Közlekedő Tömeg

Metró nélkül, kényelmesen

Javaslat az M3-as metró északi szakaszának pótlására

2017. szeptember 11. - Közlekedő Tömeg

Több százan segítettetek tervezetünk elküldésével. Köszönjük!

A hivatalos tájékoztatás szerint idén november elejétől megindul az M3-as metró felújítása, első körben az Újpest-Központ – Lehel tér szakaszon; a munkálatok várhatóan egy évig tartanak. Ez idő alatt kritikus fontosságú, hogy mind a közösségi, mind pedig az egyéni közlekedést választók elkerüljék a metrópótló autóbuszok útvonalát, hiszen a legzsúfoltabb járművek és a legnagyobb dugók abban a térségben várhatóak. Egyesületünk meggyőződése, hogy a BKK által közölt tervek jelentősen alábecsülik a probléma jelentőségét.

A Közlekedő Tömeg alternatív javaslatot készített, melyet az alábbiakban részletezünk. Tervezetünk nem csak a metró pótlására készít fel: a IV. és a XV. kerület hálózatát átfogóan módosítanánk oly módon, hogy több területet tárjanak fel színvonalas, átszállásmentes kapcsolatot nyújtó járatok – mindezt fenntartható módon, a jelenlegi hálózat fenntartási költségeihez képest azonos vagy kevesebb anyagi ráfordítással. Arra biztatjuk az utazóközönséget, hogy a BKK véleményező oldalán a mi tervezetünket is küldjék el, együtt segítve így a térség utasainak közlekedését.

m3_eszak_vegleges.jpg

A térképet itt tekintheted meg teljes méretben. (1,77 MB)

Tartalom

1. A metrópótlók el kell hogy érjék a Nagykörutat

2. A 12-es és a 14-es villamosokat még tovább kell sűríteni

3. Közvetlen gyorsjáratok a többi metróhoz Megyerről, Újpestről és Káposztásmegyerről

4. Átszállásmentes belvárosi kapcsolat Rákospalota még több részéről

5. Előnyben részesített, közvetlen járatok Óbudáról az M2-es és az M3-as metróhoz

6. A Volánbusz-végállomás az Árpád híd helyett a Lehel téren legyen

7. A kerékpár is metrópótló

 

Alapvetések

A metrópótlók útvonalán – elsősorban a Váci úton – mindkét irányban buszsávok lesznek kijelölve, továbbá számos csomópontban külön lámpafázis biztosítja majd a pótlóbuszok áthaladását, így ezekben a térségekben jelentős torlódások várhatók. Ezen felül az alternatív utazási irányok ellenére is a legtöbb utas a metrópótlók útvonalát választja majd, ezért a pótlóbuszokon zsúfoltság prognosztizálható.

Kiemelten fontos tehát, hogy az utasokat vonzó kínálattal más útvonalakra tereljék, illetve hogy a kellemetlenségeket a lehető legnagyobb mértékben enyhítsék. Még fontosabb, hogy a felújítás alatt nem csak a metró jelenlegi utasait kell majd elszállítani: a kínálatnak annyira vonzónak kell lennie, hogy számos, egyébként autóval közlekedő is áttérjen a közösségi közlekedés használatára – hiszen a dugókra ez jelenti majd az egyetlen érdemi megoldást.

Egy éve nyilvánosságra került egy pótlási terv, melyet a FŐMTERV készített a BKV megbízásából. Egy hete pedig a BKK is publikálta terveit, és bár a két terv ugyanazokat a hálózati átalakításokat tartalmazza, a FŐMTERV-é sokkal bőkezűbb – egyesületünk ezt egy jó kiindulási alapnak tekinti, jelen bejegyzésben is többször hivatkozunk rá.

A hálózat tervezésénél fontos részlet, hogy mindennap este 20 órától, illetve egész hétvégén a metró helyett a teljes vonalon pótlóbusz fog járni, a metró összes utasának elszállításához szükséges kapacitással. Ezekben az időszakokban nem szükséges egyéb járatokat sűríteni, sőt, kifejezetten előnyös, ha az utasok ilyenkor egyetlen, sűrűn ellátott tengelyen közlekedhetnek, több ritkább irány helyett.

1. A metrópótlók el kell hogy érjék a Nagykörutat

A nagykörúti villamosok elérése a metró utasainak jelentős hányadának kiemelten fontos, így ők nem kényszeríthetőek arra, hogy egyetlen megálló erejéig lemenjenek a metróba. Egyesületünk álláspontja, hogy a pótlóbuszoknak minden időszakban el kell mennie a Nyugati pályaudvarig, ezáltal biztosítva a 4-6-os villamosok átszállásmentes elérését.

A javaslat háttere

Járműigény

A hosszabb útvonal tartalékok nélkül további 7 csuklós buszt igényelne, mely a fővárosi hálózat kevésbé kihasznált vonalairól átcsoportosítható.

