Zsúfoltság és megbízhatatlan liftek a 4-es metrón

2017. március 01. - Közlekedő Tömeg

A 444.hu már beszámolt róla, hogy a 4-es metró állomásai rendkívül koszosak, bizonyos részeiket egyáltalán nem, vagy túl ritkán takarítják. A BKV megoldást ígért a problémára: arról tájékoztattak, évente négyszer le fogják mosni a látszóbeton elemeket.

Budapest legújabb metróvonalán ezen kívül is számos problémát észleltünk, ezekkel kapcsolatban megkerestük a BKK-t, akik a BKV-nak továbbították kérdéseinket. Január 16-án kaptunk tőlük választ, most pedig megnéztük, sikerült-e a jelzett gondokat orvosolni.

copy_of_img_20170228_074544.jpg

Zsúfoltság a reggeli csúcsban

Az M4-es metró utasforgalma mostanra nagyjából már stabilizálódott. A reggeli csúcsidőszakban bizonyos szakaszokon a vonatok zsúfoltak, az is előfordul, hogy az állomáson várakozók nem férnek fel az első szerelvényre. Véleményünk szerint járatsűrítés lenne indokolt. Az Alstom járművek darabszáma megengedi egy plusz szerelvény forgalomba állítását (jelenleg a 15-ből csúcsidőben is csak 12 közlekedik). Mivel a metrók járművezető nélkül közlekednek, ennek személyzetigénye sincs.
Csökkentené a menetidőt – ezáltal tovább növelné a járatsűrűséget – ha a járművek nem haladnának számos vonalszakaszon indokolatlanul lassan (például Bikás park és Újbuda-központ között), illetve intenzívebben gyorsítanának és fékeznének.

Sokan már a kelenföldi végálllomáson is inkább megvárják a következő szerelvényt, a Bikás parknál pedig tovább nő a tömeg

A BKV álláspontja:

Az alkalmazott menetrendek, melyek alapján a BKV a metrószerelvényeket közlekedteti, a BKK által előírt paraméterek szerint készülnek. A menetidő csökkentése szintén az előírt menetrendi paraméterek függvénye. A menetrend elkészítése során együtt kell vizsgálni az utasforgalom kiszolgálását és az optimális energiafelhasználást. A csökkentett menetidő az említett intenzívebb gyorsítás miatt jelentős energiafelhasználást eredményez. Ebből adódóan nem lehet folyamatosan feszített üzemben közlekedni.

A javasolt járatsűrítéssel kapcsolatban megkerestük a BKK-t ha válaszuk megérkezik, frissítjük a bejegyzést.

Tömeg a mozgólépcsők előtt

Úgy gondoljuk, a mozgólépcsőkkel kapcsolatban szintén beavatkozás szükséges. Sok esetben tapasztaljuk, hogy bár az utasforgalom többet indokolna, a mozgólépcsőknek csak egy része üzemel. Ezek üzemidejét minden esetben a forgalmi igényeknek megfelelően kellene meghatározni.

A BKV álláspontja:

A mozgólépcsők menetrendje megfigyelések és tapasztalatok útján készül, az átlagos utasforgalom igényeinek megfelelően. Amennyiben a megjelenő nagyobb utaslétszám a mozgólépcsők előtt jelentős mértékben feltorlódik, a feltorlódás mértékét és tartósságát figyelembe véve az állomási diszpécsernek lehetősége van tartalék mozgólépcsőt beindítani.

Sajnos továbbra is rendszeresen előfordul, hogy a kevés üzemelő mozgólépcső miatt az állomást csak lassan lehet elhagyni. Véleményünk szerint szükség van a berendezések menetrendjének felülvizsgálatára.

Meghibásodó liftek

Ugyancsak problémát jelent, hogy az állomásokon lévő liftek el nem hanyagolható hányada hosszabb-rövidebb ideig üzemen kívül van. (A Gellért téri állomás akadálymentes megközelíthetetlenségéről szóló írásunk itt olvasható.)
img_20161221_165410.jpg

A BKV álláspontja:

Az M4-es metróvonalon a liftek karbantartási szerződése alapján meghibásodás esetén a hiba elhárításának megkezdése 4 órán belül elkezdődik és a javítás a lehető legrövidebb időn belül megtörténik a folyamatos, akadálymentes közlekedés biztosításának érdekében. A nagy terheltségű berendezések karbantartása előírás szerint történik. Ennek ellenére előfordulnak műszaki meghibásodások, melyek javítása – jellegüktől függően – néhány órát, de akár néhány napot is igénybe vehet.

