Közlekedő Tömeg

50 InterCity-vonatra nem fértek fel az utasok a hosszú hétvégén

Azonnal meg kell kezdeni a MÁV-Start félreállított kocsijainak forgalomba helyezését

2018. október 26. - Közlekedő Tömeg Egyesület

A hosszú hétvége alatt 50 InterCity- és EuroCity-vonatra fogytak el indulás előtt a másodosztályú helyjegyek. Ilyenkor szabály szerint nem lehet felszállni az adott vonatra, hanem más eljutási lehetőséget kell keresnie az utasoknak. Ezzel akár 3 órás késést is okozhatott a vasúttársaság annak a több ezer embernek, aki IC-vel akart utazni az elmúlt néhány napban.

Sokan akkor is felszálltak a vonatokra, ha már sehol nem lehetett jegyet kapni rá, hiszen időben szerettek volna megérkezni úti céljukhoz. A jegyvizsgálótól ilyen esetben is lehet helyjegyet vásárolni, ám ekkor 500 forint pótdíjat is ki kell fizetni a jegy árán felül. Tehát a MÁV-Start a saját utasait bünteti meg azért, mert nem biztosított elég férőhelyet a vonaton.

_mg_7394_4.jpg

Fotó: Közlekedő Tömeg Egyesület (közkincs)

Amennyiben mégis sikerült helyjegyet vásárolnia az utasoknak, akkor sem lehetnek biztosak afelől, hogy egy InterCity-színvonalú járműben fognak utazni. Egyes vonatok kapacitását ugyanis az elővárosi forgalomból ismert, vasporos, kényelmetlen, elavult kocsikkal igyekszik bővíteni a vasúttársaság, ám ezen járművek hosszabb utazáshoz szinte elviselhetetlenek.

Mi ennek az egésznek az oka?

Ahhoz, hogy elegendő férőhely legyen a vonatokon, megfelelő számú vasúti kocsira van szükség. A MÁV-Start elegendő járművel rendelkezik, ám – saját gyűjtésünk alapján – az InterCity- és EuroCity-kocsik csupán 56%-át, azaz alig több mint felét adják naponta forgalomba. Ez az elvárhatónál 40 kocsival jelent kevesebbet.

Ennek okait megkérdeztük a vasúttársaságtól, ám ők megtagadták a válaszadást, titkolják az információkat. Ez azt sugallja számunkra, hogy ők is tisztában vannak vele, mekkora problémáról van szó, így feltehetőleg kényelmetlen lenne számukra a válaszadás.

Információink szerint a nem közlekedő kocsik jelentős része – néhány immár több éve – karbantartásra vagy felújításra vár. Ezek elvégzésének legnagyobb hátráltatója pedig az IC+, a MÁV-Start hobbiprojektje, mely leköti a Szolnoki Járműjavító munkaerő-kapacitásának jelentős részét.

43381084_1987443161350503_344397617691623424_o.jpg

A 3. IC+-kocsi a berlini InnoTrans kiállításon – utasokat még sosem szállított

Ebben a projektben 100 vasúti kocsi építését tervezik – az ígéretek szerint 2016-ra 50 darabnak kellett volna elkészülnie. Azonban eddig mindössze 2,5 kocsit gyártottak le, így a számtalanszor módosított határidőnek aligha lehet hinni. Egy biztos: a Szolnoki Járműjavító minden erejével ezen járművek építésén van, és a félreállított, jóval rövidebb idő alatt forgalomba állítható kocsik karbantartása csak másodlagos.

Itt a MÁV-Start egy ördögi körbe jutott. A 2 eddig elkészült IC+-kocsi már több hónapja nem közlekedik: rajtuk sem tudták időben elvégezni a karbantartási munkálatokat. A harmadik darab pedig még sosem szállított utasokat, mivel a forgalomba állításhoz szükséges vizsgákat sem szerezte meg.

Azaz egy évek óta húzódó projekt miatt nem biztosít elég férőhelyet a vonatain, és okoz ezzel akár 3 órás késést a saját utasainak a MÁV-Start.

Mit kell tenni?

