A hosszú hétvége alatt 50 InterCity- és EuroCity-vonatra fogytak el indulás előtt a másodosztályú helyjegyek. Ilyenkor szabály szerint nem lehet felszállni az adott vonatra, hanem más eljutási lehetőséget kell keresnie az utasoknak. Ezzel akár 3 órás késést is okozhatott a vasúttársaság annak a több ezer embernek, aki IC-vel akart utazni az elmúlt néhány napban.
Sokan akkor is felszálltak a vonatokra, ha már sehol nem lehetett jegyet kapni rá, hiszen időben szerettek volna megérkezni úti céljukhoz. A jegyvizsgálótól ilyen esetben is lehet helyjegyet vásárolni, ám ekkor 500 forint pótdíjat is ki kell fizetni a jegy árán felül. Tehát a MÁV-Start a saját utasait bünteti meg azért, mert nem biztosított elég férőhelyet a vonaton.
Fotó: Közlekedő Tömeg Egyesület (közkincs)
Amennyiben mégis sikerült helyjegyet vásárolnia az utasoknak, akkor sem lehetnek biztosak afelől, hogy egy InterCity-színvonalú járműben fognak utazni. Egyes vonatok kapacitását ugyanis az elővárosi forgalomból ismert, vasporos, kényelmetlen, elavult kocsikkal igyekszik bővíteni a vasúttársaság, ám ezen járművek hosszabb utazáshoz szinte elviselhetetlenek.
Mi ennek az egésznek az oka?
Ahhoz, hogy elegendő férőhely legyen a vonatokon, megfelelő számú vasúti kocsira van szükség. A MÁV-Start elegendő járművel rendelkezik, ám – saját gyűjtésünk alapján – az InterCity- és EuroCity-kocsik csupán 56%-át, azaz alig több mint felét adják naponta forgalomba. Ez az elvárhatónál 40 kocsival jelent kevesebbet.
Ennek okait megkérdeztük a vasúttársaságtól, ám ők megtagadták a válaszadást, titkolják az információkat. Ez azt sugallja számunkra, hogy ők is tisztában vannak vele, mekkora problémáról van szó, így feltehetőleg kényelmetlen lenne számukra a válaszadás.
Információink szerint a nem közlekedő kocsik jelentős része – néhány immár több éve – karbantartásra vagy felújításra vár. Ezek elvégzésének legnagyobb hátráltatója pedig az IC+, a MÁV-Start hobbiprojektje, mely leköti a Szolnoki Járműjavító munkaerő-kapacitásának jelentős részét.
A 3. IC+-kocsi a berlini InnoTrans kiállításon – utasokat még sosem szállított
Ebben a projektben 100 vasúti kocsi építését tervezik – az ígéretek szerint 2016-ra 50 darabnak kellett volna elkészülnie. Azonban eddig mindössze 2,5 kocsit gyártottak le, így a számtalanszor módosított határidőnek aligha lehet hinni. Egy biztos: a Szolnoki Járműjavító minden erejével ezen járművek építésén van, és a félreállított, jóval rövidebb idő alatt forgalomba állítható kocsik karbantartása csak másodlagos.
Itt a MÁV-Start egy ördögi körbe jutott. A 2 eddig elkészült IC+-kocsi már több hónapja nem közlekedik: rajtuk sem tudták időben elvégezni a karbantartási munkálatokat. A harmadik darab pedig még sosem szállított utasokat, mivel a forgalomba állításhoz szükséges vizsgákat sem szerezte meg.
Azaz egy évek óta húzódó projekt miatt nem biztosít elég férőhelyet a vonatain, és okoz ezzel akár 3 órás késést a saját utasainak a MÁV-Start.
Mit kell tenni?
- Szükségmegoldásként jó állapotú, használt külföldi járművek sürgős beszerzésére van szükség.
- Hosszútávú járműgazdálkodási stratégiát kell kialakítani annak érdekében, hogy ne fordulhasson elő többé hasonló helyzet.
- Közbeszerzést kell kiírni további külsős karbantartó-vizsgáztató helyszínek bevonására.
