Mocsok és betört üvegek a 4-es metróban

További problémák az új metróvonalon

2017. március 12. - Közlekedő Tömeg

A budapesti 4-es metró gondjaival foglalkozó írásunk első részében többek között a csúcsidőben tapasztalható zsúfoltságról és nem működű liftekről számoltunk be. Sajnos további problémákat is észleltünk a főváros legújabb metróvonalán, ezekkel kapcsolatban megkerestük a BKK-t, akik a BKV-nak továbbították kérdéseinket. Január 16-án kaptunk tőlük választ, most pedig megnéztük, sikerült-e a jelzett gondokat orvosolni.

1.jpg

Megrongált üvegek

Több helyen betört üvegek csúfítják el a metró területét. A Keleti pályaudvarnál több mint egy év alatt tudták csak megoldani a megrongált korlátelem cseréjét, annak saját Facebook-oldala is született, míg a Rákóczi téren hónapokig OSB-lap helyettesítette a megsérült üveget.

2.JPGHosszú ideig OSB-lap csúfította a különleges hangulatú Rákóczi téri peront

A BKV álláspontja:

A bútorok és üvegek sérüléseit nagyrészt rongálás okozza. Minden sérült bútor vagy üveg javítását elvégezzük, azonban a bútorokat és az üvegeket speciális kialakításuk miatt egyedileg szükséges megrendelni, legyártatni és beépíteni. A folyamat emiatt hosszabb időt vesz igénybe, tekintettel a közbeszerzési szabályok szerint lebonyolított beszerzésre és az egyedi méretek hosszadalmas legyártására.

Levélváltásunkat követően, ha majd' fél év után is, de pótolták a Rákóczi téri üveget. Itt mutatkozik meg tehát a különleges, számos nem mindennapi megoldást felvonultató metróállomások hátránya: az egyedi megrendelésre készülő alkatrészek gyártása lassú, ráadásul a túlságosan bürokratikus közbeszerzési rendszer is lassítja a folyamatot.

3.jpgMegrongált üveglap a Móricz Zsigmond körtéri metróbejáratnál

Mocskos állomások

Mi is rákérdeztünk, mi az oka, hogy a falakat és a betongerendákat ellepi a szenny, az üvegfelületekről pedig méteres nagyságú porhálók lógnak.

4.JPGFolyik a mocsok az utastájékoztató feliraton – hosszú heteken keresztül így nézett ki

A BKV álláspontja:

Korábban a látványos, de nehezen megközelíthető térelemek takarítása munkavédelmi szempontból nehézségekbe ütközött, de mára ez a helyzet megoldódott, így alvállalkozónk hatályos szerződés alapján takarítja ezeket a felületeket is.

Másfél hónap eltelte után azonban még mindig nem történt változás a látszóbeton elemeket borító porréteget illetően, ezen kívül sajnos a könnyen, bármiféle alpinista felszerelés nélkül elérhető falfelületek takarítása is – ahogy az nyitóképünkön látható sok esetben elmarad. Felháborítónak tartjuk, hogy a kis híján 450 milliárd forintból épült új metróvonal utasainak mindössze három évvel az átadás után nap mint nap ilyen állapotokkal kell szembesülniük. Úgy gondoljuk, nem csupán a járatok gyorsaságán és pontosságán múlik, hogy valaki a közösségi közlekedést választja-e úti célja eléréséhez, hanem komoly szerepet játszik a járművek, megállók tisztasága, kulturáltsága is. Bízunk benne, hogy a BKV szankcionálni fogja a szerződésben vállalt feladatát el nem végző alvállalkozót, és a helyzet mihamarabb rendeződik.

5.JPGVastag porréteg a Kálvin téren – egy kisebb területen néhány hónapja letakarították, jól látható a különbség

Túlcsorduló kukák

A peronokon elhelyezett – egyébként dicséretre méltó módon – szelektív hulladékgyűjtők általában koradélutánra megtelnek. Ekkor az utasok oda kezdik dobálni a szemetet, ahol van hely. Célszerű volna akár naponta több alkalommal is üríteni a szemeteseket, máskülönben a szelektív hulladékgyűjtés nem tartható fenn. A szemetesek egy részéről ráadásul hiányoznak a hulladék fajtáját jelölő matricák.

6.jpg

A BKV álláspontja:

Az állomáson elhelyezett hulladékgyűjtők többszöri ürítésről és a feliratok pótlásáról a szükséges intézkedéseket minden esetben megtesszük.