Forgalomtechnikai szükségletek

  • A pótlóbuszok haladása a meghosszabbított útvonalon is buszsávok révén biztosítandó, mindkét irányban. A buszsávok mellett a továbbiakban is megtartható 2x2 forgalmi sáv, illetve a nyugati oldali parkolósáv.
  • A buszok a Nyugati téri felüljáró alatt tudnának visszafordulni. A téren jelenleg is üzemelő buszvégállomáson kellő hely áll rendelkezésre.

img_20170525_0444556.jpg

Egészen a Nyugati pályaudvarnál lévő buszvégállomásig kellene közlekedjenek a metrópótlók.

2. A 12-es és a 14-es villamosokat még tovább kell sűríteni

A FŐMTERV és a BKK is javasolja, hogy a 12-es villamos meghosszabbított útvonalon a Lehel térig közlekedjen – egyesületünk szerint ez egy jó és fontos döntés. A BKK terve azonban 25%-kal ritkább villamosközlekedést ajánl a Béke utcára, mely véleményünk szerint elégtelen ahhoz, hogy a metrópótlókon és az alternatív járatokon ne alakuljon ki elviselhetetlen zsúfoltság.

Egyesületünk javaslata, hogy a villamosok a FŐMTERV által eredetileg meghatározott járatsűrűséggel közlekedjenek. A BKK terveivel szemben így a 12-es és a 14-es villamos együttesen reggel 3,75 perc helyett 3, napközben 5 perc helyett 4, délután 4,28 perc helyett 3,33 percenként közlekedne. Fontos részlet, hogy a villamosok ugyanannyi idő alatt érnek el a Lehel térre, mint a metrópótlók, így azok jelentős számú utasnak nyújthatnak vonzó alternatívát.

A javaslat háttere

Indoklás

Az északi szakaszon a metró utaslétszámának maximuma a Lehel térnél jelentkezik. A reggeli csúcsidőben 13.500 utast szállítanak a szerelvények egy óra alatt, ez 70%-os kihasználtságot jelent. A BKK terve nem tartalmazza a Reitter Ferenc utcai buszjáratok sűrítésének mértékét, de feltételezhető, hogy a metrópótlók által biztosított óránkénti 7.500, illetve a 14-es és a meghosszabbított 12-es villamosok által adott 4.800 férőhely mellett a 20E és a 30-as járatcsalád további 3.200 férőhelyet nyújt majd.

Ez összesen 15.500, azonban figyelembe kell venni, hogy a villamosokon és a meglévő buszjáratokon már ma is sokan utaznak, így a járműveken nagy valószínűséggel elviselhetetlen zsúfoltság fog kialakulni. Megoldást egyedül a zárt pályán közlekedő villamosok erősítése nyújthat, a FŐMTERV által ajánlott mértékben.

3. Közvetlen gyorsjáratok a többi metróhoz Megyerről, Újpestről és Káposztásmegyerről

Egyesületünk a IV. kerület buszhálózatát oly módon alakítaná át, hogy több területről legyen biztosított az M1, M2, és M4-es metróvonalak, illetve az 1-es villamos közvetlen és gyors elérése, hogy a káposztásmegyeri lakótelep színvonalasabb kapcsolatokkal rendelkezzen, illetve hogy Megyer jobb lefedettséget kapjon. A változtatások nagy része a metrófelújítás befejezése után is megtartható anélkül, hogy a fenntartási költségek növekednének a jelenlegi hálózathoz képest.

Véglegesen megtartható változások

  • A 20E és a 126-os járatok összekötésével a káposztásmegyeri lakótelep villamostól messze eső részei számos közvetlen kapcsolatot kapnának a rágyaloglási távolságok jelentős csökkenése mellett.
  • A 20E és a 220-as járatok csúcsidei összekötésével létrejövő 220E járattal az Izzó lakótelep is számos új közvetlen kapcsolathoz jutna.
  • A 30-as és a 30A járatok közös reggeli sűrűsége 6-ról 5 percre csökkenne a zsúfoltság csökkentése érdekében.
  • A 30-as, 30A és 230-as járatok egyik irányban sem térnének be a Verseny utcába, 3-5 perccel rövidítve így az M2-es és M4-es metrók eléréséhez szükséges menetidőt.
  • A 230-as járat hosszabb útvonalon, az Aquaworldtől tovább, Dunakeszi, Auchan áruházhoz közlekedne; mindennap 8 és 22 óra között, jelentősen sűrűbben. Az áruház így jóval nagyobb területről válna elérhetővé, az élményközpont pedig sűrűbb ellátást kapna.
  • A 147-es járat Megyeren több területet érintene: egészen a Bagaria utcáig közlekedne, két új megállót érintve, így jelentősen csökkennének a rágyaloglási távolságok. Emellett munkanapokon reggeltől estig sűrűbben járna.
  • A változtatásokat az teszi lehetővé, hogy a 196-os járat Újpest-Központig, a 104-es pedig Újpest, Fóti útig rövidülne, azok gyér kihasználtsága miatt. A Váci út menti területeket a 196-os helyett a sűrűbb 104-es, 204-es és 147-es buszok látnák el, míg a 104-es felhagyott északi szakaszán a már ma is kellően sűrű Volánbusz-kínálatot lehetne igénybe venni. Dunakeszi, Auchan áruházhoz a 104-es helyett a 230-as közlekedne sűrűbben és bővebb üzemidőben. A Váci útról a 204-es busszal a budakalászi Auchan is elérhető maradna.