- Az IC+-kocsik gyártását azonnal fel kell függeszteni, a felszabaduló munkaerővel pedig legalább 40 kocsi javítását és forgalomba állítását kell a lehető legrövidebb időn belül elvégezni.
- Ennek kapcsán a MÁV-Start készítsen konkrét ütemtervet, melyet hozzon is nyilvánosságra – itt az ideje számonkérhető vállalásokat tenni az 5 éve tartó halogatás helyett.
Összefoglaló ábra a problémákról és azok megoldásairól
A kialakult botrányos helyzetért egyértelműen a MÁV-Start vezérigazgatója, Csépke András, valamint az IC+-kocsik gyártásának projektvezetője, Schwartz István a felelős.
A vasúti kocsik hiányáról írt korábbi összefoglalónk az alábbi linken olvasható: https://kozlekedotomeg.blog.hu/2018/09/18/tarolovaganyokon_rohadnak_a_legjobb_vasuti_kocsik
Megtelt vonatok listája
Az alábbi vonatok InterCity-kocsijaiba fogytak el a másodosztályú helyjegyek:
Előző hét pénteken (10.19.):
- Kelenföldről Győrbe:
kelenföldi indulás | vonatszám | név
13:25 934 Scarbantia IC
13:55 1066 railjet
14:25 924 Alpokalja IC
15:25 936 Kékfrankos IC
15:55 68 railjet
16:55 344 Avala EC
17:25 946 Soproni Közgáz IC
17:55 42 railjet
18:25 318 Rába nemz. IC
18:55 148 Lehár EC
19:25 938 Sopron Bank IC - Kőbánya-Kispestről Nyíregyházára:
13:37 624 Ung IC
14:37 1658 Vércse IC
15:37 616 Bereg IC*
16:37 626 Délibáb IC*
17:37 1626 Rétköz IC*
18:37 608 Hajdú IC
19:37 618 Cívis IC - Kőbánya-Kispestről Szegedre:
14:07 734 Tömörkény IC
18:07 736 Maros IC - Budapest-Keleti pályaudvarról Miskolcra:
13:55 514 Abaúj IC
14:55 568 Tulipán IC
17:55 186 Hernád nemz. IC
Előző hét szombaton (10.20.):
- Kelenföldről Győrbe:
7:55 60 railjet
8:25 912 Claudius IC
8:55 140 Hortobágy EC
9:25 932 Ikva IC
9:55 62 railjet
10:25 922 Savaria IC
11:25 942 Lővér IC
11:55 64 railjet - Kőbánya-Kispestről Nyíregyházára:
8:37 1652 Páva IC*
11:37 614 Nyírség IC - Kőbánya-Kispestről Szegedre:
8:07 712 Hírös IC
10:07 732 Napfény IC - Budapest-Keleti pályaudvarról Miskolcra:
7:55 502 Szinva IC
8:55 562 Jázmin IC
5:55 182 Rákóczi nemz. IC
10:55 564 Kamilla IC
9:55 512 Borsod IC
12:55 566 Rózsa IC
E hét kedden (10.23.):
- Győrből Kelenföldre:
14:21 915 Répce IC
14:56 63 railjet
16:56 65 railjet
17:21 943 Tűztorony IC
17:56 147 Hortobágy EC
18:56 67 railjet
19:21 931 Ikva IC
19:56 165 railjet - Nyíregyházáról Kőbánya-Kispestre:
15:12 33 Latorca nk. IC
16:12 1566 Rózsa IC*
17:12 1623 Várda IC
18:12 1568 Tulipán IC* - Miskolcról Budapest-Keleti pályaudvarra:
14:45 654 Rigó IC
15:45 513 Lillafüred IC
18:45 658 Vércse IC
A csillaggal jelölt vonatokon csak az InterCity-kocsik teltek meg – a vasporos, kényelmetlen, elavult “erősítő” kocsikban volt még hely.
Amennyiben hozzászólnál a bejegyzéshez, véleményed szívesen fogadjuk a témában írt Facebook-posztunk alatt.