Vonja vissza Tarlós István a RIGO megszüntetéséről szóló előterjesztést, rombolás helyett mentsék meg a projektet

2018. december 10. - Közlekedő Tömeg Egyesület

December 7-én jelent meg a Fővárosi Közgyűlés honlapján az elektronikus jegyrendszer, a RIGO szerződésének megszüntetéséről szóló előterjesztés. Egyesületünk álláspontja szerint az előterjesztő Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes, valamint a BKK vezérigazgatója és igazgatósági elnöke szándékosan elmismásolja, hogy az elektronikus jegyrendszer előkészített projektjével négy éve jóformán semmit nem csináltak. A RIGO jövőjéről hamis és irreális ígéreteket tesznek, mellyel átverik a fővárosi közgyűlés tagjait, a főpolgármestert, az összes budapesti polgármestert, valamint a közvéleményt is egy másik, a valóságban nem létező — országos — jegyrendszerre hivatkozva.

A BKK az előterjesztés szerint elmulasztotta a bankgarancia lehívását, most pedig a teljes szerződés-felmondással fejjel akar a falnak menni. Mindezt úgy, hogy a projekt a Dabóczi Kálmán vezérigazgató által fémjelzett 4 éves (!) időszakban alig haladt előre: szinte csak a központi számítógéprendszert, néhány használaton kívüli kisebb szoftvert, a Deák Ferenc téri metróállomás néhány kapuját és a 2300-ból mindössze 29 jármű szerelését volt képes átvenni a BKK a szállítótól.

kr_20170830_0032.jpg

Fotó: 24.hu

Hiába állítja a tavaly megjelent “online bérlettel” csúfosan leszerepelt, és a projektbe végül belebukott BKK-vezérigazgató megtévesztő módon, hogy a hét ütemből hármat lezártak: valójában minden érdemi feladatot, így a járművek tömeges felszerelését, a metróállomási kapuk telepítését és a fő szoftverek használatba vételét is a projekt végére ütemezték át, így az utasok semmit sem láthatnak az állítólag megvalósult ütemekből. Nincs működő szoftver, utazási kártya helyett mindenki papírbérlettel és -jeggyel közlekedik, az ellenőrök nem használják az átvett 600 jegyellenőrző készüléket, és a néhány buszra, illetve trolira felszerelt leolvasók sem működnek, ahogy a metrókapuk telepítése is áll.

Tovább

Perrel fenyeget a MÁV-Start vezérigazgatója ahelyett, hogy a vasút problémáival foglalkozna

A MÁV-Start tegnap, egy hónap elteltével reagált a megtelt Intercity-vonatokról szóló közleményeinkre. A választ személyesen Csépke András, a cég vezérigazgatója küldte meg számunkra, melyben azzal fenyeget minket, hogy ha nem korrigáljuk a MÁV-Start – szerinte – jó hírnevét sértő állításokat, pert indít ellenünk.

csepke_helyreigazitas_01.jpgA vezérigazgató úr levelét itt olvashatjátok

Tovább

Bezár két vasútvonalat a MÁV-Start, mert nem tartja karban a rajtuk közlekedő vonatokat

Ha ezt meglépik, további vonalak kerülhetnek sorra

A MÁV-csoport honlapjára feltöltött közbeszerzési felhívás szerint a Nyíregyháza-Nyírbátor és Mátészalka-Csenger vasútvonalak buszos pótlására keres alvállalkozót a MÁV-Start. Ennek eredményeként az érintett vonalakon december 9-től megszűnne a vonatközlekedés, helyette a vasúttársaság megbízásából egy autóbuszos vállalkozó szállítaná az utasokat. Információink szerint a vonalbezárás ezúttal nem kormányzati elhatározás eredménye, hanem a MÁV-Start vezérigazgatójának, Csépke Andrásnak az akarata. Az intézkedéssel két dolog hiányát próbálják leplezni: a rossz járműgazdálkodást és a cég évi költségvetésének 7 milliárd forintos hiányát. A Közlekedő Tömeg Egyesület álláspontja szerint a vonalak bezárása ezek egyikét sem oldaná meg, helyette a vasút fejlesztése szükséges.

img_20170910_105710_copy_1.jpg

Tovább

Budapest trolibusz-hálózatának fejlesztési javaslata

2019 tavaszáig 21 vadonatúj Solaris troli érkezik Budapestre. A trolibuszok a három éve már Budapesten futó elődjeikhez hasonlóan modernek, alacsonypadlósak és légkondicionáló berendezéssel felszereltek. Hálózatfejlesztési szempontból azonban a leghasznosabb tulajdonságuk az önjárás, mellyel akár 4 km-t képesek vezeték nélkül megtenni. A Közlekedő Tömeg Egyesület álláspontja szerint az önjárási képességet a hálózat kiterjesztésére, illetve hiányosságainak kijavítására kellene használni, hiszen a most érkező új trolikkal együtt már 63 (plusz 2) önjárásra alkalmas jármű fog rendelkezésre állni, ami elegendő a teljes trolihálózat újragondolására, új kapcsolatokat teremtve ezzel egy eddig rugalmatlan hálózatban.