Metrópótlás idejére javasolt további változások

  • 30E jelzéssel ideiglenes csúcsidei gyorsjárat indulna, mely a 30A járat útvonalán közlekedik, de Angyalföld kocsiszín és Keleti pályaudvar M között csak a 20E gyorsjárat megállóiban áll meg.
  • A 220E járat ez idő alatt nem csak csúcsidőben, hanem minden munkanap 5 és 20 óra között folyamatosan közlekedne.
  • A 20E, 30, 30A, 30E, 220E, és 230-as járatok együttesen sűrűbben közlekednének.

A javaslat háttere

A változások részletes leírása, valamint a szükséges járműszámmal és a futásköltségekkel kapcsolatos számítások ebben a dokumentumban találhatóak.

A metró felújítása után is megtartható javaslataink nem kerülnek többe, mint a jelenlegi hálózat fenntartása.

Indoklás

  • A 20E és a 126-os járatok összekötése: A módosítás révén a káposztásmegyeri lakótelep azon részei is színvonalas ellátásban részesülhetnének, melyek jelenleg a 14-es villamostól csak hosszú gyaloglással érhetőek el. Az összekötéssel a 20E járat északi szakaszának kihasználtsága is javítható, a vonzó kapcsolat pedig többeknek nyújthatna érdemi alternatívát az autós közlekedéssel szemben. Az érintett megállókból továbbra is biztosított lenne a villamosokra való átszállás az Újpesti rendelőintézetnél. Nem elfelejtendő, hogy a metrópótlás idején a 14-es villamost sokkal nagyobb terhelés éri majd, így fontos, hogy a káposztásmegyeriek más módon is bejuthassanak a városba. Hajló utca megállót a továbbiakban is kiszolgálná a 296-os és a 296A busz, amellett, hogy mind a 20E, mind pedig a 14-es villamos rövid gyalogtávolságon belül elérhetőek onnan.
  • Új 220E járat: Az Izzó lakótelepet jelenleg a 220-as busz többnyire egyedül szolgálja ki, melyről a belváros csak 1-2 átszállással érhető el. Mivel a 20E mai járatsűrűsége a káposztásmegyeri szakaszon nem lenne indokolt, javaslatunk alapján a buszok fele inkább az Izzó lakótelepet látná el közvetlen kapcsolatokkal.
  • Verseny utcai betérés megszüntetése: A felhagyandó útvonalon egyetlen, nagyon kis forgalmú megálló található, mely a környező megállóktól mindössze 2-3 perc sétára van, és melynek használati aránya az átutazó utasok számához képest jelentéktelen. Mivel az útvonal felhagyása mindkét irányban több perccel rövidítené a menetidőt, a módosítás indokolt.
  • A 230-as hosszabbítása: Jelenleg a 104-es busz látja el az Auchant, annak útvonalán azonban kevés lakóterület található, illetve az áruházat csak nagy kerülővel tudja elérni. Ráadásul vele párhuzamosan közlekedik a 204-es járat, mely szintén érint egy Auchan-t. Javaslatunk alapján a jövőben nem a 104-es, hanem az áruházat sokkal rövidebb útvonalon elérő, jóval több lakott területet érintő 230-as járat látná el a bevásárlók igényeit. Járulékos nyereség, hogy így az Aquaworld-höz egész Budapestről jóval kevesebb várakozással lehet eljutni. A sűrítés finanszírozása akár az élményközpont és az áruház által is elképzelhető.
  • A 147-es hosszabbítása és sűrítése: Megyer északi részei máig gyér kiszolgálásban részesülnek. A hosszabbítás révén a gyaloglási távolságok jelentősen csökkennének. A munkanapi 10 percenkénti indulást az indokolja, hogy így a ritka időszakokban a 30-as járatcsaláddal hangolhatóvá válna, illetve hogy így kompenzálná a Váci úton közlekedő járatok ritkulását.
  • A Váci úti járatok rövidítése: A Váci úton közlekedő járatok kevés lakott területet érintenek, ellenben, döntően a múltbéli hálózati struktúrákat lekövetve, ma még mindig sűrűn közlekednek ott a buszok. Rövidítésük révén finanszírozhatóak a felvázolt fejlesztések. A 196-os járat utasai Újpest-Központban szinte teljesen kicserélődnek, ami azt jelenti, hogy a vonal ott megszakítható. Ezen felül a Váci úton ma a 104-es, 204-es és 196-os buszok összességében nagyon egyenetlenül közlekednek. Ezek alapján elegendő, ha a Váci úti részt csak a sűrűbben közlekedő 104-es és 204-es járatok látják el, melyek sokkal egyenletesebb szolgáltatást nyújtanak. A 104-es járat Székesdűlőig tartó szakaszán, azzal párhuzamosan igen sűrű Volánbusz-kínálat van jelen, mely a térség utasforgalmának kiszolgálására bőségesen megfelelő. Amennyiben szükséges fenntartani a Váci út és a Dunakeszi Auchan közvetlen kapcsolatát, úgy valamely Volánbusz-járat betérítését javasoljuk.
  • Ideiglenes 30E gyorsjárat: a Reitter Ferenc utcában található alapjárati megállókban nem indokolt duplaannyi autóbusz megállítása, így a 30-as család sűrítését érdemesebbnek látjuk úgy kivitelezni, hogy a plusz menetek gyorsjárati jelleggel közlekednek.

