Nem lesz pótlóbusz a Déli pályaudvar kéthetes lezárása idején

Cserben hagyja utasait a MÁV-START

2018. október 01. - Közlekedő Tömeg Egyesület

A Közlekedő Tömeg Egyesület azt javasolja, hogy a Déli pályaudvart is érintő 139-es és 140-es buszcsalád mindkét irányban térjen be Kelenföld vasútállomáshoz.

Karbantartási munkálatok miatt október 4-étől, csütörtöktől két hétre lezárják a Déli pályaudvart, ezidő alatt a vonatok döntő többsége csak Kelenföldig – néhány járat pedig a Keleti pályaudvarig – fog közlekedni. Pótlóbusz viszont egyáltalán nem lesz: a MÁV-START nem gondoskodott pótló járatok megrendeléséről, a BKK hálózatán pedig nincs olyan járat, amely Kelenföld vasútállomás és a Déli pályaudvar között közvetlen kapcsolatot adna.

A képen a következők lehetnek: égbolt és túra/szabadtéri

(fotó: Origo)

A vonattal érkezők így csak jelentős időveszteséggel, 6 helyett 20-25 perc alatt tudják majd megközelíteni a Déli pályaudvart és Közép-Buda térségét, és mivel nincs pótlóbusz, a Déli pályaudvarig szóló bérlettel utazóknak ez jelentős többletköltséget is jelent. A MÁV-START ezzel aránytalan kellemetlenségnek teszi ki ügyfeleit. Egyrészt szembemegy megszokott gyakorlatával, hiszen számos korábbi lezárás alkalmával, de még rendkívüli forgalmi zavarok idején is volt vonatpótló járat ezen a szakaszon – elég, ha felidézzük a pár évvel ezelőtti támfalomlás okozta vágányzárat. Másrészt a karbantartási munkálatok költsége százmilliós nagyságrendűre becsülhető, vagyis egy pármillió forint költségű pótló járat megrendelése igazán belefért volna a MÁV-START részéről.

Egyesületünk álláspontja, hogy biztosítani kell a közvetlen eljutást Kelenföld vasútállomás és a Déli pályaudvar között. Ehhez egy optimális, a felújítás kezdetéig előkészíthető megoldást javaslunk: a Déli pályaudvart is érintő 139-es, 140-es és 140A járatok útvonalának kismértékű módosítását szorgalmazzuk oly módon, hogy azok mindkét irányban érintsék Kelenföld vasútállomást. A változtatás komolyabb menetrendi és hálózati módosítások nélkül megvalósítható, költsége kb. 2 millió forintra tehető két hétre, ami elenyésző a felújítás százmilliós költségéhez képest.

Ezen felül természetesen biztosítani kell a Kelenföldig szóló vasúti jegyek és bérletek elfogadását a módosított 139-es és 140-es buszcsalád járatain, hogy a vonatok utasai többletköltség nélkül vehessék igénybe a pótló járatokat. Ehhez természetesen a MÁV-START és a BKK együttműködése szükséges.

42872937_1978025585625594_4929091068038742016_n.jpg

Javaslatunkat a MÁV-START részére is megküldtük.

A karbantartás műszaki tartalma szintén hagy kívánni valót maga után. A két hétnyi kellemetlenségért cserébe az utazóközönség már megint csak az elvárhatót kapja: azt, hogy fenntartható marad a jelenlegi szolgáltatási színvonal. Két hét alatt könnyedén el lehetne végezni valamely peron akadálymentesítését, vagy további perontetők kiépítését, de erre ezúttal sem kerül sor – vagyis a vágányzár után az utasok semmilyen érzékelhető javulást nem fognak tapasztalni.

A pályahálózat-üzemeltető MÁV Zrt. kiemelt figyelmet kellene, hogy fordítson arra, hogy minél kevesebb alkalommal és minél rövidebb időre kerüljön lezárásra egy-egy közlekedési útvonal. Ha egyszer karbantartás miatt le kell zárni egy teljes pályaudvart, akkor minden előreláthatólag szükséges munkát el kellene végezni, és azokat össze kell hangolni a tervezett fejlesztésekkel is.

Amennyiben hozzászólnál a bejegyzéshez, véleményedet szívesen fogadjuk a témában írt Facebook-posztunk alatt.