45617368_2336376123102577_4608554042375798784_o.jpgAz egyik új troli próbaköreit rója Plzeňben. Fotó: Plzeňské trolejbusy

Budapesten jelenleg egyedül a 79-es trolibusz egy rövid szakaszán közlekednek menetrend szerint önjáró üzemmódban trolibuszok a Dráva utca – Visegrádi utca – Révész utca – Kárpát utca – Dráva utca szakaszon. Azonban az új járművek ezen képességét ambiciózusabb és hatékonyabb módon is érdemes kihasználni: ennek segítségével áthidalhatók lennének a trolihálózat évtizedek óta fennálló hálózati hiányosságai. Úgy véljük, Budapesten mindenképp érdemes még évtizedekig számolni a trolibuszokkal: a jelenleg is frissülő járműpark és az aránylag jó állapotú, kiterjedt, rendkívül értékes áramellátási infrastruktúra idővel alapja lehet a fokozatosan megjelenő elektromos buszok hálózatának.

Egyesületünk részletes javaslatot dolgozott ki, mellyel azt szeretnénk megmutatni, hogy már ezzel a 21 új trolival is olyan fejlesztések lennének megvalósíthatók, melyek hatására a most kényszerűen szétszabdalt, speciális infrastruktúrához kötött és hiányos hálózat egy egységes, hatékony rendszerré állna össze.

Tovább

Egy teljesen új Budapesten ébredhetünk, ha megépül az új, Duna alatti vasúti alagút

A Közlekedő Tömeg Egyesület támogatja a Kelenföld vasútállomás és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagútról szóló elképzelést

A szeptember végén bejelentett, majd a most megjelent hétvégén megjelent kormányhatározat szerint a hivatalos támogatást is élvező vasúti alagút az elkövetkezendő évtizedek legjelentősebb közlekedésfejlesztése lehet. Természetesen ez még csak egy nagyon hosszú történet kezdete. Mindenesetre fontos eredmény már az is, hogy végre legalább szakmai konszenzus által övezett, ténylegesen hasznos projektek tervezéséről szólnak a hírek sok korábbi elképzeléssel ellentétben, mint például a Déli pályaudvar pótlás nélküli bezárása, vagy épp a hévek villamossá alakítása.

Az elképzelés szerint egy új, Dunát keresztező alagút épülne Kelenföld vasútállomás és a Nyugati pályaudvar között, a Széll Kálmán tér térségén keresztül. Így a vonatok nem fordulnának vissza a pályaudvaroknál, hanem hosszú, az egész városon végighaladó, az agglomeráció egyik szegletéből a másikba közlekedő járatok jöhetnének létre.

img_20181022_191116.jpgEmeletes KISS motorvonat a főpályaudvar alatti vasúti alagútban – a kép Bécsben készült, de az elképzelések szerint akár Budapesten is fényképezhetünk majd hasonlót.

A projekt jelentőségét segít érzékeltetni, ha megfogalmazzuk, milyen színvonalat kellene elérjen a fővárosi közlekedés a következő években.

Tovább

Ismét 50 Intercity-vonatra nem fértek fel az utasok a hosszú hétvégén

Nincs elég működőképes kocsija a MÁV-Startnak, ezért azonnal fel kell függeszteni a karbantartókat lefoglaló IC+-projektet

A hosszú hétvégén több mint 50 Intercity- és Eurocity-vonatra fogytak el indulás előtt a másodosztályú helyjegyek. Így ismét akár 3 órás késést okozott a MÁV-Start annak a több ezer embernek, aki IC-vel akart utazni az elmúlt néhány napban.

40758214_1942464049181748_8926931392630095872_o.jpg

Mi ennek az oka?

Ahhoz, hogy elegendő férőhely legyen a vonatokon, megfelelő számú vasúti kocsira van szükség. Információink szerint azonban 40 Intercity- és Eurocity-kocsi áll üzemen kívül, tárolóvágányokra félreállítva. Ezek mindegyike karbantartásra vagy felújításra vár, ezért nem szállíthat utasokat. A karbantartási munkálatok elvégzésének legnagyobb hátráltatója pedig az IC+, a MÁV-Start hobbiprojektje. 

Tovább

Átszállás nélkül Miskolcra? A felújítás idején is lehetséges

Javaslatunk a Budapest-Hatvan vonal lezárása idején szükséges közlekedési rendre

Mi fog történni?