Járműigény

  • A metró felújítása után: A jelenlegi járműszámhoz képest tervezetünk -4 szóló és +5 csuklós járművet igényel. A 4. fejezetben tárgyalt változtatások révén azonban 4 csuklós busz megtakarítható, így valójában csak +1 csuklósra lenne szükség.
  • A metrópótlás idején: A jelenleg érvényes menetrendhez 34 csuklós jármű szükséges. A metrópótlás idejére a FŐMTERV további 14-gyel számolt. Tervezetünk ehhez képest csupán 3-mal igényel többet, azaz összesen 51 csuklós buszt.

Forgalomtechnikai szükségletek

  • A Dózsa György úton mindkét irányban buszsávval kell segíteni a buszok haladását. Erre a módosításra a városligeti trolijáratok áthelyezése után egyébként is sor kerülne, ráadásul a metrópótlás szempontjából kritikus buszjáratokról van szó, melyek csúcsidőben 2,5 percenként közlekednének.
  • Az M1-es metróra való kényelmes átszállás biztosítása érdekében a Hősök tere M buszmegállóknál módosításokra van szükség. A Keleti pályaudvar irányú megálló áthelyezendő közvetlenül a Lendvay utcánál lévő zebrához: az utca torkolata lezárandó, illetve ideiglenes járda kialakítására van szükség. Ez vállalható, mivel az utca forgalma elenyésző. Újpesti irányban új megálló létesítése indokolt a Műcsarnok mellett, a jelenlegi kanyarodósávban, a járda ideiglenes burkolásával és szélesítésével. A jelenlegi megálló is megmaradna, azonban a gyorsjáratok a metrópótlás idején csak a Műcsarnok mellett állnának meg, így azok a földalattitól minimális gyaloglással elérhetőek lennének.
  • Új megállópár létesítése szükséges a 20E járat részére az Óceánárok utcában, a Sporttelep utca kereszteződésénél.
  • A 147-es busz új szakaszán két új megálló létesítendő. Egy a Fiumei úton a Bagaria utca előtt, egy pedig a Szondi utcában, a Frangepán utca előtt. A 3,5 tonnás súlykorlátozás alól a BKK járműveit fel kell menteni.
  • Újpest-Központ végállomásnál biztosítani kell az István útról balra, az Árpád útra történő kanyarodási lehetőséget a buszok számára, hogy a 196-os járat úgy tudjon megfordulni, hogy Rákospalota irányába közös megállóból indulhasson a 104-es és 204-es buszokkal. Ilyen forgalomtechnika egyszer már érvényben volt, a Görgey Artúr utca felújításának idején így fordultak meg a 14E buszok.

4. Átszállásmentes belvárosi kapcsolat Rákospalota még több részéről

Egyesületünk a XV. kerület buszhálózatát oly módon alakítaná át, hogy több területről, és jóval sűrűbben legyen biztosított az M1, M2, és M4-es metróvonalak, illetve az 1-es, 4-es és 6-os villamosok közvetlen elérése. A változtatások a metrófelújítás befejezése után is megtarthatóak lennének anélkül, hogy a fenntartási költségek növekednének a jelenlegi hálózathoz képest.

Véglegesen megtartható változások

  • A 25-ös busz megszűnne, helyette 25E és 225E jelzéssel új közvetlen járatok indulnának, melyek Rákospalota több térségéből biztosítanák a belváros elérését, emellett kapcsolatot nyújtanának az M1-es metróhoz. A 25E a Blaha Lujza tértől a Mexikói útig az 5-ös vonalán, majd a 25-ös vonalán haladna a Hubay Jenő térig, ahonnan a Fő úton át érné el a Kossuth utcai végállomását. A 225E ennek hosszabb változata, mely a mai 170-es útvonalán járna, továbbközlekedve a Csömöri-patakig. A Blaha Lujza tér M és az Erzsébet királyné útja, aluljáró között csak a Keleti pályaudvarnál és Zugló vasútállomásnál állnának meg.
  • Az 5-ös busz változatlanul megmaradna, de a 25E és 225E járatoknak köszönhetően csökkenne a zsúfoltság: a három egymással hangolt járat együttesen kétszer sűrűbb bejutási lehetőséget kínálna Rákospalotának.
  • A 124-es és 125-ös buszok a Hubay Jenő tértől nem Rákospalota északi részeire, hanem a mai 25-ös helyett Újpest-Központ M-ig közlekednének, hasznos új kapcsolatokat nyújtva a kerület déli területeinek. Hétvégén sűrűbben közlekednének.
  • A 104-es és 204-es járatok munkanapokon sűrűbben közlekednének, ezáltal javítva a Váci út külső szakaszának és Békásmegyernek az elérhetőségét. Rákospalotán még tovább, a Bogáncs utcához illetve a Medimpexhez közlekednének, pótolva a 124-es és a 125-ös megszűnő szakaszait.
  • A 170-es és 270-es járatok a párhuzamosság miatt megszűnnének, helyettük a sűrűbb 104-es és 204-es, illetve az új 225E járatok közlekednének. Újpestről Rákospalota-kertvárosba napközben a 204-es járattal lehetne eljutni, míg késő este a 104-es és 204-es, valamint a 225E járatok között garantált csatlakozások révén lenne biztosított a közlekedés.
  • A 225-ös járat kihasználatlanság miatt megszűnne. Az általa kiszolgált térségeknek az új, sűrűn közlekedő 25E és 225E közvetlen járatok nyújtanának vonzó szolgáltatást.

