Budapest szégyenfoltját autópályapihenővé alakítja át a Főváros

2019. május 02. - Közlekedő Tömeg Egyesület

55 év után végre megújul a Blaha Lujza tér hirdeti a Fővárosi Önkormányzat weboldala. A projekt időszerűségét senki sem vitatja, Pest e szebb napokat látott közterületére igencsak ráfér a felújítás. A hamarosan kezdődő beruházás több eleme valóban pozitív változásokat eredményez. Azonban a tervből fájóan hiányzik az előrelátás, az a komplex gondolkodás, amely a Blaha Lujza tér és környezetének hosszútávú fejlődését eredményezné, a közlekedés és a helyi városi szövet lehetőségeit kiaknázva.

blaha_v2.jpg

Javaslatunk a Blaha Lujza tér közlekedésének javítására

Üdvözlendő változás, hogy az átépítés után megszűnik a téren a parkolás lehetősége, és az autók helyét a gyalogosok vehetik át. A zöldfelületek növekedése és a fák minden korábbinál nagyobb száma is biztosan elnyeri majd az erre járók tetszését. A növényeknek, valamint a tervezett pára- és vízjátékoknak köszönhetően a nyári hónapokban is elviselhetőbbé válik a tér klímája, a most csak sietve áthaladó gyalogosok pedig szívesebben töltenek majd itt hosszabb-rövidebb időt. Új gyalogátkelőhely épül a Rákóczi úton és felújítják az aluljárót is. Mint látszik, a tervezők egy élhető, emberközpontú közterület kialakítását tartották szem előtt, azonban eközben elfeledkeztek arról, hogy a Blaha Lujza tér problémái ennél jóval komplexebbek.

A projekt műszaki tartalma közlekedési szempontból állapotkonzerváló, csupán apróbb változtatásokat eredményez, sőt, bizonyos esetekben még ront is a jelenlegi helyzeten. A korábbi tervek szerint a Kőbánya felől érkező villamosok végállomása a térre került volna. Így gyorsabbá és kényelmesebbé válna az átszállás más járatokra, illetve a villamos Rákóczi úti meghosszabbítására is lehetőség nyílna. Ehelyett a villamosok maradnak a Népszínház utcában, a téren pedig fasort telepítenek a végállomás tervezett helyére.  További negatívum, hogy a József körútra kanyarodáshoz az autósok igénybe vehetik majd a buszsávot, ami a közösségi közlekedés akadályozását eredményezi. Súlyos mulasztás, hogy a projekt tudomást sem vesz a Rákóczi út problémáiról. A már 2014-ben publikált tervek ellenére továbbra sincs szó középre helyezett buszkorridorról, nemhogy visszaépített villamosról. Sőt, “ideiglenes jelleggel” fasort telepítenek a belvárosi autópálya közepére, ami jelentősen nehezíteni fogja, akár el is lehetetlenítheti a későbbi átépítést. A tér felújítása jó alkalom lett volna az M2-es metró Blaha Lujza téri állomásának akadálymetesítésére is. Ez várhatóan később fog megvalósulni, azonban a tervezés során a jövőben telepítendő liftekkel is számolni kellene.

image_aspx_1_1.jpeg

A BKK 2014-es látványtervén még középre helyezett buszfolyosó és kerékpársávok láthatók

A biciklivel közlekedők sem lehetnek elégedettek. Hiába jelentette ki Tarlós István egy korábbi kerékpáros konferencián, hogy Budapest közlekedésének tervezésekor minden közúti résztvevő igényeit figyelembe kell venni, ez a Blaha Lujza tér felújításának terveiben annyiban merült ki, hogy helyet hagytak a majdani nagykörúti kerékpársávnak, nem építik el teljesen az útvonalát. A Rákóczi úton sem történik semmilyen kerékpáros fejlesztés, pedig a középre helyezett közösségi közlekedési folyosó ennek a lehetőségét is megteremtette volna. Néhány kerékpártámaszt és egy új Bubi állomást lehet pozitívumként kiemelni a jelenlegi projekt tartalmából, ami főleg a fenti kijelentés tekintetében az elvárható minimumot sem éri el.

