Közlekedő Tömeg

Így szolgálhatnák legjobban a budapestieket az új CAF-villamosok

2017. november 22. - Közlekedő Tömeg

Folytatódhat a budapesti járműpark megújítása: új, alacsonypadlós, légkondícionált CAF-villamosok érkezhetnek Budapestre a Magyar Közlönyben megjelent kormánydöntés szerint. Ebből az összegből eredetileg a Keleti pályaudvar és Újpalota közé építettek volna villamost, ami (a legelső, Astoria–Újpalota elképzeléssel szemben) csak rontotta volna az utazási színvonalat. A projektről azóta lemondott a főváros, az arra szánt pénz viszont jó helyre kerül: az új járművek rengeteg régi, korszerűtlen villamost válthatnak ki, a mainál sokkal több helyen biztosítva a komfortos, akadálymentes utazást.

A BKK reagált az alábbi felvetésekre, levelük a cikk alján olvasható.

Ahhoz, hogy ezek a villamosok a leghasznosabban szolgálhassák a budapestieket, két feltételnek kell teljesülnie:

  1. Az új járművek elsősorban ott közlekedjenek, ahol ma csak magaspadlós típusokon lehet utazni. Azokon a vonalakon, ahol jelenleg közlekednek új villamosok, komoly bővítés nem indokolt.
  2. Javítsák ki a villamosok ismert hibáit az első 47 járműnél szerzett tapasztalatok alapján. Ahol lehetséges a már forgalomban lévő példányokon is végezzék el ezeket a javításokat.

1_6ajtos.jpgNéhány átalakítással sokkal jobb szolgálatot tehetnének az új villamosok

Hol közlekedjenek?

A hosszabb, 56 méteres változatra csak az 1-es villamos vonalán van szükség, így ott a mainál több CAF fog közlekedni. A rövidebb, 34 méteres változat jelenleg a 3-as, 17-es és 19-es vonalakon közlekedik. A 3-as villamos vonalán kiugróan magas az új villamosok aránya, így azok részben átcsoportosíthatóak más vonalakra. A 19-esen csúcsidőben is legalább minden 2. villamos alacsonypadlós, ott tehát nem indokolt a bővítés.

Az új villamosok számára az alábbi, forgalmasabb vonalakat javasoljuk, ahol ma egyáltalán nem érhető el alacsonypadlós szolgáltatás, sem párhuzamos, akadálymentes buszjárat:

  • 24-es
  • 50-es
  • 56-os.

Természetesen más forgalmas vonalakon (2, 47, 49) is fontos lenne az új villamosok nyújtotta alacsonypadlós szolgáltatás, és a régi járművek kiváltása, de ott további, komolyabb infrastruktúra-fejlesztések lennének szükségesek. Ahhoz, hogy kerekesszékkel is igénybe vehetőek legyenek az új villamosok, a peronok akadálymentesítése is szükséges volna, de az alacsony padló előnyeit enélkül is élvezhetik az idősebb, nehezen mozgó, vagy babakocsis utasok, az átépített peronok hiánya pedig nem akadálya az új villamosok közlekedésének.

Milyen hibákat kell kijavítani?

A főbb jellemzőket közbeszerzési eljárás során kellett meghatároznia a BKK-nak, így a módosítási lehetőségek korlátozottak. Azonban egyáltalán nem példa nélküli, hogy a szerződéses opció részeként később lehívott járművek módosított tartalommal érkeznek – a BKK közleménye szerint beépítésre fognak kerülni gyors váltóállítást lehetővé tevő szerkezetek. A CAF-villamosok rengeteg olyan tulajdonsággal rendelkeznek, melyek kijavításával sokkal alkalmasabbak lennének a budapesti forgalomra: gyorsabban és biztonságosabban haladhatnának. Az alábbi módosításokat javasoljuk:

1. Gyorsabb haladás biztosítása

A Budapesten közlekedő többi típushoz képest a CAF-ok haladása egyértelműen lassabb, a fel- és leszállás a megállókban időigényesebb, ez pedig számos hátránnyal jár:

  • Az indokolatlanul lassú haladás rontja a közösségi közlekedés versenyképességét.
  • Ha lassabban éri el a villamos a végállomást, több jármű beosztására van szükség, hogy az eredeti járatsűrűség megmaradhasson. Az 1-es villamos vonalán pl. ritkításra volt szükség a CAF-ok forgalomba állítása miatt – a korábbi járatsűrűség fenntartásához pedig további 3 villamos beállítására lenne szükség. További három villamos közel hárommilliárd forintos beruházási költsége és az azon felüli többlet üzemeltetési ráfordítás kiválóan illusztrálja, miért kell ezeket a kérdéseket a kellő súllyal kezelni.