A javaslat háttere

A változások részletes leírása, valamint a szükséges járműszámmal és a futásköltségekkel kapcsolatos számítások ebben a dokumentumban találhatóak.

Javaslataink nem kerülnek többe, mint a jelenlegi hálózat fenntartása.

Indoklás

  • A 25E és a 225E járatok létrehozása: Az 5-ös járat népszerűsége létrejötte óta folyamatosan növekszik, ennek köszönhetően ma már szinte minden időszakban jelentős zsúfoltság tapasztalható a buszokon. A vonzóbb kapcsolatok, illetve a belváros átszállásmentes elérése egyértelműen a járat legfőbb pozitívumai, így a helyzet kezelése egyértelműen egy hasonló tulajdonságokkal rendelkező, az 5-öst tehermentesítő járat beindítása révén lehetséges. A 25E és 225E járatok Rákospalotán teljesen új területeknek nyújtanának közvetlen kapcsolatot, útvonaluk a leginkább sűrűn lakott részek mentén vezetne. Az új járatoknak köszönhetően a kerület központjától északra fekvő területekről ismét teljes üzemidőben, közvetlenül elérhető lenne az M1-es metró, mely a rákospalotai utasok régi igénye. Ezen felül az új járatok az 5-össel hangolt és sűrű menetrend szerint közlekednének, így nem csak kényelmesebbé válna Rákospalota elérése a belvárosból, de a járat érdemben képes csökkenteni az 5-ösre háruló utasforgalmat. Az új járatok megjelenését a terveink szerint megszűnő 25-ös teljesítményének újraosztása, illetve a 104, 204, 124, 125, 170 és 270-es járatok közötti párhuzamosságok felszámolása tenné lehetővé.
  • A 124-es és a 125-ös Újpest felé terelése: A 25E és a 225E Rákospalota legtöbb részének megadja a szükséges belvárosi kapcsolatokat, így ezen járatok jobban tudnának hasznosulni, ha inkább a megszűnő 25-ös által nyújtott, két kerület közti kapcsolatokat erősítenék.
  • A 104-es és 204-es módosítása, a 170-es és 270-es megszüntetése: A 104-es járatcsalád jelenleg párhuzamosan közlekedik a 170-es busszal. Ezen párhuzamosságok felszámolása végett a 170-es és 270-es buszok helyett inkább a 104-es és 204-es járatok sűrűbb közlekedtetését látjuk ésszerűnek. A 204-es járat a Medimpexig hosszabbítva lefedhetné a megszűnő 170-es és az elterelt 125-ös területeit, míg a 104-es a Bogáncs utcáig hosszabbítva ellátná a szintén elterelt 124-es önálló szakaszát. Ez az észszerűsítés tenné lehetővé az egyéb fejlesztéseket.
  • A 225-ös megszüntetése: A járat által lefedett területeken kevesen laknak, maga a busz pedig csak csúcsidőben, és akkor is ritkán jár. Többek között e járat használóinak nyújthatnak sokkal jobb szolgáltatást a belváros felé közlekedő 5-ös, 25E és 225E járatok. A Sződliget utcát a továbbiakban a 96-os és 296-os buszok, illetve a metrópótlás idején sűrűbben közlekedő 12-es villamos szolgálná ki.

Járműigény

A jelenlegi járműszámhoz képest tervezetünk -4 csuklós járművet igényel.

