Április 21-étől közműépítési munkálatok miatt több hónapra lezárásra került egy-egy sáv a Dózsa György úton mindkét irányban, emiatt az egyébként is rendszeres torlódások tovább súlyosbodtak. Az első munkanapra többek között ezek jutottak: az elvileg óránként 3000 férőhelyet biztosító alternatív metrópótló járatok 20-30 perces dugókat állnak végig, a 20E járatot pedig soron kívül el is terelték a dugós útvonalról, így viszont nincs kapcsolata az M1-es metróval.
A Vágány utcában kialakult torlódás miatt a buszok 20-30 perc késést szednek fel a néhány perces szakaszon
Az érintett vonalak összetorlódott buszai (forrás: FUTÁR Utazástervező)
Természetesen a 2015 után szétvált BKK és Budapest Közút ezúttal is maximálisan együttműködtek, és mindent megtettek a kellemetlenségek csökkentéséért:
“a Kerepesi út felé haladó útpályáján ideiglenesen megszűnik a buszsáv […] az ott haladó közösségi közlekedési járatok – a 20E, a 30-as, a 30A, a 105-ös és a 230-as busz, valamint a 75-ös és a 79-es trolibusz – menetideje várhatóan megnövekedik.” – áll a BKK közleményében.
30-as busszal a Róbert Károly körút – Hősök tere táv: 4 helyett 38 perc. A baloldali két oszlop jelöli a menetrend szerinti érkezést és indulást, a jobboldali kettő a valós adatot, a kék percadat a késés mértéke. (forrás: Winmenetrend)
Vagyis: hónapokig dugóban állnak majd a buszok, nyugodjunk bele, az utasok pedig induljanak el hamarabb otthonról.
Márpedig az utazóközönség joggal várja el, hogy a közlekedésszervező egy egyszerű beletörődésnél markánsabb lépéseket tegyen. Álláspontunk szerint az alábbi beavatkozásokra azonnali szükség van:
- A Vágány utca Dózsa György út irányú oldalán lévő buszsávot egészen a Dózsa György úti kereszteződésig kell hosszabbítani, tehát a szélső sávból csak a buszok számára szabad engedélyezni a Dózsa György útra való balra kanyarodást. Így a Dózsa György útra besorolni képtelen kocsisor nem tartaná fel az egyébként buszsávban érkező közösségi közlekedési járműveket.
- A Dózsa György út Váci út irányú oldalán minden olyan szakaszon szükség van buszsávra, ahol három forgalmi sáv van, a sávokat pedig megfelelő felfestésekkel és táblákkal, valamint a kezdeti időszakban rendőrrel is kell biztosítani. Jelenleg rengeteg autós veszi igénybe a sávot, szabálytalanul. (Ezt egyébként már a metrópótlás kezdete előtt is javasoltuk a BKK-nak.)
- A teljesen indokolatlan, 1,5 sáv szélességű szűkületeket fel kell számolni. Nyilvánvaló, hogy a kivitelező a szükségesnél nagyobb területet kerített el, ennek viszont az az eredménye, hogy több helyen egyetlen sávon tud csak biztonságosan haladni a forgalom. A BKK és a Budapest Közút sokkal szigorúbb beavatkozása szükséges a kivitelezővel szemben.
- Ahol egy buszsáv véget ér, ott a buszoknak legyen elsőbbsége a besorolásnál. Erre útburkolati jelekkel és táblákkal is fel kell hívni a figyelmet, továbbá a kezdeti időszakban rendőri biztosítás is szükséges.
Ugyan ideiglenes jelleggel felfestettek buszsávot, azonban jelen formájában nem ér semmit
Annak ellenére, hogy nem ez az első közműépítés miatti sávlezárás, a szétcincált intézményrendszer ismét leszerepelt – teljesen nyilvánvaló, hogy a Budapest Közút a közösségi közlekedésre való tekintet nélkül vezette be az új forgalomtechnikát, a BKK pedig képtelen volt érvényre vinni az utasok érdekeit, ha egyáltalán kiállt értük. Ráadásul minden jel szerint egyik cég sem volt képes érdemben fellépni a kivitelező túlzó igényei ellen.
A felsorolt beavatkozásokat mihamarabb el kell végezni – egy ilyen komoly lezárás esetén a közösségi közlekedés feltétlen előnyben kell, hogy részesüljön.
Ezen a szakaszon buszsávot sem jelöltek ki a közösségi közlekedés járműveinek
A problémákkal és javaslatainkkal megkerestük a Budapest Közutat, válaszukkal frissítjük a cikket.