Közlekedő Tömeg

Buli-e a MOL Bubi?

2016. szeptember 17. - Közlekedő Tömeg

A múlt héten lett két éves a főváros közbringarendszere, a MOL Bubi. A születésnapi rendezvényen sikeresnek nevezte a rendszert a főpolgármester-helyettes, illetve a BKK vezérigazgatója is, és a sikert különböző statisztikákkal is alátámasztották. Mi azonban nem vagyunk biztosak abban, hogy sikeresnek nevezhető a számok alapján a rendszer.

1104f4a214ca75941c506978fb3dd926.png

Tekintsük át időben a MOL Bubi történetét!

A budapesti bérbiciklirendszer támogatási szerződését 2011 augusztusában írta alá Vitézy Dávid, a BKK akkori vezérigazgatója. Akkor az átadás időpontjaként 2013 márciusát jelölték meg. A telepítés és beüzemelés azonban csúszott, a tesztüzem végül 2014 nyarán kezdődött el, és csak az évben, szeptember elején tudták átadni a nagyközönségnek a Bubit. Az első tíz hétben rengeteg érdeklődő próbálta ki a bicikliket, a napi bérlésszám átlaga a 4000-et közelítette.

2014 októberében bejelentették, hogy a csúszás miatti kötbérként beszedett pénzből bővítik a rendszert, ennek eredményeként egészült ki a rendszer 2015 nyarán 22 új dokkolóállomással és 50 biciklivel. 2015 november elején megtörtént az egymilliomodik kerékpárbérlés is.

2016 nyarán bejelentették, hogy újabb 13 állomással bővül a hálózat a budai fonódó vonala mentén. Ezeket várhatóan szeptember végén vagy október elején adják át.

Ha a statisztikákat nézzük...

Az első 10 hét után, 2014 novemberében majdnem 10.000 regisztrált felhasználója volt a rendszernek, most pedig, 2016 szeptemberében 55000-nél tart ez a szám. Eközt az 55000 felhasználó közt bőven akadtak olyanok, főleg külföldiek, akik csak 24, 48 vagy 168 órára használták a rendszert, meg vannak olyanok, akiknek ez idő alatt csak egyszer volt bérletük, illetve olyanok is, akik megosztják bérletüket másokkal. A jelenlegi aktív (heti legalább egyszer) Bubizók számát ezért nehéz lenne megtippelni, talán 15 - 20 ezer fő között lehet a valós számuk.

Az első 14 hónapban, tehát 2014 szeptembertől 2015 novemberéig 1.000.000 bérlés volt, ez naponta átlagban kb. 2380 bérlést jelent. Ez a szám nyilván nyáron magasabb, télen pedig alacsonyabb, és lehetséges, hogy a logisztikai mozgatások is benne vannak.

bac2837c70765d7d98e3c850c21d2ee3.pngHa viszont a tavaly novembertől mostanáig tartó időszakot is nézzük, a számok nem annyira megnyerőek. Tíz hónap alatt (2015 nov. – 2016 szept.) 400.000 bérlés történt, ami napi átlagban csak kb. 1330 bérlés. (Megj.: ez a 10 hónap nem egy teljes évi átlagot ad, mert szeptember és október kimarad, amik erősebb hónapoknak mondhatóak, és az éves napi bérlések átlagát kb. 1500 bérlés/napra javíthatják.)

A fentiek alapján látszik, hogy a kezdeti lelkesedés, érdeklődés után a Bubit használók száma nem növekedett tovább, hanem egyre inkább csökken.

Az alábbi dokumentumban a Bubi támogatási szerződése olvasható, ennek a 15. oldalán látható egy táblázat a projekt tervezett számszerű eredményeiről. Ugyan az átadás késett egy évet, ezért az éveket is egy évvel elcsúszva kell értelmezni, látható, hogy a napi bérlések száma az első két évben 2000 kéne legyen (éves átlagban). A táblázatban 74 dokkoló szerepel még, azonban most, 99 dokkolóval sem sikerült elérni a tervben kitűzött célt, ráadásul ennek a következő években napi 3-, 4- és 5000 bérlésre kell növekednie. A tervezett számokról elmondható, hogy nem a valóságtól elrugaszkodott vagy lehetetlen célok, tehát elérésük teljesen reális kitűzés, amiért bizony tenni kell.

8495241f0b9469853b9de9f07b45984c.pngArról sajnos nincs információnk, hogy az új dokkolók telepítésének feltételeiben benne volt-e az, hogy a bérlési szám is ezzel arányosan fog növekedni, vagy van-e következménye az EU felé annak, ha nem érjük el a kitűzött eredményeket. Azt pedig, hogy az újonnan települő dokkolók mennyire lesznek népszerűek, nehéz megjósolni. Viszont a kihasználtság követésére nagyon jól alkalmas a http://bikes.oobrien.com/budapest/#colour=0 oldal, ami külön grafikonokkal ábrázolja 1-1 dokkoló telítettségét az elmúlt 24 órában.

Frissítés: időközben létrehoztunk a HolaBubi adatelemző oldalt, melyben megtekinthető 2016 októberétől kezdve az összes bérlés a közbringarendszerrel kapcsolatban. Részletek itt: http://kozlekedotomeg.blog.hu/2016/11/30/bemutatjuk_a_holabubit

Mi állhat a csökkenő bérlések hátterében, illetve miért nem használják többen a Bubit? Ennek okai kisebb részt a rendszerhez tartozó infrastruktúra sajátosságai, nagyobb részt a jó marketing hiánya lehetnek.