  1. Szükségmegoldásként jó állapotú, használt külföldi járművek sürgős beszerzésére van szükség.
  2. Hosszútávú járműgazdálkodási stratégiát kell kialakítani annak érdekében, hogy ne fordulhasson elő többé hasonló helyzet.
  3. Közbeszerzést kell kiírni további külsős karbantartó-vizsgáztató helyszínek bevonására.
  4. Az IC+-kocsik gyártását azonnal fel kell függeszteni, a felszabaduló munkaerővel pedig legalább 40 kocsi javítását és forgalomba állítását kell a lehető legrövidebb időn belül elvégezni.
  5. Ennek kapcsán a MÁV-Start készítsen konkrét ütemtervet, melyet hozzon is nyilvánosságra – itt az ideje számonkérhető vállalásokat tenni az 5 éve tartó halogatás helyett.

43674849_2014359335325552_7140734784342327296_o.jpg

Összefoglaló ábra a problémákról és azok megoldásairól

A kialakult botrányos helyzetért egyértelműen a MÁV-Start vezérigazgatója, Csépke András, valamint az IC+-kocsik gyártásának projektvezetője, Schwartz István a felelős.

A vasúti kocsik hiányáról írt korábbi összefoglalónk az alábbi linken olvasható: https://kozlekedotomeg.blog.hu/2018/09/18/tarolovaganyokon_rohadnak_a_legjobb_vasuti_kocsik

Megtelt vonatok listája

Az alábbi vonatok InterCity-kocsijaiba fogytak el a másodosztályú helyjegyek:

Előző hét pénteken (10.19.):

  • Kelenföldről Győrbe:
    kelenföldi indulás | vonatszám | név
    13:25 934 Scarbantia IC
    13:55 1066 railjet
    14:25 924 Alpokalja IC
    15:25 936 Kékfrankos IC
    15:55 68 railjet
    16:55 344 Avala EC
    17:25 946 Soproni Közgáz IC
    17:55 42 railjet
    18:25 318 Rába nemz. IC
    18:55 148 Lehár EC
    19:25 938 Sopron Bank IC
  • Kőbánya-Kispestről Nyíregyházára:
    13:37 624 Ung IC
    14:37 1658 Vércse IC
    15:37 616 Bereg IC*
    16:37 626 Délibáb IC*
    17:37 1626 Rétköz IC*
    18:37 608 Hajdú IC
    19:37 618 Cívis IC
  • Kőbánya-Kispestről Szegedre:
    14:07 734 Tömörkény IC
    18:07 736 Maros IC
  • Budapest-Keleti pályaudvarról Miskolcra:
    13:55 514 Abaúj IC
    14:55 568 Tulipán IC
    17:55 186 Hernád nemz. IC

Előző hét szombaton (10.20.):

  • Kelenföldről Győrbe:
    7:55 60 railjet
    8:25 912 Claudius IC
    8:55 140 Hortobágy EC
    9:25 932 Ikva IC
    9:55 62 railjet
    10:25 922 Savaria IC
    11:25 942 Lővér IC
    11:55 64 railjet
  • Kőbánya-Kispestről Nyíregyházára:
    8:37 1652 Páva IC*
    11:37 614 Nyírség IC
  • Kőbánya-Kispestről Szegedre:
    8:07 712 Hírös IC
    10:07 732 Napfény IC
  • Budapest-Keleti pályaudvarról Miskolcra:
    7:55 502 Szinva IC
    8:55 562 Jázmin IC
    5:55 182 Rákóczi nemz. IC
    10:55 564 Kamilla IC
    9:55 512 Borsod IC
    12:55 566 Rózsa IC

E hét kedden (10.23.):

  • Győrből Kelenföldre:
    14:21 915 Répce IC
    14:56 63 railjet
    16:56 65 railjet
    17:21 943 Tűztorony IC
    17:56 147 Hortobágy EC
    18:56 67 railjet
    19:21 931 Ikva IC
    19:56 165 railjet
  • Nyíregyházáról Kőbánya-Kispestre:
    15:12 33 Latorca nk. IC
    16:12 1566 Rózsa IC*
    17:12 1623 Várda IC
    18:12 1568 Tulipán IC*
  • Miskolcról Budapest-Keleti pályaudvarra:
    14:45 654 Rigó IC
    15:45 513 Lillafüred IC
    18:45 658 Vércse IC

A csillaggal jelölt vonatokon csak az InterCity-kocsik teltek meg – a vasporos, kényelmetlen, elavult “erősítő” kocsikban volt még hely.

Amennyiben hozzászólnál a bejegyzéshez, véleményed szívesen fogadjuk a témában írt Facebook-posztunk alatt.

süti beállítások módosítása