Közlekedő Tömeg

Ilyen, amikor a városvezetés “mindent megtesz” – már a hétvégén kaotikus volt a metrópótlás

2017. november 05. - Közlekedő Tömeg

“A Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a BKV Zrt. mindent megtett, és a rekonstrukció ideje alatt is elkövet a megszokottnál nehezebb közlekedési körülmények enyhítésére” – olvasható a metrófelújítás hivatalos honlapján. A városvezetés elszántságáról már a szombaton kezdődött metrópótlás első napján megbizonyosodhattak az utasok:

  • 1,5–2 perc helyett rendszeresen 8–10 percenként, hordákban jártak a buszok.
  • A járművek jelentős része már reggel 9-kor is 100%-os kihasználtsággal közlekedett.
  • 11 órakor már átlagosan 20, délután 2 órakor pedig átlagosan 75 perces késések voltak a vonalon. (A késő délutáni Fradi-meccsnek ekkor még híre sem volt.)

image_uploaded_from_ios_5.jpg

Utaslemaradás a Klinikáknál november 4-én, szombaton 11 órakor.

3_1.jpg

Ilyen érzés az utasok többségének a rosszul szevezett buszpótlás.

De hát ez volt az első nap – gondolhatja az olvasó. A valóság ellenben az, hogy a BKK-nak minden tapasztalata és lehetősége megvolt arra, hogy a szombaton kialakult káoszt elkerülje. Nem, nem azt mondjuk, hogy még több pótlóbuszra van szükség – nem vagyunk mi csacsik. És nem is arról van szó, hogy milliárdos beruházásokat hiányolunk. Épp ellenkezőleg: az elmúlt jónéhány év során az M3-as metró minden szakaszán volt már pótlás, számtalan alkalommal – a BKK-nak minden menetrendkészítési és forgalomirányítási tapasztalata megvan ahhoz, hogy biztosítsák a járművek egyenletességét, illetve hogy elkerüljék a menetrendbe kódolt késéseket.

Két alapvető elvárás sem teljesült a hétvégén

  1. Tarthatatlan a menetrend: papírforma szerint 47 perc alatt kellene, hogy megtegyék a buszok a Kőbánya-Kispest és Újpest, Árpád üzletház közötti távot, de a gyakorlatban még akkor is legalább 57–60 percre volt szükség, amikor semmilyen különösebb forgalom nem zavarta a járműveket. (Ezt egyébként egy FŐMTERV által készített tanulmány is megjósolta a 25. oldalon.) Márpedig ha a rendszerbe eleve 10 perces késések vannak kódolva, akkor az számtalan egyéb problémát generál: ha a tervezettnél több időre van szükség, hogy a buszok visszaérjenek a kezdő végállomásra, akkor ugyanakkora sűrűséget csak több járművel lehet biztosítani. Mivel azok nem állnak rendelkezésre, a menetrendhez képest kevesebb buszt lehet indítani egy óra alatt, azaz csökken a kapacitás, a tömeg pedig csak nő, és rendszeressé válik az utaslemaradás.
  2. Elégtelenek a buszok egyenletességét biztosító intézkedések: a késések és a közúti akadályok elkerülhetetlen következménye, hogy előbb-utóbb a buszok egyenetlenül kezdik követni egymást – ez a 8 percig semmi, majd jön 4 tömött busz esete. A hétvégén számtalanszor előfordult, hogy a késéseket úgy próbálták kompenzálni, hogy a végállomásról egyszerre 2-3 buszt indítottak, ami viszont csak tovább rontott az egyenletességen. Ezen felül a legtöbb esetben azzal a lehetőséggel sem éltek, hogy egy-egy közbenső megállónál várakoztassák, vagy éppen egy felüljárón való átküldéssel előnyhöz engedjék a buszokat annak érdekében, hogy a 8 perces kimaradások legalább 5-6 percre csökkenjenek.

 

image_uploaded_from_ios.png

A BKK utazástervezőjén jól láthatók az összeverődött metrópótló buszok. Így lesz a 2 perces követésből 8–10.

És ha ezekről gondoskodott volna a BKK, akkor is csak a 0. lépésnél tartanánk – ha mindez hétvégén sem biztosított, akkor mire számíthat Budapest hétköznap, amikor ötször annyi utast érint a metrópótlás?

