Javaslat a fonódó villamosok és a 9-es autóbusz előnyben részesítésére a II. és III. kerületben

Reakciók az észrevételekre

2017. február 08. - Közlekedő Tömeg

Január elején javaslatcsomagot dolgoztunk ki a fonodó villamosok és a 9-es busz II. és III. kerületi szakaszait érintő torlódások hatásainak enyhítésére. Időközben a II. kerületi önkormányzat továbbította javaslatunkat a BKK felé, további kivizsgálásra – ezúton is köszönjük közreműködésüket!

Az elmúlt hónapban rengeteg észrevételt kaptunk tervezetünkkel kapcsolatban, melyekre az alábbiakban reagálunk.

Az átmenő forgalom korlátozásáról

Olvasói észrevétel: Az új forgalmi rend értelmében például a szállítók, a postások és a vízvezeték szerelők sem tudnának behajtani a Bécsi út és a Frankel Leó út érintett szakaszaira.

Közlekedő Tömeg: Javaslatunk szerint északi irányba bárki behajthatna az érintett útszakaszokra, azaz pontosan ugyanannyira lennének megközelíthetőek az egyes célpontok.

O: Ha csak északi irányba lehet behajtani, akkor észak felől először el kell menni egészen a Margit hídig, ez pedig hatalmas kerülő.

KT: Észak felé bárki és bárhol behajthatna, azaz az Üstökös utcánál, a Komjádi Béla utcánál, a Zsigmond térnél és a Kolosy térnél is be lehetne csatlakozni az érintett útszakaszokra. Ez ugyan valóban néhány perces kerülőket jelent, de egyáltalán nem lenne szükséges egészen a Margit hídig elmenni.

O: Lehetetlen lesz ellenőrizni, hogy az érintett szakaszokra valóban csak a lakók hajtanak be.

KT: A behajtások ellenőrzésénél feltétlenül szükséges lenne ellenőrző kamerákat alkalmazni, ugyanis a környék más csomópontjainál is sok szabálytalanság tapasztalható. Alternatív megoldás lehet, ha nem a célforgalom ellenőrzésével, hanem – egyes csomóponti haladási irányok tiltásával – az átmenő forgalom teljes ellehetetlenítése révén korlátoznák a forgalmat.

O: A budai oldalon nagyon kevés közúti kapacitás áll rendelkezésre az észak – déli irányú közúti forgalom számára. A Bécsi úti átmenő forgalom tiltása révén ez a kapacitás tovább szűkülne, ez pedig még nagyobb torlódásokhoz vezetne.

KT: Az észak – dél irányú forgalomban részt vevő autókból óránként mindössze 120 használhatja a Bécsi út - Frankel Leó út szakaszt déli irányba, ugyanis a Nagyszombat utcai csomópontban lévő lámpa 120 másodpercenként csupán 4 autót enged be a villamossínekre. Tervezetünk megvalósulása esetén valóban csökkenne a közúti kapacitás, azonban óránként 120 autó nem növelné érezhetően a környéken tapasztalható dugókat, ráadásul a lámpák további hangolásával (például a Lajos utca Kolosy téri csomópontjában) ez a hatás tovább enyhíthető.

O: A villamosokat akadályozó autók valójában nem jelentenek problémát, az említett anomáliák enyhébb intézkedések révén is kiküszöbölhetőek (pl. parkolók megszüntetésével, jobbra tartási kötelezettség hangsúlyozásával, a szabálytalankodások szigorúbb büntetésével).

KT: A felsorolt megoldási javaslatok valóban enyhítenék a problémákat, de az alkalomszerűen megjelenő, kilométeres hosszúságú kocsisorok kialakulását nem akadályoznák meg. Teljesen kiszámíthatatlan, mikor kerülnek dugóba a villamosok. Sokszor a Margit körút torlódásai miatt percenként csak 1-2 autó tud kihaladni a Török utcából, a sor pedig a Komjádi Béla utcáig ér. Előfordul azonban, hogy a Vidra utcából válik nehézkessé a kihajtás az Árpád fejedelem útja felé, és az emiatt kialakuló torlódás kígyózik végig a síneken. Ezeket a jelenségeket csak az átmenő forgalom tiltása tudja hatékonyan kezelni. A dugók felszámolása most még sürgősebb feladat, ugyanis a 3-as metró közelgő pótlása miatt szükséges lezárások olyan torlódásokat okoznak majd, melyek hatásai a budai oldalra is átterjednek, így a villamosok garantáltan akadályoztatva lesznek.

Az autóbuszok áthelyezett megállóiról

O: A villamosmegállók rengeteg helyszínről sokkal több gyaloglással érhetőek el, mint a jelenlegi buszmegállók, a megállók áthelyezése így sok kényelmetlenséget okozna.

KT: A villamosmegállók igen közel vannak a mai buszmegállókhoz, a legtöbb esetben legfeljebb 1-2 perccel kellene többet gyalogolni, sok szempontból pedig jóval kedvezőbb helyre kerülnének a megállók:

  • Császár-Komjádi uszoda: az uszoda főbejáratától kb. 60 méterrel (~1 perc) kellene többet sétálni, a lakóházakhoz pedig a villamosmegálló sokkal közelebb van.
  • Zsigmond tér: a buszmegálló mindössze 30 méterrel kerülne arrébb.
  • Kolosy tér: ma a buszmegálló a tértől délre helyezkedik el, mert ez a kialakítás a közúti forgalom számára kedvezőbb. A villamosmegálló ehhez képest a téren belül található, többek között az Új Udvar, a piac, a sétálóövezet, és a Szépvölgyi úti buszvégállomás közvetlen közelében. Sok érv szól tehát az áthelyezés mellett, és legkedvezőtlenebb esetekben is maximum 130 méterrel (~2 perc) kellene többet sétálni.

