Nem lesz pótlóbusz a Déli pályaudvar kéthetes lezárása idején

Cserben hagyja utasait a MÁV-START

2018. október 01. - Közlekedő Tömeg Egyesület

A Közlekedő Tömeg Egyesület azt javasolja, hogy a Déli pályaudvart is érintő 139-es és 140-es buszcsalád mindkét irányban térjen be Kelenföld vasútállomáshoz.

Karbantartási munkálatok miatt október 4-étől, csütörtöktől két hétre lezárják a Déli pályaudvart, ezidő alatt a vonatok döntő többsége csak Kelenföldig – néhány járat pedig a Keleti pályaudvarig – fog közlekedni. Pótlóbusz viszont egyáltalán nem lesz: a MÁV-START nem gondoskodott pótló járatok megrendeléséről, a BKK hálózatán pedig nincs olyan járat, amely Kelenföld vasútállomás és a Déli pályaudvar között közvetlen kapcsolatot adna.

A képen a következők lehetnek: égbolt és túra/szabadtéri

Tovább

Külföldi Tanulságok – 2. rész

Zsolna, London, Bologna és újra Ciprus

Külföldi Tanulságok című sorozatunk bemutatkozó része után újabb 4 rövid beszámoló következik. Ezúttal a szomszédos Szlovákiából, majd Londonból, Bolognából és végül újra Ciprusról mutatunk példát egy-egy közlekedési jellegű megoldásra.

1) Zsolna, Szlovákia

Zsolna Szlovákia 4. legnagyobb városa; 85 000-es lakosságával valamivel kisebb, mint Székesfehérvár. Utóbbival ellentétben azonban a méretéhez képest elég színvonalas közösségi közlekedés áll rendelkezésre: a város sűrűbben lakott részeit egy 8 viszonylatból álló trolihálózat fedi le. A járatok nagy része 20 percenként, ütemesen jár (hétköznap csúcsidőben természetesen ennél sűrűbb a közlekedés), azonban a sok fonódás miatt ez legtöbbször 10 perces, a belvárosban pedig 5 perces követést jelent a közös szakaszokon. Buszok is járnak, de azok inkább kiegészítő szerepűek, menetrendjük kevésbé vonzó – azonban van egy éjszakai járat is, mely nagyjából óránként jár.

Tovább

Tárolóvágányokon rohadnak a legjobb vasúti kocsik

“Sorozatgyártásban az új IC+ kocsik”, “19 új emeletes motorvonat érkezik”, “Már 123 Flirt motorvonata van a MÁV-START–nak” – az elmúlt néhány év járműbeszerzésekről szóló híreit nézegetve úgy érezhetjük, hogy sínen van a magyar vasút. Ám mindeközben számos olyan esettel találkozni, amikor járműhiányra hivatkozva lehetetlenülnek el járatsűrítések, valamint járnak kevesebb, vagy épp rosszabb minőségű kocsival egyes vonatok. Sőt, olyan hírek is megjelentek, miszerint a sínre ürítő, “pottyantós” vécékkel felszerelt kocsik  2035-ig még biztosan köztünk maradnak.

Mégis mi az oka az ellentmondásnak? Ebben az írásban a nemzetközi vonatok járműparkjának példáján keresztül igyekszünk bemutatni a MÁV-START felelőtlen és pazarló kocsigazdálkodási gyakorlatát, mely rávilágít arra, hogy a vitathatatlan fejlődés hatásait miért nem érzékelhetik kellőképpen az utasok.

42126819_268793943740381_899588240246308864_n.jpg

Tovább

Külföldi Tanulságok – 1. rész

Helsinki, Várna, Graz és Ciprus

Új rovat indul oldalunkon, Külföldi Tanulságok néven. Egyesületünk tagjai sokfelé jártak az elmúlt időszakban és számos izgalmas, közlekedési témájú tapasztalat gyűlt össze – ezek közül szeretnénk néhányat megosztani veletek. Nem az útibeszámoló jellegű blogok piacára kívánunk betörni ezzel, csupán olyan érdekes példákat szeretnénk kiemelve bemutatni, melyek útmutatásul vagy éppen elrettentésül szolgálhatnak a hazai döntéshozók számára. Éppen ezért egy-egy ilyen bejegyzésben általában több, teljesen különböző téma szerepel majd röviden kifejtve.