A felsoroltak sem komoly költségeket, sem új munkamódszereket nem követelnek – ezek alapvető elvárások, melyek a korábbi években legtöbbször teljesültek. Ráadásul ezen hiányosságokon túl ezernyi más akadály is áll a buszok útjában.

Mintha nem is a metrót pótolnák

Egyrészt sokkal több előnyt kell biztosítani a járműveknek: annak ellenére, hogy a pótlóbuszok a heti 140 üzemórájukból 55-ben a teljes vonalon pótolják a metrót, a Lehel tér és Kőbánya-Kispest között egyetlen méter buszsávot sem jelölt ki a BKK, pedig a Corvin-negyed és a Kálvin tér környezetében, illetve a Deák Ferenc térnél még hétvégente is jellemzőek a torlódások – ezeken a részeken önmagában 5-7 percet veszítenek a buszok.

Egyesületünk korábban az alábbi, a pótlóbuszok megbízhatóságát jelentősen növelő megoldásokat javasolta:

  1. Buszsáv az Üllői úton: a Klinikák metróállomás és a Szabó Ervin tér között a belváros irányú szélső forgalmi sáv buszsávvá alakítandó.
  2. Előnyben részesítés a Károly körúton: a Deák Ferenc téren, déli irányban sem a buszok megállásához nincs elég hely, sem az akadálytalan haladás nincs biztosítva a dugók miatt. Kézenfekvő megoldás lenne, ha a buszok a villamosvégállomáson állnának meg. Ez lehetséges volna, ha a BKV kiszerelné az egyik villamosvágányt lezáró ütközőbakot, ahogy azt korábbi tervek tartalmazták. Mivel a teljes vonali pótlók csak este és hétvégén járnak, a villamosok forgalmára ez nem lenne érdemi hatással.
  3. Gyorsabb áthaladás a Népligetnél: annak ellenére, hogy a buszok az Árpád hídnál szintben keresztezik a Hungária körgyűrűt, a Népligetnél inkább egy tekergős útvonalon, több percet elvesztegetve közlekednek a járművek. Ha egyenesen haladnának, azzal nemcsak rövidülne a menetidő, de számos, az egyenletességre is kiható akadály hárulna el.

image_uploaded_from_ios_8.jpg

Torlódás az Üllői úton a belváros irányába november 4-én, szombaton este.

2.jpg

Örömteli a nagyarányú rendőri jelenlét, szükség is van rá, mert még így is előfordultak fennakadások szabálytalan járművezetők miatt.

Másrészt rengeteg beavatkozás nem készült el időben:

  1. A 100E jelzésű közvetlen repülőtéri autóbuszjárat már hetek óta sűrítésre szorul – több hete más buszvonalakról irányítanak át oda járműveket, mert nem elég a férőhely. Most, hogy nem jár a metró, természetesen még többen szeretnék igénybe venni az expresszjáratot, így a hétvége folyamán rendszeresen maradtak utasok a megállóban.
  2. Az Üllői úton, a Kőér utcánál kifejezetten a pótlóbuszok számára építettek egy új kanyarodósávot azért, hogy egyszerre több busz is be tudjon fordulni. Azonban a sáv jelenleg is le van zárva.
  3. Az Árpád úton kijelölt buszsáv még vasárnap este is tele volt parkoló autókkal.
  4. Szintén az Árpád úton, az Erzsébet utcánál hetek óta sávszűkület van egy építkezés miatt – minden jel szerint teljesen indokolatlanul.
  5. A metrópótlók útvonalán lényegében kizárólag jelöletlen parkolóhelyek vannak, így a félreálló autók is gyakran akadályozzák a buszok haladását.

image_uploaded_from_ios_6.jpg

Metrópótlóra, illetve a 100E járatra várakozó utasok a Kálvin téren november 4-én, szombaton délután.

1_1.jpg

A repülőtéri buszok már a belvárosi végállomáson zsúfolásig teltek, a következő megállóban rendre több tucat utas nem fért fel.

Több százezer ember mindennapjai függnek attól, hogy mennyire veszi komolyan a Főváros és a BKK a feladatát. Utaslemaradás, 10-20 perces késések, dugóban álló metrópótlók – ez az első két nap mérlege, ide vezet a túlzott magabiztosság. Márpedig munkanapokon ennél felbecsülhetetlenül nagyobb kihívások jönnek.

Vajon mire számíthatunk hétfőn, ha a városvezetésnek ez jelenti azt, hogy mindent megtettek?

süti beállítások módosítása