A gyorsabb haladáshoz szükséges módosítások:

Az ajtók számának növelése

A rövid CAF-on 34 méterre 4 ajtó jut: az összes budapesti villamos közül ennek van a legkevesebb ajtaja. Emiatt a többi típushoz képest a megállókban sokkal lassabb a fel- és leszállás, nagyobb tömeg esetén pedig annyira elhúzódik az utascsere, hogy a villamosra hangolt lámpákon sem tud áthaladni időben a jármű.

Javaslat: a 34 méteres villamoson oldalanként hat, az 56 méteres kivitelen oldalanként tíz teljes értékű, két felszállósávos ajtó beépítése. Ez úgy kivitelezhető, ha azokat a modulokat, melyeken egy ajtó van, kétajtósra cserélik. Debrecenben ilyen elrendezéssel közlekednek a CAF villamosai.

img_20170910_085020.jpg

Az ajtóműködés és hajtásvezérlés módosítása

Az ajtók záródása lassabb a többi típushoz képest, de az ajtók becsukódása után is hosszú másodpercek telnek el, mire a villamos elindulhat, így növelve annak veszélyét, hogy a jármű lekési a szabadjelzést.

Javaslat: az ajtózárás módosítása úgy, hogy a nemzetközi gyakorlatban megszokott 5,5 másodpercnél (beleértve a 3 másodperces indításjelzést) ne legyen hosszabb.

2. Utastájékoztatási hiányosságok

A CAF-villamosokba épített kijelzők problémamentes működése a mai napig megoldatlan. A CAF-villamosokon is a BKK mintegy 2300 járművén jellemzően hibamentesen működő hardvervezérlők és szoftverek találhatóak meg, azonban a perifériák gyakran hibásak, a kapott helyes adatok ellenére hiányosan vagy tévesen jelenítik meg az információkat.

Javaslat: a működési hibák kiküszöbölése, akár az eszközök cseréjével.

img_20171121_080017.jpg

3. Biztonság

A fékerő fokozása

Járművezetői visszajelzések alapján a forgalomban használatos üzemi fék más villamosokhoz képest gyengébb, ezért rengeteg olyan helyzet áll elő, amikor egy másik villamostípuson csak intenzívebben fékezne a járművezető, CAF-on ülve viszont vészfékeznie kell. Ez a haladást is nehezíti, hiszen alacsonyabb sebességgel lehet csak biztonságosan közlekedni.

Javaslat: a többi típushoz hasonló, intenzívebb fékhatás beállítása.

A vészfékműködés felülvizsgálata

A járművezetőknek az átlagosnál sűrűbben kell használnia a vészféket, ráadásul ekkor a villamos mindenképp megállásig fékeződik, pedig erre legtöbbször nincs szükség. A vészfék feloldása más járműtípusokon lehetséges, azonban a CAF-on nem. A vészfék a technológia műszaki sajátosságaiból következően a sebesség csökkenésével egyre intenzívebben fékez, a megállás kifejezetten veszélyes rántással történik, ez pedig számos balesetet eredményezett.

Javaslat: a rendszerelem biztonságkritikus voltára tekintettel a gyártó, az üzemeltető és a közlekedési hatóság általi együttes felülvizsgálatot javasoljuk.

Visszapillantókamerák

A típuson a hagyományos visszapillantó tükrök helyett kamerákat és monitorokat alkalmaznak. Ezek a kamerák szükséges elemei a jármű biztonságos vezetésének: így ellenőrzi a villamosvezető a fel- és leszállást, továbbá ezen keresztül figyeli a környező forgalmi helyzetet. Tapasztalatok szerint bizonyos fényviszonyokban e megoldás elégtelen látótávolságot biztosít. Továbbá esőben, különösen ónos esőben a kamerák vizesedése, jegesedése a mai napig megoldatlan. Az is előfordult már, hogy emiatt napközben ki kellett vonni a forgalomból a CAF-flotta nagy részét.

Javaslat: minden fényviszonyban megfelelő képet biztosító kamerák, és vizesedést, jegesedést gátló műszaki megoldás beépítése – amennyiben pedig ilyen megoldást a gyártó nem tud szállítani, úgy hagyományos visszapillantó tükröket kell alkalmazni.
9_tukor.jpg

Életmentők

A balesetek súlyosságának csökkentése érdekében életmentő terelőlapokat alkalmaznak a villamosok alján, ami a Clark Ádám téri alagútban hozzáérne a sínhez, így az arra közlekedő villamosok (balra) félig felhúzott életmentővel közlekednek, míg ami nem (jobbra), azoknak teljesen le van engedve.

3_eletmento.jpg

Javaslat: az életmentők menet közbeni felhúzását biztosító megoldás kialakítása, vagy az alagút járhatóvá tétele leengedett életmentővel.

Összefogalás

Örömünkre szolgál, hogy Budapest villamosparkja tovább frissül: több légkondícionált, akadálymentes jármű közlekedik majd; lehetőség nyílik a régi villamosok cseréjére. Az új CAF-villamosok a következő 30-40 évben meghatározó tagjai lesznek a budapesti villamoshálózatnak. Az általunk felsorolt problémák megoldása apróság ahhoz képest, hogy milyen hasznokkal járnának.