Az infrastruktúra

A kerékpárokkal van talán a legkevesebb baj. Bár meglehetősen nehéz őket tekerni, ami a masszív kialakítás eredménye, ez még nem is akkora gond, hiszen a Bubit nem arra találták ki, hogy az ember hosszabb távokat tekerjen vele; rövidebb, 10-15 perces táv az, ami még kényelmesen teljesíthető. Az informatikai rendszer problémásabb. Többé-kevésbé működik, ám az utóbbi időben a fedélzeti számítógépekkel sok a gond a bicikliken, illetve a lakatok működése sem megbízható. Noha meg lehet oldani a bérlést dokkolónál is vagy QR-kóddal, a problémák riasztóak lehetnek a felhasználók számára.

A kerékpárok elérhetősége már inkább lehet egy fontos tényező. A bővülő hálózat miatt ez ugyan egyre javul, érdemes lenne megvizsgálni, hogy tovább bővíteni vagy sűríteni lenne inkább érdemes a rendszert. Jelenleg a Bubi a fontosabb csomópontoknál, megállóknál található meg, így jól kombinálható a közösségi közlekedéssel, az viszont mindenképpen kényelmesebbé tenné a rendszert, ha a dokkolók közelebb lennének egymáshoz a sűrűn lakott, de nem forgalmas területeken, például a VII. kerületben.

Gond még az elérhetőség mellett a bicikliutak gyér fejlesztése is Budapesten. Sajnos a Bartók Béla úton ez idáig nem létesült külön sáv a kerékpárosoknak, és továbbra is nehéz a hidakon, illetve a Nagykörúton biciklizni, ahová ráadásul kész tervek is vannak. Pont ezeken a párszáz méteres szakaszokon, ahol a séta már hosszúnak tűnhet, a Bubi remek alternatíva lehetne a BKK-járatok mellett.

A marketing

Jelenleg a MOL Bubi-arcok plakátkampány a fő hirdetés, azonban a használatról, árakról ez nem ad információt és annyira nem is hatékony. A Bubi-arcok plakátok mellé hirdették meg a napokban a #bubivadászat játékot az Instagramon. Hazánkban viszont ezt a felületet kevesebben használják, mint a Facebookot, ahol biztos több játékos akadna.

A lakosság nagy része viszont lehet, nem is tudja, hogyan és miért lenne jó neki, ha biciklit bérelne, illetve, hogy mennyibe kerülne számára a Bubi használata, pedig a regisztrációt követően a használat egész egyszerű, és az árak sem annyira rémisztőek.

Ki lehetne emelni, hogy a biciklibérlet megosztható, így ha 4 fő közösen használja azt, fejenként akár 1500 forintért egy teljes évre elérhetővé válik a Bubi. Ez úgy lehetséges, hogy éves Budapest-bérlet mellé, amit sok munkahely juttatásként biztosít dolgozóinak, 6000 forintért váltható a legolcsóbb bérletkonstrukció, az éves Bubi-bérlet.

Jó módja lenne a rendszer népszerűsítésének a kipróbálási lehetőség, melyet adott helyre és időpontra rendszeresen meghirdethetnének (pl. Deák tér, minden nap 4-8-ig). Erről lehetne plakátokat is csinálni, valamint internetes hirdetéseket feladni. Biztos, hogy sokan érdeklődnének iránta. (Nagyobb rendezvényeken, most az évben is volt 4-5 alkalommal próbára lehetőség, ám ezeket nem hirdették meg elég korán és elég széles körben).

518b6034de6cbd77cce9f7a62d2409ef.pngTöbb felhasználója lenne tehát a rendszernek, ha elkezdene a fiatalabb, egyetemista rétegre építeni. Például a BME egyes épületeinek megközelítése tömegközlekedéssel nem túl praktikus, ezt, ha a BKK felismerné, még sűrűbben telepíthetne dokkolókat a környékre, például az E és Q épülethez, a Budafoki úthoz vagy más közeli helyekre. A napi 2000 bérlést csupán az egyetemisták is könnyedén teljesítenék. Természetesen ez más egyetemre is igaz lehetne.

Az alábbi képen a Petőfi hídi dokkoló telítettsége látszik egy hétköznap az elmúlt 24 órában (megj.: a NOW 18:00-nak felel meg). Látszik, hogy sokan érkeztek napközben Bubival, majd délután azzal is távoztak, míg végül el is fogytak a bérelhető biciklik. (forrás: http://bikes.oobrien.com/budapest/#colour=0)

e992aa859b6dd725d0f6381828a80d2e.pngMegfontolandó lenne továbbá új kedvezményeket felajánlani diákok számára. amivel többjüket vonzhatná be a szolgáltatás.

Kiemelnénk, hogy jelenleg a szemeszterbérlet mellé váltható féléves Bubi bérlet 6400 forintba kerül, míg az éves BKK bérlet mellé csak 6000 forint a Bubi bérlet, azaz az árazásban ellentmondások vannak.

Összefoglalásként

A Bubi-rendszerrel korántsem szabad elégedettnek lenni, mert még nagyon sok munka kell ahhoz, hogy elegen használják a rendszert, és ne legyen az egész halálra ítélve. A rendszer fenntartása éves szinten 240 millió forint, melynek felét a főváros fizeti. Reméljük, nem fog bennük felmerülni, hogy napi 1300 bérlőért fenntartani a Bubit egyáltalán nem buli.

süti beállítások módosítása