1) Helsinki, Finnország

A finn főváros egészen kiterjedt és forgalmas villamoshálózattal rendelkezik: a méteres nyomtávú síneken összesen 11 viszonylat kanyarog. Az erősen forgalomcsillapított belvárosba sem félnek beengedni a villamosokat: számos sétálóutcában járnak, néhol egészen szűk helyeken is. A flotta nagyrészt pár éves Transtech Arctic és kicsit idősebb Bombardier Variotram típusokból áll, de sok régi, magaspadlós Valmet kocsi is utcán van még. A hálózatszervezés is érdekes: vannak olyan viszonylatok, amik térképről nézve úgy tűnnek, mintha "egymással szemben" végállomásoznának, de valójában ezek menet közben váltanak ott számot, nagy hurkokat leírva így.

[Viktor, 2018. augusztus]

Tovább

Alapjaiban változott meg 10 éve a budapesti tömegközlekedés

Szeptember 6-án volt 10 éve, hogy sor került Budapest közösségi közlekedési hálózatának eddigi egyik legnagyobb átszervezésére. A nagyszabású fejlesztések Vitézy Dávid és az akkori Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közel egy évig folyó töretlen küzdelmének eredményei voltak.

Akkoriban még a Fővárosi Közgyűlés döntött a közösségi közlekedés paramétereiről: minden évben készült egy paraméterkönyv, ami alapjaiban rögzítette, hogy a következő évben mikor, merre és milyen gyakran közlekedjenek az egyes járatok. 2007 novemberében nyilvánosságra került a 2008-ra készített tervezet, amely költségcsökkentés címén drasztikus járatritkításokat és üzemidőszűkítéseket tartalmazott, a BKV és a városvezetés pedig mindezt fejlesztésként próbálta eladni – a közlekedési cég még egy propagandavideót is publikált.

A csomagban egyebek mellett az alábbiak szerepeltek: lényegében minden járat számottevően ritkult volna; hajnalban kétszer ritkábbá vált volna a közlekedés számos vonalon; továbbá teljesen megszűnt volna a 6-os (mai 9-es óbudai szakasza), a 38A, a 25A gyors (mai 25-ös), az 55-ös, a 85-ös gyors (mai 85E) és a 276E autóbusz, valamint a 99-es Határ úttól kifelé eső szakasza.

A tervezet megvalósítása óriási károkat okozott volna a város közlekedésében, de Vitézy és a VEKE kitartó ellenállására a városvezetés hétről hétre egyre hátrébb lépett: újabb és újabb paraméterkönyv-tervezetek készültek, rendre kevesebb teljesítménycsökkentéssel. Végül 2008 nyarára odáig fajult a helyzet, hogy a VEKE számos progresszív javaslatot tudott érvényre juttatni – részben korábban készített VEKE-tanulmányokra alapozva – és a BKV szakmai csapatával együtt szabta meg az új paraméterkönyvet. Nemhogy nem ritkult az egész hálózat, számos vonalon sűrűbb menetrend lett bevezetve – de még fontosabb, hogy rengeteg alapvető fontosságú fejlesztés is megvalósult. (A változtatásokat két ütemben, 2008. augusztus 21-én és szeptember 6-án, egyik napról a másikra vezették be.)

Nem található automatikus leírás.

