Combinókat az 1-esre!

2016. december 04. - Közlekedő Tömeg

FRISSÍTÉS: Időközben arról értesültünk, hogy a BKK és a BKV már megszervezte 2 Combino hétvégi forgalombahelyezését az 1-esen, ezek december 17-én indulnak. Üdvözöljük a döntést, és nagyon reméljük, hogy rövidesen újabb szerelvények érkeznek a vonalra!

Ahogyan azt a BKK reklámanyagaiból sokan tudhatják, idén 12 darab 56 méteres CAF villamos állt forgalomba az 1-es vonalon. Ez a mennyiség hétköznap csúcsidőben mindössze arra elég, hogy átlagosan minden harmadik jármű legyen alacsonypadlós. Többségében tehát továbbra is 30 évesnél idősebb, magaspadlós, légkondicionálatlan Tatra szerelvények közlekednek, és ez így is marad, amíg a BKK nem rendel meg további új villamosokat.

_mg_0115_edit_5.jpgA világ leghosszabb villamosainak számító CAF-ok márciusban álltak forgalomba, a Tatra T5C5-ösök viszont már 1980 óta szolgálják megbízhatóan a budapestieket, igazán kijárna nekik a hétvégi pihenőnap

Hétvégén azonban megvan rá a közlekedési cég lehetősége, hogy csak korszerű járművekkel szállítsa utasait a város egyik legforgalmasabb vonalán, de valamiért nem él vele. Ebben az időszakban a hétköznapinál kevesebb, egészen pontosan 14 szerelvény jár a viszonylaton, ebből 10 CAF, négy azonban ilyenkor is régi Tatra. Ez számunkra azért érthetetlen, mert ilyenkor a 40 Combinónak a nagykörúti 4-6-oson csupán a felére van szükség; a másik húsz feladat nélkül áll a kocsiszínben. Egy részükön persze ekkor karbantartást végeznek, de biztosak vagyunk benne, hogy így is tudnának keríteni közülük négy olyat, amely az 1-esen kiválthatná az öreg, elavult kocsikat.

Ha ezt megvalósítanák, szombaton és vasárnap a Hungária körúton csak modern, légkondicionált, alacsonypadlós, kényelmes villamosok szállítanák az utasokat, ez jelentős színvonalemelkedés lenne. A babakocsival, kerekesszékkel közlekedőknek nem kéne a menetrendet böngészniük: biztosak lehetnének benne, hogy a következő jármű akadálymentes. Ennek a megoldásnak a BKK és a BKV szempontjából is lenne előnye: a Combinók korszerű villamos berendezései jóval kevesebb áramot fogyasztanak, mint a régi Tatrák.

20150803_104651_edit_7.jpgA Combinókkal az elmúlt 10 évben csak a 4-6-oson lehetett találkozni, itt az ideje, hogy máshol is megjelenjenek, amikor ott nincs rájuk szükség

Érdekesség, hogy erre korábban már voltak tervek: a budapesti tömegközlekedés 2008-as paraméterkönyvében (ebben a dokumentumban szerepelnek az összes járat adatai) azt írják, hogy hétvégén csak Combinók vannak beosztva az 1-esre. (Ekkor a CAF-ok beszerzése természetesen még nem volt tervben.) Valószínűleg a rossz pályaállapotok miatt dönthettek úgy, hogy eltérnek ettől, és mégsem biztosítják az alacsonypadlós szolgáltatást. 2014-2015-ben azonban megtörtént a vágányzat felújtása, már nincs ilyen probléma.

kepernyofoto_2016-12-04_17_27_58_1.png2008 óta halogatják a színvonal emelését

2014-ben a BKK társadalmi egyeztetésre bocsátotta az 1-es villamos meghosszabbítása utáni közlekedési rendet. Ekkor ígéretet tettek a hétvégi teljesen alacsonypadlós szolgáltatás biztosítására, azonban ezt máig nem váltották be.

További nehezítő körülmény, hogy a BKV járművezetőinek minden vonalra és típusra külön vizsgát kell tenniük, de szeptemberben több hétvégén Combino tanulójáratokkal lehetett találkozni az 1-esen, tehát ez valószínűleg már megtörtént.

A Futár és a Combinók

2013-ban kezdődött az új budapesti Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer telepítése a buszokra, trolikra és villamosokra. A Combinók azonban nem várt problémák miatt végül kimaradtak a projektből. Később, 2014-ben külön szerződést kötöttek a Synergon Integrator Rendszerszolgáltató Kft-vel, hogy ezt pótolják, de az első jármű szerelése is másfél év késéssel történt meg, majd az ötödik után a kivitelező cég csődbe ment. A maradék 35 Combinón maradt a régi nagykörúti forgalomirányító rendszer, mely a Futárral nem kompatibilis (ezért nem jelenik meg a kijelzőkön, hogy hányperc múlva indul a 4-6-os). A néhány elkészült kocsi azonban gond nélkül közlekedhetne az 1-esen, működne a valós idejű utastájékoztatás, és a forgalomirányító diszpécserek munkája sem nehezedne meg. Illetve még ha időnként elő is forgulna, hogy Futár nélküli Combino kerül a Hungária körútra, az alacsonypadlós, modern járművek által jelentősen megnövelt szolgáltatási színvonal szerintünk fontosabb a diszpécsernek okozott esetleges többletfeladatnál.

Összességében elmondható, hogy minden lényeges feltétel adott az öreg villamosok hétvégi száműzéséhez, ehhez valószínűleg csupán egy tollvonásra lenne szükség. Kérdésünket, hogy ez mikor fog megtörténni, elküldtük a BKK-nak, ha válaszolnak, frissítjük a cikket.