A Galagonya utcai megállóval kapcsolatban kaptuk a legtöbb észrevételt. Ennek a megállónak a megszűnése valóban komoly kényelmetlenségekhez vezetne, és a korábbi tervezetünkben szereplő Katinyi Mártírok Parkjánál lévő megálló nem nyújtana kielégítő választ a problémára.

Mindezek miatt módosítottuk tervezetünket – a buszok déli irányba a Katinyi Mártírok Parkja helyett a Pacsirtamező utca és a Nagyszombat utca sarkánál állnának meg, ezáltal az északi irányú Nagyszombat utcai megálló közelében lehetne felszállni a déli irányba közlekedő buszokra is. Maximum 200 méterrel (~3 perc) kellene így többet gyalogolni, azonban a legtöbb helyszínről jóval rövidebb útvonalon lenne elérhető az új megálló.

Mindezek mellett a közös villamos- és autóbuszmegállók további előnyökkel is szolgálnak. Az utazóközönség egy részének mind a buszok, mind a villamosok megfelelnek, ma azonban dönteniük kell, hogy a buszok vagy a villamosok megállójához mennek ki. A közös megállóból való indulás sokkal rugalmasabb és ezáltal gyorsabb utazást tesz lehetővé.

O: Az autóbuszok teljesen feleslegesen állnának meg minden villamosmegállóban, néhányat kihagyhatnának.

KT: Nem támogatjuk – a köztes megállók forgalma nem kiugróan alacsony, és a továbbutazók nagyjából 1 perces nyeresége a leszállni kívánóknak jelentős veszteségeket okozna. Továbbá ezzel éppen azoknak a helyi lakosoknak válna nehezebbé a közlekedés, akik lakókörnyezetük közvetlen közelében kell, hogy elviseljék a buszforgalom vonzatait.

A környék buszhálózatának további módosításáról

O: A 109-es járat jelenlegi formájában használhatatlan. Sűrűbben és hosszabb útvonalon kellene közlekedjen.

KT: Jelen tervezetünknek nem volt célja a hálózat átszervezése, de a későbbiekben tervezünk javaslatot tenni a 109-es autóbuszra vonatkozóan is.

O: Az éjszakai járatoknak is a villamossíneken kellene haladni.

KT: Éjszaka nem tapasztalhatóak torlódások, így ez nem lenne indokolt. Továbbá a Frankel Leó úti villamossínek a lakóházakhoz igen közel helyezkednek el, és éjjel egy elhaladó busz zaja fokozottan zavaró lehet, míg utasforgalmi szempontból nem lenne komoly előnye az alternatív vonalvezetésnek. Ezt a javaslatot nem támogatjuk.

A lámpák kikapcsolásáról

O: A tervezetben említett csomópontokban (Frankel Leó út / Üstökös utca, Bécsi út / Doberdó út, Bécsi út / Perényi út, illetve a “szükségleszállóhelynél”) a jelzőlámpák kiiktatása kivitelezhetetlen, a közúti forgalom mértéke miatt nem támogatható.

KT: A felmerült érveket figyelembe véve javaslatunkat korrigáltuk – nem teszünk javaslatot jelzőlámpák kiiktatására, ellenben a lámpák hangolásának teljes felülvizsgálatát továbbra is szükségesnek tartjuk.

Egyéb észrevételek

O: Ha a Frankel Leó úton is buszok járnának, ott jelentősen megnőne a levegő szennyezettsége.

KT: A Frankel Leó úton déli irányba gyakorlatilag minimalizálódna az autóforgalom, miközben óránként maximum 13, általánosságban viszont csak 9 autóbusz jelenne meg az útszakaszon. Ezeken a vonalakon fiatalabb járművek közlekednek, melyek kevésbé környezetszennyezőek. Ezek figyelembevételével nem tartjuk valószínűnek a levegő minőségének további romlását.

O: A fonódó villamoshálózat egészére jellemző, hogy a lámpák hangolatlansága lassítja a villamosok közlekedését.

KT: Egyértelműen korrekcióra szorul lámpás csomópontok jórésze a hálózaton, ezzel a későbbiekben külön tervezünk foglalkozni.

O: A Margit híd, budai hídfő északi irányú megállónál közös megállót kellene kialakítani a 17, 19 és 41 jelzésű villamosok számára.

KT: A jelenlegi megállók úgy lettek kiépítve, hogy a 4-es és a 6-os villamosokról átszállva a lehető legkevesebbet kelljen gyalogolni, lépcsőzés nélkül. A BKK szerint 2016. végéig egy FUTÁR-kijelző kellett volna létesüljön a Vidra utcánál, mely mutatta volna, hogy melyik villamosmegállóból indul előbb szerelvény – sajnos ez nem valósult meg. Amint beszerelik a kijelzőt, sokkal kevésbé lehet majd érezni a külön megállókból való indulás hátrányait.

Bella Jakab, Kelemen Tamás