Közlekedő Tömeg

Baleset az M2-es metrón

2016. december 05. - Közlekedő Tömeg

Ma reggel egy Alstom metrószerelvény beleszaladt egy előtte állóba az M2-es metró Pillangó utcai állomásánál, a balesetben tízen sérültek meg. Az elmúlt évek egyik legkomolyabb személyi sérülést is okozó tömegközlekedési balesete ez.

Az alábbiakban összefoglaljuk az előzményeket, és a mai nap eseményeit.

Előzmények


A történet előző hét pénteken, december 2-án kezdődik, amikor a vonalon meghibásodás történt.

Alapjáraton a kettes metrón automata üzemmódban közlekednek a szerelvények, a vezetők csak felügyeletet látnak el. Ám aznap reggel, csúcsidőben pótlóbuszokat kellett beállítani, ugyanis a biztosítóberendezés – ez a rendszer vezeti automatán a szerelvényeket – meghibásodott. 

Az Index információi szerint ekkor tértek át a vonalon a kézi vezetési módra, tehát az irányítást ismét a fülkékben ülő vezetők vették át; ezzel együtt sebességkorlátozás lett bevezetve.

A közlekedés később is akadozott – a Metróért Egyesület értesülései szerint több szerelvényből ki kellett szállítani az utasokat.

Ez szoros összefüggésben lehet azzal, hogy elkezdett szemerkélni (!) az eső, és a felszíni szakaszon a szerelvények nem tudtak megállni a csúszós sín miatt. Ekkor az érintett állomásokon kézzel kezdtek homokot lapátolni a vágányokra, hogy ne történjen baleset.

Még aznap egy levelet küldtek a Főpolgármesternek:

...kérjük Főpolgármester urat, hogy rendelje el a BKV Zrt-től független szakmai vizsgálat lefolytatását, amelynek célja az alábbiak megállapítása:

  • megfelel-e a jármű konstrukciója, üzemeltetési rendszere, valamint a pálya fenntartási rendszere a forgalom kedvezőtlen időjárás esetén történő fenntartásához
  • lehetséges-e a tapadás javítása, illetve a lecsökkent tapadási viszonyok jármű oldali megfelelő kezelése
  • ennek várható költségét ki viseli (rejtett hibaként jelezhető-e a gyártó felé)
  • a felújított orosz szerelvények hasonló körülmények között várhatóan hogyan fognak teljesíteni.

[...]

Választ azóta nem közöltek.

Kommentjük szerint délután sem állt helyre a menetrendszerű közlekedés – a szerelvények az előírt két perces csúcsidei követés helyett csak három percenként közlekedtek, ezzel nagyobb tömeget okozva.

 

A mai napon viszont megtörtént a baj.


Az Index szerint ma ugyancsak csúszósak voltak a sínek, a Kerepesi úti fákról a vágányra kerülő levelek miatt még a péntekinél is jobban. A kedvezőtlen körülmények esetén megbízhatatlanul üzemelő automatika miatt a felszíni szakaszon ma is kézi vezetéssel közlekedtek a vonatok.

Reggel háromnegyed hét környékén egy, a Déli pályaudvar felé közlekedő szerelvény nem tudott megállni a közlekedést szabályozó rendszer által kijelölt helyen, és továbbcsúszva kis sebességgel az előtte álló metrónak ütközött.

 

Fotó: Mihádák Zoltán / MTI

 

A lökés miatt az utasok elestek, és többen megsérültek. Az MTI 7:17-es közlése szerint kilenc sérültet kórházba kellett vinni; az M1 később, 8:01-kor tíz sérültről számolt be. Ketten súlyos sérüléseket szenvedtek.

A BKV 12:41-kor adott ki egy közleményt, melyben azt állítják, hogy 8-an szenvedtek sérülést. Azt írják:

Valószínűsíthető, hogy a baleset a téli időjárás, azaz nem műszaki hiba miatt következett be, annál is inkább, mert a járműnek olyan korszerű fékrendszere van, mely megfelel minden vonatkozó szabványnak és előírásnak, valamint NKH engedéllyel is rendelkezik.

Véleményünk szerint ha a téli időjárás ilyen balesetekhez tud vezetni a metróban, az alsó hangon nem normális, és műszakilag nem elfogadható.

A Rendőrség 14:05-kor jelentette be, hogy a Közlekedésrendészeti Főosztály ismeretlen tettes ellen büntetőeljárást indított vasúti közlekedés veszélyeztetésének gyanúja miatt.

Fontos kiemelni, hogy az első hivatalos közleményt a baleset után több mint 5 órával később adta ki a BKV. Sem ez a közlemény, sem a reggel 10-kor nyilatkozó elnök-vezérigazgató nem kért elnézést a sérült utasoktól, sem azoktól, akiket a leállás kellemetlenül érintett. A bocsánatkérésre egészen este hatig kellett várni, amikor a vonalon újraindult a forgalom. Facebook-posztjukban itt fejezték ki először sajnálatukat, mindezt a baleset után 11 órával. Ennél még a fényvillamos elindulását is fontosabbnak tartották.

Az Origo 17:06-kor kiadott cikke szerint a főpolgármester a BKV-t vádolja.

A főpolgármester [...] labilisnak tartja a BKV verzióját, hogy az ütközést az időjárás és néhány, sínre fagyott falevél okozhatta – de azt sem szeretné, hogy rémhírek okozzanak pánikot a budapesti metróhálózat problémái miatt.

 

Mi lesz még?


A fent említett műszaki problémák megjelenésével komoly kérdések vetődnek fel a metróvonalak üzemeltetése kapcsán. A levelek szétnyomásakor keletkező, síneken hagyott lepedék feltisztítására talán érdemes lenne célszerszámot beszerezni, hogy üzemszerűen folyhasson a közlekedés (hidegebb évszakokban talán nem olyan váratlan) levélhullás esetén is.

Ugyanakkor mi sem tudjuk az okokat, és hogy ki hibázott, de azt biztosan állíthatjuk, hogy egy ilyen baleset nem azt bizonyítja, hogy a budapesti közösségi közlekedésre túlzott erőforrások vannak áldozva.

A sérülteknek mielőbbi jobbulást kívánunk, és reméljük, hogy az illetékes cég méltó kárpótlásban részesíti őket.

süti beállítások módosítása