MÁV-Start személykocsijainak állapota

2019. március 10. - Közlekedő Tömeg Egyesület

Korábbi sikeres adatigénylésünk után a MÁV-Start közzétette a tulajdonába tartozó személykocsik nyilvántartását, műszaki állapotra vonatkozó adatait.

Egyesületünk tavaly feltárta a MÁV-Start kocsigazdálkodásának súlyos működési problémáit: a nem megfelelő tervezés és gazdálkodás miatt rengeteg modern kocsi áll érvényes hatósági vizsga nélkül évek óta tárolóvágányokon. Korábbi igénylésünket a MÁV-Start visszautasította, így az elemzéseket hivatalos adatok nélkül tudtuk csak végezni, most azonban az ezzel kapcsolatos információk nyilvánossá váltak.

Az állaglista itt érhető el: http://kozlekedotomeg.hu/docs/MAV-Start_2019_02-szemelyszallito_kocsik_allapota_.pdf

 

Az adatokat 2019. február 20-án bocsátották rendelkezésünkre, így az akkori pillanatnyi állapotokat tükrüzik.

Egyes oszlopok jelentése:

  • Típus, sorozat, azonosító: a kocsi egyedi vasúti típusjele, azonosítója. Egyes járművek beazonosításához javasoljuk a Vonatösszeállítás adatbázisának használatát.
  • Honállomás, üzemeltető: minden vasúti kocsi telephelyekhez van rendelve, ahol a napi vizsgálatokat, karbantartásokat végzik. A kettő telephely nem feltétlenül egyezik, vannak olyan kocsik, amiket huzamosabb ideig a honállomástól eltérő helyen üzemeltetnek.
  • REV: utolsó fővizsga időpontja, melynek alkalmával a kocsin alapos javításokat, teljes műszaki ellenőrzést tartottak. Egy vasúti kocsi közlekedéséhez érvényes fővizsga kell, mely kocsitípustól függően általában 2-4 évig érvényes.
  • Fenntartás: azokat a kocsikat, amik huzamosabb ideig nem közlekednek, kivonják a fenntartás alól, így a napi üzemre nem bevethetőek. Újbóli forgalomba helyezésük csak nagyobb karbantartás, és ellenőrzés után lehetséges (a 2017 végén kivont, jó állapotú étkezőkocsikra, vagy selejtezésre váró járművekre jellemző ez a státusz).
  • Forgalomba állítható: a balesetes, vagy fenntartásból kivont kocsik egy része már nem állítható vissza forgalomba.
  • Utoljára forgalomban: nem minden esetben jelenti az utolsó utasforgalomban töltött napot, a legtöbb kocsi esetében a legutolsó fővizsga lejárati napját jelöli.
  • Megjegyzések: a leggyakoribb megjegyzés a “különféle járműbeszerzési projektek és a járművek műszaki állapota miatt selejtezésre vár” minősítés. Ez a minősítés jellemzően öreg, már több éve forgalomból kivont kocsik mellett található, amelyeket selejtezés (állományból törlés) után szétvágnak és hulladékként hasznosítanak.

(2019. február)