Sajnos időnként azóta is tapasztaljuk ezt a problémát, a szemetesek egy részénél még mindig gyakoribb ürítésre – vagy nagyobb méretű tartályokra – lenne szükség. Részben viszont az utasok is hibásak: ha mindenki összepréselné a kiürült PET-palackot, mielőtt kidobná, több is beleférne a kukába. Ehhez jól jönne, ha az állomásokon palackprést helyeznének el. Elenyésző számban ugyan, de még mindig találtunk felirat nélküli hulladékgyűjtőt.

7.jpgGondba kerülhet, aki a kelenföldi aluljáróban szelektíven szeretné elhelyezni a szemetet

Igénytelen feliratok

Felhívtuk rá a közlekedési vállalat figyelmét, hogy az állomásokon laminált A4-es papír formájában elhelyezett menekülési tervek nem keltenek túlságosan igényes hatást, ráadásul könnyen is koszolódnak. 

8.JPGIgénytelen tájékoztató még decemberben a Kálvin téren

A BKV álláspontja:

Az ideiglenes tájékoztatókat hatósági előírás teljesítésére készítettük. A BKK Zrt. –vel közösen folyamatban van az utastéri feliratok egységes képének kialakítása.

Ez a problémát időközben valóban orvosolták, új, tartósabb, könnyebben olvasható, esztétikus feliratok kerültek ki. 

9.jpgAz előbb látott menekülési terv színvonalasabb formában

Drága, nem működő képernyők

Javasoltuk, hogy a Keleti pályaudvar és a Rákóczi tér állomásokon bizonyára nem olcsón felszerelt, de évek óta nem működő nagyméretű kijelzőket használják fel utastájékoztatási célra.

10.JPGA Rákóczi téri képernyőn a metró első napjaiban egy kortárs kisfilmet vetítettek, aztán kikapcsolták

A BKV álláspontja:

Ezek a rendszerek nincsenek kapcsolatban az állomási és felszíni FUTÁR utastájékoztatás rendszereivel, így azokon az aktuális utasinformációk (dinamikusan) nem jeleníthetőek meg.

A BKV kifogását nem tartjuk elfogadhatónak, szerintünk ha már jelentős költségből beszerezték ezeket az eszközöket, funkciót kellene nekik találni. Valós idejű indulási információk helyett akár forgalmi változásokról szóló hirdetmények vagy a BKK promóciós anyagai is megjelenhetnének rajtuk.

11.jpg

Meghibásodott díszmedencék

Arról is érdeklődtünk, miért áll szárazon nyáron is a Gellért téri vízesés és a II. János Pál pápa téri díszmedence, ezzel a kérdéssel kapcsolatban a közlekedési cég a Főkert Zrt.-hez irányított minket. Ők viszont visszmutattak a BKV-ra, az azon belül működő DBR Metró Projektigazgatóságot nevezték meg illetékesként, végül tőlük kaptunk választ:

[...] a hivatkozott medencéket az üzemeltető FŐKERT Zrt. csak a szezon kezdetén, azaz május elején szokta beindítani, ugyanakkor a medencék rendeltetésszerű üzemelése sajnos valóban nem volt folyamatos a tavalyi év során. Több hiba is felmerült, melyeket a vállalkozó garanciálisan javított (a hibák egymás után jelentkeztek, így a hibajavítási és üzemeltetési időszakok valóban váltakoztak). Ami a jelenlegi helyzetet illeti: a II. János Pál pápa téri medence esetében még van egy fennálló hiba, de ezt csak feltöltéssel lehet majd megvizsgálni, illetve javítani, amit a hideg időjárás miatt eddig nem tudott a vállalkozó elvégezni. A Szent Gellért téri medence a tavalyi szezon második felében információink szerint már hiba nélkül üzemelt.

12.JPGÜresen áll a II. János Pál pápa téri díszmedence – képünk késő ősszel készült, de sajnos nyáron sem különbözött ettől sokban a látvány

Folyamatos beázás

A vonal több állomásán vödrök és kordonok segítségével küzd a BKV a beszivárgó talajvíz ellen. A beruházás kivitelezői különböző módon állnak a kérdéshez: a Fővám téren, ahol a csordogáló víz már messziről látható nyomot hagyott a falon, a Hídépítő Zrt. folyamatosan végzi a garanciális hibajavítást, a Gellért téri állomást megépítő Bamco Kkt. viszont nem hajlandó tudomást venni a problémáról, így a BKV mással tervezi elvégeztetni a munkát, a költséget pedig behajtaja a Bamcón.

13.JPG

Víztócsák a Gellért téri állomás padlóján

Összességében tehát elmondható, hogy Budapest legújabb metróvonala számos kisebb-nagyobb gonddal küzd, melyeknek egy részét a BKV igyekszik orvosolni, többükre viszont nem született megoldás, és a közlekedési vállalat válasza szerint a közeljövőben sajnos nem is fog.

Szalay Áron, Holló Ádám