2019-ben folytatódik a Rákos és Hatvan közötti vasúti vonalszakasz felújítása. Mondandónk pozitív része itt véget is ér: szokás szerint a projekt erősen vitatható és takarékos, a költsége azonban jó magas. De a legnagyobb baj, hogy a munkák miatt jövő februártól decemberig, azaz 10 hónapon át egyáltalán nem fog járni vonat Pécel és Aszód között. Így egy fontos elővárosi vonalon, illetve Kelet-Magyarország felé jóval nehezebb lesz a közlekedés, mint eddig.

Ez persze önmagában sincs rendjén. Ha összevetjük a ma zajló vasúti projekteket a néhány évtizeddel ezelőtti munkákkal, azt látjuk, hogy minden egyre drágább, ám egyre kevesebb fejlesztéssel szolgál, és a kivitelezési minőség is egyre rosszabb. S mindemellett az építkezések során egyre többször és hosszabb ideig szünetel a vonatközlekedés, így a beruházások során a meglévő utasainak jelentős részét elveszíti a vasút.

Tovább

50 InterCity-vonatra nem fértek fel az utasok a hosszú hétvégén

Azonnal meg kell kezdeni a MÁV-Start félreállított kocsijainak forgalomba helyezését

A hosszú hétvége alatt 50 InterCity- és EuroCity-vonatra fogytak el indulás előtt a másodosztályú helyjegyek. Ilyenkor szabály szerint nem lehet felszállni az adott vonatra, hanem más eljutási lehetőséget kell keresnie az utasoknak. Ezzel akár 3 órás késést is okozhatott a vasúttársaság annak a több ezer embernek, aki IC-vel akart utazni az elmúlt néhány napban.

Sokan akkor is felszálltak a vonatokra, ha már sehol nem lehetett jegyet kapni rá, hiszen időben szerettek volna megérkezni úti céljukhoz. A jegyvizsgálótól ilyen esetben is lehet helyjegyet vásárolni, ám ekkor 500 forint pótdíjat is ki kell fizetni a jegy árán felül. Tehát a MÁV-Start a saját utasait bünteti meg azért, mert nem biztosított elég férőhelyet a vonaton.

_mg_7394_4.jpg

Fotó: Közlekedő Tömeg Egyesület (közkincs)

Amennyiben mégis sikerült helyjegyet vásárolnia az utasoknak, akkor sem lehetnek biztosak afelől, hogy egy InterCity-színvonalú járműben fognak utazni. Egyes vonatok kapacitását ugyanis az elővárosi forgalomból ismert, vasporos, kényelmetlen, elavult kocsikkal igyekszik bővíteni a vasúttársaság, ám ezen járművek hosszabb utazáshoz szinte elviselhetetlenek.

Tovább

Nem lesz pótlóbusz a Déli pályaudvar kéthetes lezárása idején

Cserben hagyja utasait a MÁV-START

A Közlekedő Tömeg Egyesület azt javasolja, hogy a Déli pályaudvart is érintő 139-es és 140-es buszcsalád mindkét irányban térjen be Kelenföld vasútállomáshoz.

Karbantartási munkálatok miatt október 4-étől, csütörtöktől két hétre lezárják a Déli pályaudvart, ezidő alatt a vonatok döntő többsége csak Kelenföldig – néhány járat pedig a Keleti pályaudvarig – fog közlekedni. Pótlóbusz viszont egyáltalán nem lesz: a MÁV-START nem gondoskodott pótló járatok megrendeléséről, a BKK hálózatán pedig nincs olyan járat, amely Kelenföld vasútállomás és a Déli pályaudvar között közvetlen kapcsolatot adna.

A képen a következők lehetnek: égbolt és túra/szabadtéri

Tovább

Külföldi Tanulságok – 2. rész

Zsolna, London, Bologna és újra Ciprus

Külföldi Tanulságok című sorozatunk bemutatkozó része után újabb 4 rövid beszámoló következik. Ezúttal a szomszédos Szlovákiából, majd Londonból, Bolognából és végül újra Ciprusról mutatunk példát egy-egy közlekedési jellegű megoldásra.

1) Zsolna, Szlovákia

Zsolna Szlovákia 4. legnagyobb városa; 85 000-es lakosságával valamivel kisebb, mint Székesfehérvár. Utóbbival ellentétben azonban a méretéhez képest elég színvonalas közösségi közlekedés áll rendelkezésre: a város sűrűbben lakott részeit egy 8 viszonylatból álló trolihálózat fedi le. A járatok nagy része 20 percenként, ütemesen jár (hétköznap csúcsidőben természetesen ennél sűrűbb a közlekedés), azonban a sok fonódás miatt ez legtöbbször 10 perces, a belvárosban pedig 5 perces követést jelent a közös szakaszokon. Buszok is járnak, de azok inkább kiegészítő szerepűek, menetrendjük kevésbé vonzó – azonban van egy éjszakai járat is, mely nagyjából óránként jár.

Tovább