Az 1-es villamoson december 5-étől (hétfőtől) új menetrend lép életbe. A Közlekedő Tömeg fontosnak tartja, hogy az utazóközönség tájékoztatást kapjon az egyes forgalmi változások mögötti motivációkkal kapcsolatban, ezért most bemutatjuk, hogy pontosan miért is volt szükség új menetrendre a vonalon.
Véleményünk szerint ez a változás pozitív. A módosításokkal a körülményekhez képest a lehető legtöbbet lehet kihozni a vonalból.
Sok a késés
Egy olyan forgalmas járat esetén, mint az 1-es villamos, a követés egyenletessége a legfontosabb tényező, hiszen ha a villamosok feltorlódnak, a várakozási idő megnő és ez csúcsidőben utaslemaradáshoz vezet. Sajnos ennek a nagyon fontos kritériumnak az 1-es ma nem felel meg: a késések rendszeresek, a menetrend gyakran szétesik, és olyankor a menetidők jelentősen megnőnek. A villamosok vagy szorosan egymás után, vagy egymástól nagyon lemaradva közlekednek.
Megoldási lehetőségek
Jelen körülmények között az egyenletes követés legfontosabb feltétele, hogy egy jármű se térjen el nagyon a menetrendtől, azaz a menetidőket pontosan kell meghatározni - ma ugyanis nem azok, túl kevés időt ad a menetrend a végighaladásra. Ezen felül bőséges végállomási tartózkodási időt kell hagyni, hogy ha egy szerelvény késéssel érkezik, vissza már pontosan indulhasson el – a tartózkodási idő kárára. A budapesti villamosvégállomásokra jellemző, hogy kevés férőhellyel rendelkeznek, ebből a szempontból tehát nagyon korlátozottak a módosítási lehetőségek.
Bőséges félreállási lehetőségek Prága külvárosában - Fotó: Google Maps / Panoramio
Az új menetrend
A menetidőt most korrigálják, ezután 4 perccel több ideje lesz a járműveknek végigérni a vonalon. A legsűrűbb időszakban - amikor 3 percenként járnak a szerelvények - a végállomási tartalékidő nem növelhető, hiszen a később érkező villamosok már nem tudnának beállni a végállomásra, a csúcsforgalom elmúltával viszont már ezzel a lehetőséggel is élni lehet. Ennek kivitelezéséhez több járművet állítanak forgalomba, a csúcsidőszak végén pedig enyhén ritkul a járat, 3 helyett 4 percenként járnak majd a kocsik - a napi kb. 230 irányonkénti indulásból ez összesen 2 menettel jelent kevesebbet.
Így sem lesz minden fenékig tejfel
A probléma teljeskörű kezeléséhez nagyobb befogadóképességű - három, vagy annál több vágányos - végállomásokra volna szükség, de a vonal várhatóan jövőre megvalósuló kelenföldi hosszabbítása ezen a problémán jelentősen enyhíteni tud. Szükséges volna a pályaállapotok javítása is, illetve a sebességkorlátozások hatósági szintű felülvizsgálata - a villamosok pusztán jogszabályi akadályok miatt sokkal lassabban haladnak a váltókon és az egyenes szakaszokon, mint amit a biztonsági szempontok indokolnának.
A villamosok feltorlódásának egyéb okai is vannak, például az újonnan beszerzett CAF villamosok lassú ajtóvezérlése - beleértve az ajtók záródásának lassú ellenőrzését. Hosszú másodpercek telnek el a bezáródás és a megállóból való elindulás között, és emiatt továbbra is feltorlódhatnak olykor a villamosok, hiszen a régebbi típusú Tatra villamosokkal nincs ilyen gond, ezért hamar beérik az előttük közlekedő fiatal kocsikat. Bízunk benne, hogy hamarosan erre is megnyugtató megoldást találnak a szakemberek!
A menetrend elérhető a BKK Futár alkalmazásban, részletesen a BKK hivatalos adatbázisára épülő Winmenetrendben.