Javaslat a fonódó villamosok és a 9-es autóbusz előnyben részesítésére a II. és III. kerületben

2017. január 09. - Közlekedő Tömeg

Ez a bejegyzés javaslatunk lényegét foglalja össze. A teljes tervezet itt tekinthető meg: Kozlekedo_Tomeg_2017-01_Fonodo_9-es_busz_II-III_ker.pdf

A fonódónak köszönhetően a II. és III. kerület évtizedek óta hiányzó, közvetlen kapcsolatokat kapott vissza, Buda villamoshálózata pedig újra egy rendszert alkot. A projekt összesen 12 milliárd forintból valósult meg és a kivitelezés több mint másfél évig tartott, mely idő alatt a környékbelieket és az arra közlekedőket is sok kellemetlenség érte – elég csak a Margit hídnál hónapokon keresztül érvényben lévő sávszűkületre emlékezni. A hálózatot érintő kezdeti kritikus problémák jó része mára orvosolva lett, azonban még ma is joggal érezhetik úgy az utasok, hogy a sok várakozás, a sok pénz és a sok kellemetlenség nem volt elegendő ahhoz, hogy a szerelvények akadálytalanul és gyorsan közlekedhessenek a vonalon.

Araszoló villamosok

Azon a szakaszon, ahol a közúti forgalom és a villamos közös sávon haladnak, rendszeresek a konfliktusos helyzetek, a torlódások és a késések. A vonalon a jelzőlámpák hangolása sem tökéletes, de a rendszeres átmenő forgalom olyannyira zavarja a fonódó hálózatát, hogy szinte észre se venni, hogy bármiféle hangolás volna a jelzőlámpák között. A villamosoknál néhány lassabban elinduló autó is jelzésvesztést okoz.

kt_image_fonodo_frankel_arpad_4_2_3.jpg

A Frankel Leó út december 13-án, 8:23-kor.

2016 késő őszén pédául a Róbert Károly körút felújítása miatt kialakult dugók nehezítették a szerelvények közlekedését. Csúcsidőben nem voltak ritkák a negyedórás sorban állások sem, amelyek naponta több ezer utast érintettek. Útfelújítások márpedig a jövőben is lesznek, és ha hagyjuk, hogy minden ilyen esetben hosszú percekig araszoljanak a villamosok az autók között, akkor a fonódó projekt egyik legfontosabb céljáról mondunk le, miszerint a torlódások és kiszámíthatatlan forgalmi helyzetek által akadályoztatott autóbuszokat megbízható és gyors villamosokkal váltsuk ki.

Előnyben részesítés a megoldás

Javaslatunk legfontosabb eleme, hogy a Bécsi út (a Nagyszombat utca – Zsigmond tér szakaszon) és a Frankel Leó út (a Zsigmond tér – Üstökös utca szakaszon) déli irányban csak a közösségi közlekedés járművei, a kerékpárosok és a helyi lakosok előtt lenne járható. E módosítás révén a Lajos utca – Árpád fejedelem útja útvonalon közlekedő 9-es és 109-es autóbuszok is beterelhetőek lennének a sínekre, így azok mentesülnének a kritikus torlódásoktól. Mindezek figyelembe vételével az Árpád fejedelem úti buszsáv közúti forgalmi sávvá lenne alakítható, mely bőven képes volna fogadni a Frankel Leó útról a Margit körútra tartó forgalmat, tehát a közúti kapacitás összhálózati szinten nem módosulna és a közlekedési lehetőségek tekintetében sem történne változás. Az északi irányú vágányokra viszont továbbra is behajthatna mindenki, tehát a környékbeli intézmények és cégek ugyanúgy akadálytalanul elérhetőek lennének.

kt_image_9-109_javaslat_3.png

© OpenStreetMap contributors

Az érintett szakaszon a jelzőlámpák újrahangolása is szükséges volna, ugyanis némely jelzőlámpa a villamosok szempontjából rosszkor, vagy nem elég sűrűn vált, míg bizonyos helyszíneken a lámpás szabályozást az elhanyagolható forgalom miatt teljesen el is hagyhatnák. Javaslatunkban erre is részletesen kitérünk.

Már látszik a következő akadály

Nem elfelejtendő, hogy előreláthatólag 2017 nyarán megindul az M3-as metró két éven át tartó felújítása, a felszíni pótlás pedig a pesti oldalon sávlezárásokkal jár. Ezek a lezárások garantáltan torlódásokat okoznak majd a budai oldalon is, azaz rövidesen újabb kritikus időszakok várnak a fonódó utasaira. Ha viszont időben felkészülünk, naponta több tízezer utas akadálytalan közlekedését garantálhatjuk.

Javaslatainkkal kapcsolatban minden észrevételt szívesen fogadunk az info@kozlekedotomeg.hu email címen. A kezdeti észrevételeket és válaszainkat egy későbbi bejegyzésben foglaljuk össze.

Tervezetünket a II. és a III. kerületi önkormányzat, illetve a BKK részére is elküldtük, és egyeztetéseket kezdeményeztünk az ügyben.

Olvasói észrevételek alapján javaslatunkat kis mértékben módosítottuk.

Bella Jakab, Kelemen Tamás