Forgalomtechnikai szükségletek

  • Az M3-as autópálya bevezető szakaszán több beavatkozásra is szükség van a sűrűn közlekedő autóbuszok versenyképes menetidejének biztosítása érdekében. A bevezetőn a belváros irányába buszsáv alakítandó ki a szélső sávban, a Tóth István utca és a Fűrész köz között. A Tóth István utcából már eleve a buszsávba kanyarodhatnának ki a buszok. A módosítás az egyéni közlekedőkre mérsékelt hatással lenne: a Szerencs utcai lámpa kellően megfogja (“kapuzza”) a forgalmat, és a belső szakaszon a dugó a Hungária körúttól általában csak a körvasútig ér. Így a sáv hiánya nem okozna további fennakadást, az ott álló autómennyiség elfér a körvasúton túli szakaszon, a csomópontok áteresztőképessége pedig nem változna, így időveszteséget az autóval közlekedők nem szenvednének. Kifele irányban a Tóth István utcánál külön kanyarodósáv kijelölése volna szükséges, mert a kanyarodás miatt lassítókat a felüljáró takarja, így a gyorsabban haladó, egyenesen továbbközlekedő vezetők jelenleg is veszélyes helyzeteket teremtenek. A kanyarodósáv kijelölésével az egyenesen folytatódó sávok száma 3-ról 2-re csökkenne ugyan, de kifele irányban ez nem jelent problémát, ellenben a veszélyes helyzetek elkerülhetőek lennének.
  • A Mexikói úton a Thököly út irányába szintén a buszokat előnyben részesítő forgalomtechnika alkalmazandó. A villamosvágányok helyén új forgalmi sáv létesítendő az egyéni közlekedők részére, a jelenlegi forgalmi sáv pedig buszsávvá alakítandó annak érdekében, hogy a buszok utasai az ott jelentkező több perces torlódásoktól mentesüljenek.
  • A Mexikói úton két új megálló kiépítése szükséges. Egy a Blaha Lujza tér irányába, a Mexikói út M-nál, egy pedig Rákospalota irányába, az Erzsébet királyné útja, aluljárónál.
  • A Rákospalota, Kossuth utca végállomás környékén a különböző helyeken lévő, csak sok gyaloglással elérhető felszállóhelyek összevonása szükséges. A Gubó utca egyirányúságát megfordítva lehetségessé válna, hogy az ott végállomásozó buszok az Énekes utca – Horváth Mihály utca – Gubó utca – Csobogós utca hurokútvonalon forduljanak meg. Ez esetben lehetőség volna egy közös felszállóhely létesítésére a Csobogós utcában, közvetlenül az Énekes utca előtt. Az onnan induló járatok csak a felszállás időtartamára állnának be a megállóba, és az átmenő járatok is ugyanezt a megállót használnák. A módosítás révén a lakótelepekről jóval kevesebb sétával lehetne elérni a felszállóhelyet, és ugyanabban a megállóban lehetne felszállni minden belvárosi, és minden Újpestre közlekedő buszra. A megálló kialakításához az északi oldali járda szélesítése szükséges, ami megoldható az ellenkező oldali járdán lévő kerékpárút úttestre való áthelyezésével, nyílt kerékpársáv kialakításával.

5. Előnyben részesített, közvetlen járatok Óbudáról az M2-es és az M3-as metróhoz

Az Árpád híd Budapest egyik legforgalmasabb hídja mind a közösségi, mind pedig az egyéni közlekedés szempontjából. A metrófelújítás idején a metrópótló autóbuszok közlekedését segítő buszsávok majd szűkíteni fogják a Váci út és számos csomópont, így az Árpád híd M-nál lévő kereszteződés áteresztőképességét is, így a híd forgalma is akadályoztatva lesz. Korábban, egyes útfelújítások idején a III. kerületi utasok már megtapasztalhatták, hogy ilyenkor az Árpád hídon és az Árpád fejedelem útján közlekedő autóbuszokat, valamint a Frankel Leó úton haladó villamosokat is torlódások hátráltatják.

Egyesületünk kiemelten fontosnak tartja, hogy a Bécsi úti és Frankel Leó úti villamosvágány-szakaszokon az átmenő forgalom tiltása megvalósuljon, továbbá hogy ezen a szakaszon és az Árpád hídon is a villamosvágányokon haladjanak a buszjáratok, ezzel elkerülve a dugókat. A fonódó villamosok és a 9-es busz előnyben részesítésére korábban részletes javaslatot dolgoztunk ki.

Egyetértünk a BKK azon tervével, hogy a 34-es és a 106-os vonalak a Lehel térig, az M3-as metró ideiglenes végállomásáig hosszabbodjanak meg. A kényelmetlenségek további csökkentése érdekében viszont javasoljuk, hogy munkanapokon csúcsidőben a 109-es járat sűrűbben közlekedjen oly módon, hogy a 9-es busszal felváltva indulhasson. Így a 109-es reggel 6-7, míg délután 7-8 percenként nyújtana kapcsolatot az Óbudai lakótelep és az M2-es metró között, és ezzel érdemben enyhíteni tudna a 9-esen jellemző zsúfoltságon.

A javaslat háttere

Indoklás

  • Előnyben részesítések: A villamoshálózat Buda közösségi közlekedésének gerincét adja; a 9-es, 34-es és 106-os buszok pedig jelentős forgalmat bonyolítanak. Nem megengedhető tehát, hogy azok olyan útvonalakon közlekedjenek, melyeken az utasok napi rendszerességgel, 10-20 perces késéseket kockáztatnak. Különösen igaz lesz ez a metrópótlás idején.
  • A 109-es sűrítése: A döntés hátterében az áll, hogy az 1-es villamosról az M3-as metróra átszálló utasoknak alternatív eljutási lehetőségeket kell kínálni. Az 1-es villamosra döntően a Vörösvári úthoz érkező buszokról, az óbudai lakótelepről, és a H5-ös hévről érkeznek az utasok. A Vörösvári úttól sűrű villamosjáratok közlekednek az M2-es metróhoz, melyhez a H5-ös hév szintén csatlakozik. Az óbudai lakótelepről induló utasoknak azonban további alternatívákat kell kínálni. A 109-es járat jelenleg a 9-esnél jóval ritkábban, ráadásul általában közvetlenül a 9-es mögött, hangolatlanul közlekedik, így nagyon alacsony az utasforgalma. Ha viszont a 9-essel megegyező sűrűséggel, azzal felváltva közlekedne, akkor érdemben képes volna részt vállalni a metró pótlásában, az M2-es metró elérése pedig fel fog értékelődni ebben az időszakban. A délutáni 7-8 perces követés kellően vonzó lehetne ahhoz, hogy az utasok hazafelé menet ezt a járatot válasszák, a Batthyányi téren átszállva arra.

