Javaslatunk az 1-es villamos nyári pótlására

2018. június 15. - Közlekedő Tömeg Egyesület

Hamarosan megkezdődik az 1-es villamos Puskás Ferenc Stadion M és Közvágóhíd H közötti szakaszának nyári felújítása – Egyesületünk javaslattal élt a BKK vezérigazgatója felé a villamospótlás okozta kényelmetlenségek csökkentése érdekében

A BKK korábbi tájékoztatása alapján az 1-es villamos Etele úti meghosszabbításával párhuzamosan idén nyáron felújításra kerül a vonal Puskás Ferenc Stadion M és Közvágóhíd H közötti szakasza, emiatt pedig több ütemben szünetelni fog a villamosközlekedés. A korábbi tapasztalatok alapján egyesületünk arra számít, hogy a villamospótló autóbuszok kizárólag a villamos lezárt szakaszán fognak közlekedni. Ez viszont azt jelentené, hogy az 1-es villamos vonalán utazók jelentős része legalább két átszállásra kényszerülne, így mi alternatív forgalmi rend bevezetését szorgalmazzuk.

1978322_816217418436748_6728649603173256854_o.jpg

Annak ellenére, hogy a felújítás idején is járnának a villamosok a Rákóczi hídon, a legtöbb jelentős irányban kétszer is át kellene szállni a lezárások miatt. – Fotó: Rizsavi Tamás

Az átszállások által az Infopark egyetemi épületeiben és irodaházaiban dolgozó több ezer ügyfél is érintett lenne, akiknek a száma éppen az elmúlt hónapban nőtt meg jelentősen, hiszen május végén átadásra került az Ericsson 2.000 munkavállalót fogadó új központja. Amennyiben csak a lezárt szakaszon közlekednének pótlóbuszok, ezen ügyfelek egyetlen megálló megtételéért kényszerülnének átszállásra a Közvágóhídnál, ahol egyebek mellett szűk járdák, a végállomásról ki- és behaladó villamosok, jelzőlámpás csomópontok és lépcsők nehezítik az egyébként is több száz méteres sétával járó átszállást.

Álláspontunk szerint olyan megoldásra van szükség, ami nem okoz ilyen súlyos kellemetlenséget több ezer ügyfélnek. A kényszerű átszállások csökkentése érdekében javasoljuk, hogy a 2014-ben és 2016-ban is alkalmazott forgalmi rend mintájára a pótlóbuszok ne csak a pesti oldal lezárt vonalszakaszát helyettesítsék, hanem a Rákóczi hídon áthaladva és a 103-as autóbusz útvonalát követve egészen az Etele térig közlekedjenek. Így Dél-Buda és Pest között a sok hetes nyári lezárás idején is megmaradna a közvetlen kapcsolat, melynek fontosságát 2014 nyarán az Etele tér és az Árpád híd M között közlekedő 103-as járat népszerűsége is igazolja.

Kezdeményezésünket megküldtük dr. Dabóczi Kálmán vezérigazgató részére is; levelünkben arra kértük, hogy intézkedjen az alábbiakról:

1. A 103-as autóbusz kerüljön összekötésre az 1-es villamos Puskás Ferenc Stadion M – Közvágóhíd H szakaszát érintő felújítási munkálatok idején közlekedő villamospótló járatokkal a Dél-Buda és Pest közötti közvetlen kapcsolat megőrzése érdekében.

2. Az 1-es villamos ezen időszakban az Etele út / Fehérvári út – Közvágóhíd H szakaszon ne közlekedjen.

1es_pfs_o_sszehas_03.jpg

A felújítás egyik ütemében az 1-es villamos Puskás Ferenc Stadion M és Közvágóhíd H közötti szakasza kerülne lezárásra. Erre az időszakra egyesületünk azt javasolja, hogy a déli szakaszon ne közlekedjenek a villamosok, hanem a 103-as busz kerüljön meghosszabbításra úgy, hogy az a pesti oldali lezárt vonalszakaszt is pótolja.

Mivel az 1-es vonal Népligettől északra eső szakaszán nagyobb az utasforgalom, mint a dél-budai részen, ezért Puskás Ferenc Stadion M és Népliget M között egy külön villamospótló járatot is szükségesnek tartunk a kellő férőhely biztosításához. 

1es_nl_o_sszehas_03.jpg

A felújítás másik ütemében az 1-es villamos Népliget M és Közvágóhíd H közötti szakasza kerülne lezárásra. Ezesetben is szorgalmazzuk a 103-as meghosszabbítását, viszont egyéb pótló járatra ekkor már nem lesz szükség, mert a Népligettől délre eső szakaszon már egyenletesebb a kihasználtság.

vj_1_14062.jpg

A 2014-es nyári pótlás forgalmi rendje

Bár az elmúlt években nem ez volt a megszokott gyakorlat, a BKK 2014 nyarán már alkalmazta az általunk javasolt forgalmi rendet. Akkor annak érdekében, hogy a dél-budai utazóközönség ne kényszerüljön indokolatlan átszállásra a Népligetnél, a BKK a 103-as vonalat is bevonta a villamospótlásba.

A meghosszabbított 103-as rendkívül népszerű lett: annak ellenére, hogy a korábbiaknál jóval sűrűbben közlekedett a járat, minden addiginál kihasználtabbak voltak az autóbuszok a dél-budai szakaszon.

Gyöngyösi Máté, Kelemen Tamás

Amennyiben hozzászólnál a bejegyzéshez, véleményedet szívesen fogadjuk a témában írt Facebook-posztunk alatt.