges (annak felújítása helyett). Ennek megfelelően a Rákóczi úti tengelyen is megkezdődhetne egy, a rendkívül sikeres Budapest Szíve programhoz hasonló revitalizáció.
Szintén 2014-es látványterv a forgalomcsillapított Rákóczi útról – a mostani tervek szerint a közúti kapacitás változatlan maradna
- A gyaloglási távolságok érdemi csökkentése és a színvonalas átszállási lehetőségek biztosítása végett támogatjuk a Népszínház utcai villamosvégállomás Blaha Lujza térre, a megszűnő parkolók helyére történő áthelyezését. A kialakítás során biztosítani kell a kőbányai villamosvonalak és a majdan megépülő Rákóczi úti villamos közti kapcsolat lehetőségét.
- A Népszínház utcában végállomásozó buszokhoz ma méltatlan körülmények között lehet eljutni, a rendszeres dugók pedig hátráltatják a buszközlekedést. Javasoljuk a 99-es és 217E járatok végállomásának áthelyezését a Blaha Lujza térre, a Nemzeti Hotel elé, és a Népszínház utca forgalomcsillapítását. A villamosvégállomás áthelyezése miatt az utca térhez közel eső szakaszát egyébként is át kellene építeni, így sor kerülhetne az ott uralkodó áldatlan állapotok felszámolására is.
- Bár 10 éve meg lett ígérve, az M2-es metró állomásához nem épültek ki liftek. A tér felújítása során biztosítani kell a lift későbbi megépítésének lehetőségét.
Határozottan elutasítjuk, hogy a Fővárosi Önkormányzat a város egyik legfontosabb közlekedési csomópontját a társadalom teljes kizárása mellett, elavult szemlélet által korlátozott tervek alapján akarja átépíteni, évtizedekre konzerválva az utasokat indokolatlanul akadályozó tényezőket. A Blaha Lujza tér minőségi felújítását csak tervpályázat és társadalmi egyeztetések alapján kialakított, a fenti szakmai elképzeléseknek eleget tevő tervek tudják garantálni – lévén a kivitelezés csak jövőre kezdődne, erre még mindig van idő.
Élhető belvárosi környezet – továbbra is csak távoli cél?
A Fővárosi Önkormányzat közleménye:
http://budapest.hu/…/a-tervek-szerint-2019-vegere-ujul-meg-…
A képeken a BKK, illetve Vitézy Dávid által korábban közölt látványtervek láthatók a forgalomcsillapított Rákóczi útról és a középen vezetett buszsávról.