Tovább

Javaslatunk az 1-es villamos nyári pótlására

Hamarosan megkezdődik az 1-es villamos Puskás Ferenc Stadion M és Közvágóhíd H közötti szakaszának nyári felújítása – Egyesületünk javaslattal élt a BKK vezérigazgatója felé a villamospótlás okozta kényelmetlenségek csökkentése érdekében

A BKK korábbi tájékoztatása alapján az 1-es villamos Etele úti meghosszabbításával párhuzamosan idén nyáron felújításra kerül a vonal Puskás Ferenc Stadion M és Közvágóhíd H közötti szakasza, emiatt pedig több ütemben szünetelni fog a villamosközlekedés. A korábbi tapasztalatok alapján egyesületünk arra számít, hogy a villamospótló autóbuszok kizárólag a villamos lezárt szakaszán fognak közlekedni. Ez viszont azt jelentené, hogy az 1-es villamos vonalán utazók jelentős része legalább két átszállásra kényszerülne, így mi alternatív forgalmi rend bevezetését szorgalmazzuk.

1978322_816217418436748_6728649603173256854_o.jpg

Annak ellenére, hogy a felújítás idején is járnának a villamosok a Rákóczi hídon, a legtöbb jelentős irányban kétszer is át kellene szállni a lezárások miatt. – Fotó: Rizsavi Tamás

Tovább

A Reáltanoda utcában továbbra is csak az autóknak lesz helye

Sok száz gyalogos ide, parkolóházak oda, a felújítás után is ellepik majd a járdákat a parkoló autók

Az V. kerületi önkormányzat a „A Jövő Városa” fejlesztési program III. ütemének keretében hamarosan elvégzi a Ferenczy István utca, a Reáltanoda utca, a Szép utca és a Magyar utca átépítését és burkolatcseréjét. Bár a felújítás kiváló alkalmat adna arra, hogy a szűk, autók uralta belvárosi utcák területi felosztásának módosítása révén sokkal többen tudjanak kényelmesen közlekedni, a tervek alapján minden marad a régiben: a közterületi parkolás továbbra is az utolsó négyzetméterig minden helyet el fog venni a galogosoktól, miközben a környéken két, jelentős szabad kapacitásokkal rendelkező mélygarázs is található.

latv1.JPG

Tovább

Sürgősen meg kell kezdeni a hévek teljes felújítását és fejlesztését

A csepeli hév szerelvényeinek harmada használhatatlanná vált

A csepeli hév szerelvényeinek harmada használhatatlanná vált, 35%-kal nagyobb a zsúfoltság a ritkább közlekedés miatt.

Ez már a sokadik intő jel: sürgősen meg kell kezdeni a hévek teljes felújítását és fejlesztését.

Mától csúcsidőben jelentősen ritkábban közlekedik az egyébként is zsúfolt csepeli hév, mert a járművek sorozatos meghibásodása miatt harmadával kevesebb hadra fogható szerelvény áll rendelkezésre. A vonal járművei közül az idősebbek 52-53 évesek, de a fiatalabb, NDK-ban gyártott kocsik is elérték a 40 éves kort. Ilyen korú vasúti járművek komolyabb korszerűsítés nélkül nem tarthatók örökké üzemben, a szerelvények meghibásodása pedig egy újabb intő jel, hogy a hévek fejlesztése már nem várhat tovább.

d_mtz20130617011-1024x576.jpg

Sorozatosan meghibásodó, 50 éves szerelvények, ritkább közlekedés és zsúfoltság a csepeli hév vonalán. – Fotó: 24

Tovább

Javaslat Csepel délkeleti térségének közlekedésfejlesztésére

Borbély Lénárd, Csepel polgármestere április 30-án bejelentette, hogy a 148-as busz Duna-parti végállomása május végén felszámolásra kerül, a helyén pedig sok férőhelyes autóparkoló épül. A buszforduló környéke ma is frekventált kirándulóhely, és bár az önkormányzat az oda autóval érkezőket igyekszik segíteni, az intézkedés számos hátrányos következménnyel jár. Egyesületünk ezért alternatív javaslattal élt az önkormányzat felé mind a végállomás hasznosítára, mind pedig a térség közösségi közlekedésére vonatkozóan, melyet most röviden bemutatunk.

Javaslatunk teljes részletességében itt érhető el.

31732352_1754488724645949_5608471739404124160_o.jpg

Csepel, Soroksári rév végállomás

Tovább