Mégis a Volánbusz fogja pótolni a 3-as metrót a felújítás idején?

2017. január 29. - Közlekedő Tömeg

Új fejezet nyílt a napokban a metrópótlás ügyében: 2017. január 16-án a Volánbusz Zrt. szerződést kötött az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft.-vel 180 db újonnan gyártandó, városi csuklós busz szállításáról. A szerződést szerint a buszokat 210 napon belül, azaz 2017. augusztus 14-ig kell leszállítani.

A Modulo M168D típus paraméterei és a szerződés tartalma szerint a BKK műszaki elvárásainak (100%-ban alacsonypadlós, 4 ajtaja van, stb.) felel meg, ezért véleményünk szerint csak városi közlekedési használatra alkalmas. A budapesti agglomerációban illetve Pest megyében helyközi és számos településen (pl. Vác, Gödöllő) helyi szolgáltatást nyújtó Volánbusznak nem valószínű, hogy ekkora új csuklós flottára lenne szüksége a helyi szolgáltatások biztosításához, ezért vélelmezhető, hogy valamilyen formában ezek a buszok a budapesti forgalomban fognak megjelenni. Korábbi információk szerint a 3-as metró pótlására 150 db csuklós busz volt tervezve - erre tett a Volánbusz vaskos, mintegy 20%-os tartalékot.

 pasted_image_at_2017_01_29_09_01.png

A Modulo M168D bemutatója 2016. április 27-én a Deák Ferenc téren (Fotó: MTI)

 

Hogy áll ma a metrófelújtás és a metrópótlás ügye?

A Főváros, illetve a BKV kiírta a kivitelezési tendert az első felújítandó szakaszra, mely Kőbánya-Kispest végállomás és a Nagyvárad tér között húzódik. Ha a tender rendben lezajlik és megfelelő fedezet is lesz, akkor 2017 nyarán tud indulni a kivitelezés, tehát pont akkor, amikorra az Ikarus EAG (korábban: MABI Bus) buszai megérkeznek a Volánbuszhoz. A pótlás megkezdéséhez azonban a Volánbusznak nincs szerződése a BKK-val.

Mint ismert, a BKK korábban kiírt egy közbeszerzést 150 új csuklós busszal nyújtandó szolgáltatásra, melyet egy ponton megtámadtak. Ennek eredményeképpen a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette az egész tendert. A főpolgármester ekkor úgy döntött, hogy “saját erőből” oldja meg a Főváros a metrópótlást és a rendelkezésre álló járműbeszerzési (BKV) és szolgáltatási (BKK) szerződéseinek még élő opciós tételét lehívják. Információink szerint a hivatalos döntések után a megrendelések megtörténtek. Ennek megfelelően fog 2017-ben 45 db VT-Arriva-féle új, szóló MAN busz üzembe állni, a BKV-hoz pedig 30 db új, szóló Mercedes Conecto és az Inter-Tan-Ker által a BKV részére rendelkezésre állással biztosítva kb. 33 db új, csuklós Mercedes Conecto busz forgalomba állni, valamint tervben volt néhány öregebb BKV-féle csuklós busz felújítás utáni forgalomba állítása. (Szakaszos metrófelújítás idején a fenti járműmennyiség egy-egy szakaszra elegendő lehetne, bár ez néhány, ma csuklós járművel biztosított vonalon “szólósítással” járna.)

pasted_image_at_2017_01_29_10_21.png

Mindezek ellenére a Volánbusz kiírta a városi csuklós járműbeszerzési tenderét, ami sikeresen lezajlott, és melynek végén alig két hete aláírták a szállítási szerződést az Ikarus EAG Kft-vel. Ha tehát a nagyon közeli jövőben ismét kiírna a BKK egy szolgáltatási szerződési tendert, akkor a Volánbusz - az eddigi kiírásoknak megfelelőn - el tudná kezdeni a buszok forgalomba állítását a szerződés aláírásától számított 7-8 hónappal.

Álláspontunk szerint - a korábbi, nyilvánosság előtt zajló vita kimenetele ellenére - a főváros által biztosított plusz járművek, valamint egy esetlegesen újra kiírandó metrópótlási szolgáltatási beszerzés között valójában nincs ellentmondás. Ha mindkét szcenárió megvalósulna, az lenne az ideális, ugyanis a fővárosban a következő 1-2 évben nagy szükség lenne az összesen mintegy 250 új busz forgalomba állítására. Ha ezt a döntéshozók kb. egy éve felismerték volna, elkerülhető lett volna a vita és akár korábban is megindulhatott volna a metró felújtása.

Várjuk a fejleményeket.

 

Az adásvételi szerződés a Volánbusz honlapján:
https://www.volanbusz.hu/files/public/Kozerdeku-adatok/szerzodesek/107344.pdf