Gyorsabb haladással, jobb utastájékoztatással, biztonságosabb rendszerekkel a CAF nem csak egy jó kompromisszum lehetne, hanem az egyik legjobb jármű egész Budapesten. Reméljük, a BKK és a CAF is nyitott rá, hogy az új villamosok a budapestiek igényeire szabva érkezzenek.

A BKK reakciója

A 2014-2020 közötti időszakra az IKOP Éves Fejlesztési Keretének legutóbbi módosításával 17.6 milliárd Ft támogatási összeg áll a BKK Zrt. rendelkezésére alacsonypadlós villamosok beszerzésére és az infrastruktúra akadálymentesítésére, 99.44%-os támogatási aránnyal. A Támogatási Szerződés megkötése folyamatban van.

A lehívásra tervezett járművek közül az 5 hosszú villamos a jelenleg meghosszabbítás alatt álló 1-es vonalon áll majd forgalomba, ahol az alacsonypadlós arány megtartásához többlet alacsonypadlós járművek forgalomba állítása szükséges. Az 1-es villamos munkanapi felszálló forgalma a BKK legutóbbi mérései szerint 153.000 fő, ez a Nagykörút után a legforgalmasabb vonal Budapesten, az alacsonypadlós szolgáltatás részarányának javítását a vonalon fontosnak tartják.

A 21 rövid jármű forgalomba állítását az 50-es és az 56/56A viszonylatokon tervezik. Az 50-es viszonylaton jelenleg egyáltalán nincs alacsonypadlós kiszolgálás, az 56-os esetében pedig csak a Fehérvári úton és a Széll Kálmán tér – Déli pályaudvar között van alacsonypadlós villamosközlekedés. A két viszonylat kiválasztása elsősorban az utasforgalmi adatok alapján történt, azok az Önök javaslatával megegyeznek.

A 24-es viszonylat bizonyos megállóhelyein (Haller utca/Soroksári út, Közvágóhíd) az új CAF villamosok csak jelentősebb átépítés után tudnak közlekedni, ezért a következő ütemben ott alacsonypadlós járművek megjelenését a BKK nem tervezi, azonban az utasforgalmi adatok alapján egy esetleges újabb opciós lehívási lehetőség során kifejezetten a 2-es és 24-es viszonylatokon történő megjelenést tartanak szükségesnek (az infrastruktúra átalakítását követően).

Az 50-es és 56/56A viszonylatokon a megállóhelyek akadálymentesítésének, illetve a szükséges átalakításoknak az előkészítése folyamatban van.

A konkrét észrevételekre a BKK Zrt. az alábbi válaszokat adja:

  • Az opciós járműmennyiség lehívása során a járműveken semmilyen olyan változtatás nem hajtható végre, amik az alapszerződés, illetve az azt megelőző nyílt közbeszerzési eljárás során bírálati szempontként értékelt műszaki jellemzők bármelyikének megváltoztatását eredményezné (például az ülőhelyek száma, ülő/állóhely arány), így az utasajtók számának növelése sem lehetséges.
  • Az ajtók működésének gyorsítására jelenleg is folyamatban vannak az egyeztetések a gyártóval. Ezt az opciós rendelés alapján érkező járműveknél és a jelenleg Budapesten közlekedő 47 villamosnál is módosítani kívánják.
  • A járművek utastájékoztatási problémáinak feltárása és azok javítása folyamatos, a hibák gyakorisága jelentősen csökkent a kezdeti időszakhoz képest.
  • A CAF villamosok fékberendezése minden jelenleg hatályos előírásnak megfelel, az üzemi fék paramétereinek megváltoztatása új hatósági engedélyezési folyamatot, és jelentős anyagi ráfordítást igényel.
  • A vészfékezés megszakíthatósága mind a BKK Zrt., mind a BKV Zrt. szerint feltétlenül szükséges, ennek indoklására számos alátámasztó anyagot készített a BKV Zrt., a tárgyban a hatósági (NFM) egyeztetések jelenleg folyamatban vannak.
  • A visszapillantó kamerák fűtési hibáit a gyártó elismerte, a kameraházak fűtésének módosítása a teljes flottán megtörtént, az opciós járművek is már az üzembiztos és megfelelő kapacitású műszaki megoldással fognak érkezni.
  • Az életmentő szerkezet magassági beállításával és műszaki kialakításával kapcsolatos egyeztetések folyamatban vannak, várhatóan mind az infrastruktúra, mind a járművek kapcsán szükséges lesz módosítások elvégzésére. A BKK célja az, hogy a CAF villamosok a budai rakparton is a hálózaton általánosan alkalmazott beállítással tudjanak közlekedni.
süti beállítások módosítása