Ez a bejegyzés javaslatunk lényegét foglalja össze. A teljes tervezet itt tekinthető meg.
Ha a Fővárosnak végre sikerül egy eredményes közbeszerzést lefolytatnia az M3-as metró felújításának kivitelezésére, Budapest közlekedésszervezésében az elkövetkező évek legnagyobb kihívása a metrópótlás gördülékeny lebonyolítása lesz. Az ország legforgalmasabb kötöttpályás viszonylatát képtelenség egyetlen egybefüggő pótlóbusszal helyettesíteni – nagy hangsúlyt kellene fektetni az egyéb eljutási módok fejlesztésére, átszervezésére.
A BKK tervében számos kiváló javaslat szerepel (mint például a metrót kiváltó expresszbuszok indítása), ám a MÁV és a Volánbusz járatainak felhasználása, valamint a kerékpározás pótlásba való bevonása fájóan hiányzik belőle.
Mi ezért olyan javaslatot dolgoztunk ki, amiben figyeltünk ezekre a közlekedési módokra is, és sokkal átfogóbban próbáljuk megoldani a helyzetet.
Javaslatcsomagunk 8 fő pontban foglalható össze:
- A MÁV vasútvonalainak felhasználása metrópótlásra a járatok sűrítésével és meghosszabbításával.
- Az IC- és gyorsvonati pótjegyek eltörlése Budapesten belül, hogy a bérletes utasok minden vonatra felszállhassanak.
- A vasútvonalakra ráhordó BKK-buszjáratok kialakítása a metrópótlás hatásterületén.
- A Volánbusz-járatok felhasználása metrópótlásra, Nagyvárad térig történő meghosszabbítással.
- Egységes utastájékoztatás a BKK, a MÁV és a Volán járatain: minden járat kerüljön be a Futár utazástervezőbe.
- A metrópótló járatok további tehermentesítése közvetlen belvárosi buszokkal.
- A Gyáli út nem maradhat buszsáv nélkül a pótlás alatt.
- Mindenki jól jár, ha kerékpárral is pótoljuk a metrót, kerékpáros útvonalak kijelölésével, illetve a Bubi bővítésével.
Hiányzik a komplex szemlélet
A BKK a fővárosi közlekedési intézményrendszer alapos feldarabolását követően azonban láthatóan csak saját határai között tud gondolkozni: a buszhálózat átalakítására tett részletes tervek, és egyes, a villamoshálózatot érintő előremutató beavatkozások mellett a metrót bármilyen busznál jobban tehermentesíteni képes elővárosi vasútvonalak sűrítésével egyáltalán nem foglalkoznak. Ennek következtében teljes városrészeket (így fél Pestszentlőrinc és Soroksár) hagynak alternatív eljutási lehetőségek nélkül, kitéve őket a zavarérzékeny metrópótló buszok minden szeszélyének.
Ezen a javaslaton nincs sok megismerhető újdonság Pestszentlőrinc utasai számára.
A BKK nem látja be, hogy minden egyes utas, aki nem a metrópótló buszra, vagy autójába átülve terheli az Üllői utat, hanem a metrópótlótól független buszokat és villamosokat, az elővárosi vasútvonalakat vagy kerékpárját választja, hatalmas szolgálatot tesz a Főváros zavartalan közlekedéséért.
A térkép teljes méretben ide kattintva érhető el
Sok lehetőség a vasútban
Egy elővárosi közlekedésben alkalmazott Flirt motorvonat üzemeltetési költsége nagyjából megegyezik egy csuklós buszéval, miközben egyszerre négy busznyi utast tud dugók és kipufogógáz nélkül, akár kétszer olyan gyorsan a belvárosba szállítani, mint a metrópótló busz.
A álláspontunk szerint hatalmas lehetőséget szalaszt el Budapest azzal, hogy csak az elégségest próbálja megugrani a metrópótlással. Az M3-as metró évek óta húzódó felújításának egyetlen pozitív öröksége lehetne, ha a pótlás keretében bevezetett fejlesztésekkel a MÁV elővárosi vasútvonalai Budapest közlekedésének szerves részévé válnának.
Mivel a Tarlós István főpolgármester által 2014 óta bevezetett új közlekedési intézményrendszerében nem maradt gazdája az olyan “szélsőségesen tömegközlekedés-orientált” feladatoknak, mint Budapest határain belül a városi és vasúti közlekedésnek az összehangolása, magunkra vállaltuk a feladatot, és saját erőből dolgoztunk ki javaslatcsomagot az elővárosi vasútvonalak metrópótlásba történő bevonására. Javaslatcsomagunkban áttekintjük továbbá a BKK által a buszhálózatban javasolt előremutató változásokat, és bemutatjuk, hogyan lehetne azt még jobban felhasználni a metrópótlás kiegészítésére. Szintén fontos kiegészítő szerepet szánunk a kerékpáros közlekedésnek, hiszen itt minimális, legtöbbször csak tájékoztató jellegű beavatkozásokkal lehet a metrópótló buszok tehermentesítésénél jóval túlmutatóbb eredményeket elérni.
A térkép teljes méretben ide kattintva érhető el
Még nem késő lépni
Miután a BKV a napokban visszavonta a déli metrószakasz felújítására vonatkozó közbeszerzést, és a munkálatok megkezdése ismét határozatlan ideig csúszik, véleményünk szerint még van idő a hiányosságokat bepótolni, és a lehető legtöbbet kihozni a metrópótlásból. A színvonalas metrópótlás ráadásul pénzkérdés sem lehet, hiszen kiderült, hogy a pótlóbuszok üzemeltetése olcsóbb lesz a városnak, mint a metrót járatni, van tehát miből vasúti járatokat indítani és a kerékpározást fejleszteni. A javaslatcsomagról, amely itt érhető el, egyeztetést kezdeményezünk a BKK-val és a MÁV vonatait megrendelő Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal.
Még csak nem is tömött – hármasmetró-mércével. Ennyi utas csak alternatív útvonalakon szállítható el, az Üllői úti pótlóbuszokkal nem.