Forgalomtechnikai szükségletek

  • A 9-es és 109-es járatok a Pacsirtamező utca – Nagyszombat utca – Bécsi út – Frankel Leó út útvonalon haladnának, majd a 9-es a Török utca – Margit körút – Margit híd útvonalon szintén a villamosvágányokon haladna tovább, míg a 109-es a Frankel Leó út – Vidra utca – Árpád fejedelem útja útvonalon közlekedne.
  • Új megálló létesítése szükséges a Katinyi mártírok parkjánál, a Pacsirtamező utcából a Nagyszombat utcára történő jobbrakanyarodás után, a besoroló sávban. A sáv forgalma ezt maximálisan lehetővé teszi.
  • A Nagyszombat utcáról a Bécsi útra történő balrakanyarodást jelzőlámpás fedezés révén kellene biztosítani. Óránként maximum 18-szor haladna át busz a kereszteződésen, a kifele irányuló forgalmat ez nem akadályozná számottevően. A középszigetek átépítése révén önálló kanyarodósáv is kialakítható, hogy ez a kellemetlenség is megszűnjön.
  • A villamospótló járatok már ma is a 109-es tervezett útvonalán közlekednek, így ott további beavatkozás nem indokolt.
  • A Török utcai sínekről a Margit körúti sínekre történő balrakanyarodás néhány másodperces fedezéssel biztosítható a jelenlegi lámpaprogram alapján.
  • A torlódások elkerülése érdekében a Margit hídon közlekedő összes járat számára engedélyezni kell a síneken való haladást, minden időszakban és mindkét irányban.

img_20170629_083142.jpg

Mit érnek az alternatív útvonalak, ha ott sem lehet majd haladni?

img_20170110_103056.jpg

Autóbusz a fonódó vágányain. Akár mindennapos látvány is lehetne.

6. A Volánbusz-végállomás az Árpád híd helyett a Lehel téren legyen

Indokoltnak látjuk, hogy a 34-es és a 106-os járatokhoz hasonlóan az összes Árpád hídon át érkező Volánbusz-járat is közvetlenül a Lehel térre vigye az utasokat minden időszakban.

Az Újpestre hordó elővárosi járatok utasainak egyéb alternatívák állnak rendelkezésükre. A Szentendrén át közlekedő járatokról ajánlott lesz átszállni a H5-ös hévre, a Fót felől érkezőkről pedig az 5-ös buszra, mivel azok ugyanannyi idő alatt érik el a belvárost, mint amennyit a metrópótlók útvonalának használata venne igénybe. Fontos, hogy a H5-ös hév Budapesten kívüli szakaszán a BKK elfogadja a szentendrei járatokra szóló Volánbusz-bérleteket és -jegyeket, hogy ne jelentkezzen többletköltség azoknak, akik a hévet választják.

A javaslat háttere

Indoklás

A Volánbusz járatait Újpest-Városkaputól beljebb hozni, és a metrópótlásba bevonni nem célszerű: úgy csak a metrópótló buszok egyenetlen közlekedését kockáztatnák, ami ahhoz vezetne, hogy egyes pótlóbuszokon sokkal nagyobb lenne a zsúfoltság, mint a többin. Az Árpád híd M azonban mindössze két megállóra van a Lehel tértől, az oda beérkező buszok pedig lökésszerűen növelnék a pótlóbuszok forgalmát, így onnan már érdemes meghosszabbítani a járatokat – ez természetesen nem jelentheti azt, hogy kevesebb metrópótlót kell beiktatni.

7. A kerékpár is metrópótló

Akik a metrópótlás idején a kerékpárt választják, nem csak kényelmetlen többletátszállásoktól mentesülhetnek, de sok esetben még a pótlóbuszokhoz és az alternatív járatokhoz képest is gyorsabban tudnak majd haladni – mindamellett hogy választásukkal ezen járatok zsúfoltságát enyhítik. A témában a Magyar Kerékpárosklub kampányt indított, javasoljuk, hogy kövessétek a Metrópótló oldalt.

A kerékpáros közvetlen bejutás Újpest, Káposztásmegyer, és a belső érintett szakaszok környezetéből alapvetően jól megoldott: több párhuzamos, kiépített kerékpárút fut a város felé – ezeken csak néhány beavatkozás szükséges.

A metrópótlástól függetlenül is szükséges lenne Budapesten a kombinált utazások előnyben részesítése: a metróállomások és vasútállomások mindegyikénél szükség lenne kamerás, fedett B+R parkolók kialakítására. Újpesten és a lezárt állomásokon ez még a pótlás előtt megtörténhetne. A pótlás alatt pedig a buszozás által okozott plusz menetidőt kompenzálhatná az, ha a lakóhelyekről a főbb csomópontokra séta és átszállások helyett saját kerékpárral, gyorsan lehetne eljutnia azoknak, akik nem szeretnének végig biciklivel menni a belvárosba.