Február 27-én a vonal állomásain és aluljáróiban található mind a 39 liftet végigjártuk, közülük 4 nem működött. Hétfőn tehát az egy-két hónappal ezelőtt tapasztaltnál jobb volt a helyzet. Két nappal később azonban a metró nyolc utasa szerencsétlenül járt: 20 percet voltak kénytelenek az egyik, ismét elromlott Gellért téri felvonóban raboskodni.

A jelenleg nem üzemelő liftek nem a BKV-hoz, hanem a Budapest Közút Zrt.-hez tartoznak. Küzülük kettő az új kelenföldi P+R-nél található, de annak január 31-i átadása óta nem üzemelték be őket, a parkoló így nem közelíthető meg akadálymentesen a metró felől. Megkerestük a céget, válaszukat közzé fogjuk tenni.

img_0149.JPG

Frissítés: megérkezett a Budapest Közút válasza:

A P+R parkoló kifogásolt felvonóit nem lehetett a parkoló megnyitásával együtt üzembe helyezni.
A felvonók üzembe helyezhetőségével kapcsolatban a parkoló kivitelezője, a lift gyártója  és a létesítmény üzemeltetője között véleménykülönbség volt, melyek  megnyugtató rendezéséig egyik fél sem látta biztosítottnak a berendezések elindítását.
A vitás kérdések a  vandálbiztonságot,  az esetleg szükségessé váló mentések végrehajthatóságát és a jótállási feltételeket érintették.
Időközben a problémák megoldása megtörtént. A felvonók 2017. március 11-től a lakosság rendelkezésére állnak.

Hiányos tájékoztatás

Bizonyára sokan észrevették, hogy a Kálvin téren 4-estől a 3-as metró állomására vezető folyosó kezdeténél lévő kijelző értelmetlen módon a 4-es vonal szerelvényeinek érkezéséig számol vissza, holott aki ezt a készüléket látja, azt sokkal inkább érdekelnék az Újpest-Központ vagy Kőbánya-Kispest felé induló vonatok.

img_6276.jpg

Nem véletlen, hogy a 4-es metró állomását elhagyó utasok nem pillantanak a kijelzőre

A BKV álláspontja:

Az M3-M4 Kálvin téri állomáson a jelenlegi követési órákkal az M3 metró indulásainak megjelenítése nem lehetséges, mivel a jelzőrendszer jelenlegi kiépítésében alkalmatlan arra, hogy az M4 szoftveréhez kapcsolódjon. A 3-as metró felújítása során a műszaki lehetőségek és a pénzügyi források figyelembe vételével vizsgáljuk a 3-as metró adatai megjelenítésének lehetőségét az adott kijelzőn .

Mi azonban biztosak vagyunk benne, hogy egy ilyen jellegű probléma megoldása a 3-as metró felújításától függetlenül is lehetséges: nem túl jelentős mértékű informatikai fejlesztésre és kábelezésre, végső esetben a kijelző cseréjére lenne szükség, hogy az átszállók a számukra releváns információkat láthassák.

Hasonló a helyzet a Keleti pályaudvarnál, az M2-es és az M4-es vonal közös bejáratánál is, ami azért furcsa, mert a két vonalat szinte ugyanolyan rendszerek irányítják. A BKV válasza szerint azonban mégsem gondoltak időben az utastájékoztatás fontosságára:

Az M2-M4 Keleti pályaudvar állomás várható érkezési időt jelző óráinál nincs fizikai összeköttetés, illetve a két rendszer között szoftveres integrálás szükséges. Mivel ezek garanciális rendszerek, csak a vállalkozó közreműködésével lehet bővíteni a kijelző hálózatot, ez jelentős többletköltséggel jár.

Üres üzlethelyiségek

A Baross, Kálvin és Etele téri, valamint a Móricz Zsigmond körtéri aluljárók üzleteinek jelentős része üresen tátong. A főváros sokadik próbálkozásra sem talált nekik bérlőt, ráadásul a korábban megnyitott trafikok közül sem volt mindegyik hosszú életű. Ebben valószínűleg közrejátszott a helyiségek kis mérete és szegényes felszereltsége, valamint a várthoz képest elmaradó gyalogosforgalom – számolt be róla a Népszabadság. Látványos kontraszt, hogy míg a Railjetről a bécsi főpályaudvaron leszállva számos étterem, valamint változatos profilú üzletek kínálatából válogathatunk, addig Kelenföldön néhány pékséggel és egy pénzváltóval kell beérnünk.
img_6308.jpg

“Hamarosan üzlet nyílik” – immár három éve 

Beszámolónk folytatása – amelyben további, az M4-es vonalon tapasztalt gondokat veszünk sorra – itt olvasható.

Szalay Áron, Holló Ádám