A felújítás tervei urbanisztikai szempontból sem elég komplexek. Az alapvető probléma, hogy a projekt túl kis léptékű, nem elég nagy területet fed le. Ahhoz, hogy a Blaha Lujza tér és környezete egy élhető és sokak által használt közösségi térré váljon, elengedhetetlen a Rákóczi út forgalmának csillapítása: egy kétszer három sávos városi autópálya mellett nehezen jöhet létre pezsgő közösségi tér. Amíg a Rákóczi út kirakatai konganak az ürességtől, semmi nem vonzza az embereket a környékre, így a tér is megmarad egyszerű átszállóhelynek. Így pedig az újonnan kialakított kellemes, a gyalogosokat tartózkodásra, időtöltésre invitáló környezet is jobbára funkciótlan marad majd. A Főváros vezetése úgy tűnik nem gondolkodott a tér határain túlmenően, pedig évtizedek óta látszik, hogy a Blaha Lujza tér problémái túlmutatnak a gyalogos- és zöldfelületek hiányán. A megoldás csakis a Nagykörút és a Kossuth Lajos utca Rákóczi út tengely gépjárműforgalmának csökkentése és a fenntartható közlekedési módok előnyben részesítése lehet.

Összességében elmondható, hogy a Blaha Lujza tér tervezett átépítése egy felújításnak álcázott karbantartás. Nemcsak az alapvetően elvárható fejlesztések maradnak el, hanem néhol még rontanak is a meglévő állapoton. A tervben vannak dicsérendő elemek, azonban a tér megújítása annak központi elhelyezkedése és összetett funkciója miatt ennél jóval komplexebb tervezést igényel. A látványtervek teljes koncepciótlanságot tükröznek: zöldfelület telepítése a közösségi közlekedés tervezett helyére, kanyarodósáv létesítése a buszsávban. A gépjárműforgalom csökkentése nélkül hiába ültetnek fákat és alakítanak ki közösségi teret, a Blaha Lujza tér megmarad autópályapihenőnek, ahol a zaj- és légszennyezés miatt az emberek nem szívesen töltenek néhány percnél hosszabb időt.

pict0022_r-6a_1.jpg

Állapotkonzerválás helyett forgalomcsillapításra, a kerékpározás és a közösségi közlekedés érdemi fejlesztésére lenne szükség

A Főváros tájékoztatása szerint a tervezési fázis május 22-ig tart. A most meghozott hibás döntések következményei évtizedekre megkeseríthetik a városlakók és a városban közlekedők életét, ezért eddig az időpontig feltétlenül szükséges lenne választ találni az alábbi kérdésekre:

  • Miért nem valósul meg a Rákóczi út közepére már 2014-ben megtervezett buszkorridor illetve miért akadályozzák fasorral annak jövőbeli kiépítését, a buszsávok középre helyezését?
  • Miért vetették el a Népszínház utcai villamosvégállomás áthelyezésének ötletét?
  • Milyen eszközökkel próbálják elérni, hogy a Rákóczi útról jobbra, a József körútra kanyarodó gépjárművek ne akadályozzák a Rákóczi úti buszok közlekedését?
  • Miért nem jelölnek ki kerékpársávokat a csomópontban?
  • Várhatóan mikor kezdődik a Kossuth Lajos utca Rákóczi út tengely és a Nagykörút gyalogos- és kerékpárosbarát átépítése?
  • A tervezés során kijelölték az M2-es metró későbbi akadálymentesítésekor építendő liftek helyét?
  • Hogyan próbálják elérni, hogy a Blaha Lujza tér átépítése összhangban legyen ezekkel a későbbi projektekkel, és így évek múlva ne legyen szükség a tér ismételt átépítésére?

 

A tervezés körüli aggályokra a Közlekedő Tömeg már egy évvel ezelőtt felhívta a figyelmet: https://kozlekedotomeg.blog.hu/2018/03/30/elavult_szemlelet_alapjan_epulhet_at_a_blaha_lujza_ter

A Kossuth Lajos utca - Rákóczi út tengely fejlesztésének koncepciója (BKK, 2014): https://bkk.hu/fejleszteseink/kossuth_rakoczi_tengely/

Hozzászólásod szívesen fogadjuk a Facebook-posztunk alatt.