Közlekedő Tömeg

A Közlekedő Tömeg sikere: menesztették Csépke Andrást, a MÁV-Start vezérigazgatóját

2019. február 20. - Közlekedő Tömeg Egyesület

Tegnap Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója menesztette Csépke Andrást a MÁV-Start vezérigazgatói posztjáról. A Közlekedő Tömeg Egyesület üdvözli a lépést.

Homolya Róbert már korábban is kritizálta Csépke tevékenységét, beleértve az IC+ projektet. Januárban bejelentette, hogy elrendeli „a MÁV-Start járműgazdálkodásának felülvizsgálatát, ami összefügg az IC+-szal is”. Nem kizárt, hogy a vizsgálat összefüggésben van Csépke András menesztésével, hiszen annak eredménye minden bizonnyal rengeteg problémát tárt fel. Az is elképzelhető, hogy Csépke vezérigazgatói teljesítménye sem nyerte el a MÁV új vezetésének tetszését, emiatt bocsátották el a cég éléről.

49517100_286761592032541_60968005659525120_n.jpg

1. Csépke András első intézkedései között jelentősen ritkította a gyorsvonatokat az ország legforgalmasabb vasútvonalain. 2015-ben Zalaegerszeg, Veszprém, Győr, Siófok, Dombóvár, Pécs, Cegléd, Békéscsaba, Szentes, Miskolc és Eger környékén számos járatot töröltek a menetrendből.
2. Míg a legtöbb európai vasúttársaság fejleszti és bővíti a catering-szolgáltatásokat, addig a MÁV-Start 2012-ben az összes belföldi járaton, 2017 végén pedig a legtöbb nemzetközi járaton megszüntette az étkezőkocsikat.
3. A MÁV-Startnak 2016-ra 50 IC+ kocsit kellett volna legyártania – ebből a mai napig mindössze 8 darab készült el, melyből kettőnek már lejárt a hatósági engedélye, így nem is szállíthat utasokat.
4. Az IC+ projekt miatt nem maradt elegendő kapacitás a meglévő járművek karbantartására, így a MÁV-Start legjobb kocsijai közül több mint 40 áll üzemen kívül, tárolóvágányokon. Ennek okán több száz alkalommal fordult elő az elmúlt hónapokban, hogy elegendő kocsi híján nem fértek fel az emberek az Intercity-vonatokra.
5. A vasúti kocsik állapotának ellenőrzésére a MÁV-Starttól kikértük a személyszállító vonatok összeállítási rendjét, mely azt tartalmazza, hogy az egyes vonatoknak terv szerint hány darab és milyen típusú kocsikkal kell közlekedniük, így közérdekű adatnak minősül. A MÁV-Start megtagadta az adatok publikálását.
6. 2017-ben az IC+ projekt miatt kialakult kocsihiány kezelésére Csépke András személyesen kérte öt vasútvonal bezárását a kormánytól. A kérelmet elutasították.
7. Vezérigazgató úr 2018-ban újból próbálkozott vasútvonalak bezárásával: ekkor a Nyíregyháza – Nyírbátor és Mátészalka – Csenger vonalakon szüntette volna meg a közlekedést. Minderről mi adtunk hírt először, az ellenállásnak köszönhetően pedig sikerült megakadályozni a vonalbezárásokat, a minisztérium végül elutasította a kérelmet.
8. Mindezt követően Csépke András perrel kezdte fenyegetni egyesületünket, állításainkat azonban nem tagadta.

Csépke András komoly veszélybe sodorta a MÁV-Start működését. A vasúttársaság immár 38 milliárd forintos hitelkerettel rendelkezik, melynek felhasználási célja ismeretlen, de könnyen előfordulhat, hogy az IC+ projekt túlzott kiadásai miatt akadtak finanszírozási problémái a cégnek.

A MÁV-Start újonnan kinevezett vezérigazgatójának azon kell dolgoznia, hogy az elődje által okozott súlyos károkat minél hamarabb helyreállítsa, és fejlődési pályára állítsa a vasutat. A Közlekedő Tömeg Egyesület az alábbi kéréseket intézi Kerékgyártó József, a MÁV-Start újonnan kinevezett vezérigazgatója felé:

1. Állítsa le az IC+ projektet, és rendelje el a több mint 40 félreállított, légkondicionált kocsi forgalomba helyezését a következő egy év során. Helyezze sínre a járművek karbantartását!
2. Haladéktalanul intézkedjen új járművek és használt vasúti kocsik, illetve dízel motorvonatok beszerzéséről.
3. A mellékvonalak megszüntetése helyett valamennyi vasútvonalon biztosítson legalább kétóránkénti közlekedést. Állítsa vissza mindenhol a kiszámítható, ütemes távolsági közlekedést!
4. Javítson a forgalmi zavarok utasellenes kezelésén, hozza európai szintre az utastájékoztatást. Tegye pontosabbá és megbízhatóvá a magyar vasutat!
5. Ne titkoljon többé közérdekű adatokat a MÁV-Start!

Csépke leváltása azonban nem jelenti azt, hogy rohamos fejlődésnek indul a vasúttársaság, ugyanis jelenleg sem a MÁV, sem a MÁV-Start nem rendelkezik vízióval, illetve ennek megfelelő, átfogó stratégiával és fejlesztési célkitűzésekkel. Csupán ad-hoc jellegű karbantartásokat, felújításokat végeznek – megvalósításukra nincsenek átfogó ütemtervek. Ezek hiányában az alábbi javaslatokat tesszük Kerékgyártó József vezérigazgató számára:

1. Adjon víziót a MÁV-Startnak, készítse el a vasúttársaság átfogó stratégiáját.
2. Tegye újra vonzóvá a vasutat, állítsa vissza a minőségi szolgáltatásokat.
3. Az alapjaitól gondolja újra a vasúti jegyek és bérletek rendszerét. Tegye rugalmasabbá az árazást, mellyel a jegyek akár olcsóbbá is válhatnak. Vezessen be napi- és hetijegyeket. Kezdje el alkalmazni az Európai Unió szabályait, és adjanak kártérítést a késett vonatok utasainak.
4. Tegye átláthatóvá a MÁV-Start működését. Ne titkoljanak közérdekű adatokat. A menetrendi változásokat ne az utolsó pillanatban, hanem az előkészítés alatt is kommunikálja az érintettekkel. Folytasson tárgyalásokat a lakossággal és civil szervezetekkel.
5. Az előbbi pontok alapján készítse fel a MÁV-Startot a 2023-as piacnyitásra.

Ezek megvalósításához elengedhetetlen egy teljesen új szemlélet alkalmazása, mely az eddigiekkel ellentétben az utasok érdekeit helyezi előtérbe.

Sok sikert kívánunk a MÁV-Start újonnan kinevezett első emberének – a Közlekedő Tömeg Egyesület pedig ezúton is felajánlja együttműködését Kerékgyártó József vezérigazgató számára.

Hozzászólásod szívesen fogadjuk a Facebook-posztunk alatt.

süti beállítások módosítása