A MÁV és a BKK emellett a kerékpárszállításban is kialakíthatna együttműködést: míg a BKK-s havibérleteket elfogadják a vonatokon, addig a kerékpárbérlettel a vasúti járatokon nem lehet kerékpárt szállítani. Ennek a korlátozásnak az eltörlése városszinten jó hatással lenne a kerékpáros forgalom növekedésére.

Szintén gyors alternatívát jelenthet a Bubi használata. A XIII. kerületben 13 új állomás létesült idén nyáron, elsősorban Újlipótvárosban és Vizafogón, illetve a kerület metróállomásainál. Bubival a pótlóbuszokig való gyaloglást is meg lehet spórolni, de akár rögtön a belváros irányába is el lehet indulni, hiszen a belvárosi járatok vonalai mentén számos helyen található állomás.

bubi_m3_e_szak.PNGA közbringarendszer állomásai jól lefedik a metrópótlás környező területeit is.

A beküldési határidő lejárt!

A véleményezési időszak alatt arra kértük az utazóközönséget, hogy küldjék el az alábbi véleményt a BKK-nak.

A BKK várja az utasok véleményét az általa közölt tervekkel kapcsolatban, tehát van esély elérni, hogy a felsorolt fejlesztések megvalósuljanak. Ha egyetértesz javaslatainkkal, akkor:

A) Másold ki ezt az általunk megírt részletes véleményt:

  • A metrópótló buszok érjék el a Nyugati pályaudvart, hogy ne kelljen egyetlen megálló erejéig metróra szállni ahhoz, hogy a 4-6-os villamosokkal utazhassunk.
  • A 12-es és 14-es villamosok járjanak a tervezettnél is sűrűbben, hogy ne legyen elviselhetetlen a zsúfoltság.
  • A 20E autóbusz menjen végig a káposztásmegyeri lakótelep mentén, hogy a zsúfolt metrópótlók helyett az M1-es, M2-es és M4-es metrókat is használhassuk.
  • Az Izzó-lakótelepről is induljanak gyorsjáratok a többi metróhoz.
  • Közlekedjen gyorsjárat is a 30-as buszok vonalán, mert nagyon sok időt elvesz, amíg mindenhol megáll a Reitter Ferenc utcában.
  • Rákospalotáról induljanak sűrűbben buszok a belváros irányába, és legyen átszállás nélkül elérhető az M1-es metró.
  • A fonódó villamosok vágányairól déli irányban tiltsák ki az átmenő forgalmat, a buszok pedig haladjanak a síneken a Bécsi úton, a Frankel Leó úton és az Árpád hídon is, ezzel elkerülve a dugókat.
  • Az Árpád hídhoz érkező Volánbusz-járatok minden időszakban menjenek el a Lehel térig. A BKK pedig a H5-ös héven fogadja el a szentendrei Volánbusz-járatokra érvényes jegyeket és bérleteket.
  • A IV. és XIII. kerületben épüljenek biztonságos kerékpártárolók a metró- és vasútállomások környezetében. A BKK-s kerékpárbérlet legyen érvényes a MÁV-START járatain is.

B) Küldd el a BKK-nak!

  1. Látogass el a BKK véleményezési oldalára.
  2. Töltsd ki a jobb oldalon található űrlapot.
  3. A 2. KÉRDÉSRE MINDENKÉPPEN VÁLASZOLJ NEMMEL!
  4. Másold be a “7. Kérjük, ossza meg velünk észrevételeit!” részhez az A) pontból kimásolt szöveget.
  5. A SZÖVEGET EGÉSZÍTSD KI EGYÉB GONDOLATAIDDAL IS, ÍGY MINDENKÉPPEN EGYEDI VÉLEMÉNYNEK SZÁMÍT.
  6. Kattints a “Küldés” gombra.
  7. FIGYELEM! A vélemény csak akkor van hivatalosan elküldve, ha a gomb megnyomása után köszönetnyilvánítást látsz.

Több százan segítettetek tervezetünk elküldésével. Köszönjük!

 

Kelemen Tamás, Szabó Zsolt
Közlekedő Tömeg Egyesület

 

A BKK válasza

A társadalmi egyeztetés idején tervezetünket a BKK részére is megküldtük. Egy 26 oldalas, részletes, költségszámításokkal alátámasztott javaslatcsomagot kézbesítettünk, és egyeztetéseket kezdeményeztünk. Ez a válasz érkezett 30 nappal később.

"A BKK Zrt.-hez 2017. szeptember 15-én érkezett „Javaslat az M3-as metró északi szakaszának pótlására” tárgyú elektronikus levelére hivatkozva az alábbi választ adjuk.

A BKK Zrt. szeptemberben társadalmi egyeztetésre bocsátotta a metrópótlásról készített mobilitási tervét, lehetővé tette, hogy azzal kapcsolatban bárki javaslatokat tegyen. A lezárt egyeztetés során 1750 visszajelzés érkezett, ezek közül a BKK Zrt. többet be is épített. A végleges verzió az ügyfelek visszajelzése és szakmai egyeztetések után készült el, utasszámlálással alátámasztott tervek alapján.

Megkeresését köszönjük.

Budapest, 2017. október 13."

süti beállítások módosítása