Utasközpontú zavarkezelés a vasúton? Lehetséges.

2017. október 20. - Közlekedő Tömeg

Az elmúlt időszakban számos komolyabb zavarhelyzet borzolta az utasok kedélyeit a Budapest környéki vasútvonalakon – gondoljunk például a szeptember 18-ai felsővezeték-szakadásra a Nyugatinál, vagy a 29-ei hatósági zárásra a Déli összekötő vasúti hídon. A közös jellemzője ezeknek a helyzeteknek leginkább a menetrendszerű káosz – az utasok általában tanácstalanul várakozhatnak valamelyik állomáson vagy a vonatokon ülve, bármilyen érdemi tájékoztatás nélkül, hogy aztán jelentős késésekkel érjenek célba. Ráadásul mindeközben ugyanannyit (vagy akár többet is) fizetnek a szolgáltatásért, mintha minden rendben zajlott volna.

Ebben a cikkben elsősorban a Budapesten történő fennakadások színvonalasabb kezelésének lehetőségeivel foglalkozunk, ennek pedig két fő oka van. Egyrészt a magyar vasúthálózat igencsak fejnehéz, az elővárosi forgalom nagyja a főváros térségében zajlik, és a távolsági vonatok döntő hányada is innen, illetve ide közlekedik. Ebből következik, hogy az itt keletkező zavarhelyzetek nem megfelelő kezelés esetén könnyen átterjednek az egész országra – a Nyugati pályaudvar délelőtti megbénulása akár még késő este is okozhat késéseket, például Debrecen és Záhony között. A másik ok, hogy Budapesten a kiterjedt közösségi közlekedési hálózat olyan, a nagyvasúttal párhuzamos alternatívákat kínál a belső szakaszokon, melyek okos kihasználásával az utasok késései jelentősen mérsékelhetőek lennének.

01vonatinfo.jpgFennakadás a Nyugati pályaudvaron, mely az egész keleti országrész közlekedésére kihatott. (szeptember 18., forrás: iho.hu).

Tovább

Beismerő vallomással felérő közleménnyel reagált tiltakozásunkra a MÁV-Start

Tegnapelőtt hat szervezet, köztük a Közlekedő Tömeg Egyesület is felemelte hangját a MÁV-Start vezetésének közelmúltbeli ballépései miatt, melyre hamar jött is válasz. A láthatóan sebtiben összedobott közlemény így foglalható össze: idegen tollakkal ékeskedés, felelősség áthárítása, rejtett beismerés és lódítás. Az alábbiakban röviden reagálunk a cég legfontosabb témákat érintő reakcióira, bővebb kifejtésért a regionalbahn.hu válaszát érdemes elolvasni.

Tovább

Összeomlás felé halad a MÁV-START

6 szervezet közös közleménye

Az elmúlt hónapokban egymást érték a magyar vasúti személyszállítással kapcsolatos aggasztó hírek. Szinte nem múlt el hét anélkül, hogy valamilyen szolgáltatás megszüntetésével, leépítésével kapcsolatos fejlemény ne derült volna ki, és nem látszik, hogy a folyamatnak vége lenne. Mindezek érthetetlen ellentmondásban állnak azzal, hogy a kormány a most futó fejlesztésekkel együtt a következő években 1500 milliárd forintnyi forrást kíván a vasúti közlekedésre fordítani.

img_20170418_102216.jpg

Tovább

Metró nélkül, mégis sínen

Így járhatna a 14-es villamos a Nyugati térig

Egyesületünk támogatja azt a kezdeményezést, mely szerint a 14-es villamos a metrópótlás idején a Lehel tértől tovább, egészen a Nyugati pályaudvarig kellene közlekedjen – közvetlen kapcsolatot adva a 4-6-os villamosokra. A hosszabbítás szükséges, a pótlás megkezdéséig hátralévő egy hónap pedig elég a kivitelezéshez.

14-5.png

Tovább

Közbenjártunk a Vágány utcai buszok 20 perces késéseinek ügyében

A lezárás harmadik napján megszűntek a rendkívüli forgalmi zavarok

Közbenjártunk a Vágány utcai dugóban álló buszok ügyében – immár sárgán villognak a lámpák, megszűntek a 15-20 perces késések.

Felújítás miatt szeptember 11-én, hétfőn egyirányúsították a Vágány utcát, ezért a 20E és a 30-as buszok módosított útvonalon közlekednek. Csakhogy a jelzőlámpáknak senki sem szólt: a terelőútvonalról csupán néhány másodperces zöld jelzés engedte vissza a járműveket a Vágány utcába, ami miatt a buszok utasai 15-20 perces késéseket kellett elszenvedjenek. A helyzetről 12-én mi is hírt adtunk, és még aznap levélben fordultunk a Budapest Közúthoz.

Volt értelme szólni: 13-án délután már sárgán villogtak a lámpák, a késések pedig jelentősen csökkentek.

Üdvözlendő, hogy a szolgáltató hajlandó volt a korrekcióra, azonban ez az eset is világosan jelzi: Budapesten újra integrált közlekedésszervezésre van szükség. Mielőtt a BKK-t szétdarabolták, a buszjáratok tereléséért és a közútfelújítási feladatok ellátásáért ugyanaz a szerv felelt – ma ez nincs így, és látjuk is az eredményét: két és fél napot kellett várni néhány lámpa kikapcsolására.

Tovább

Metró nélkül, kényelmesen

Javaslat az M3-as metró északi szakaszának pótlására

Több százan segítettetek tervezetünk elküldésével. Köszönjük!

A hivatalos tájékoztatás szerint idén november elejétől megindul az M3-as metró felújítása, első körben az Újpest-Központ – Lehel tér szakaszon; a munkálatok várhatóan egy évig tartanak. Ez idő alatt kritikus fontosságú, hogy mind a közösségi, mind pedig az egyéni közlekedést választók elkerüljék a metrópótló autóbuszok útvonalát, hiszen a legzsúfoltabb járművek és a legnagyobb dugók abban a térségben várhatóak. Egyesületünk meggyőződése, hogy a BKK által közölt tervek jelentősen alábecsülik a probléma jelentőségét.

A Közlekedő Tömeg alternatív javaslatot készített, melyet az alábbiakban részletezünk. Tervezetünk nem csak a metró pótlására készít fel: a IV. és a XV. kerület hálózatát átfogóan módosítanánk oly módon, hogy több területet tárjanak fel színvonalas, átszállásmentes kapcsolatot nyújtó járatok – mindezt fenntartható módon, a jelenlegi hálózat fenntartási költségeihez képest azonos vagy kevesebb anyagi ráfordítással. Arra biztatjuk az utazóközönséget, hogy a BKK véleményező oldalán a mi tervezetünket is küldjék el, együtt segítve így a térség utasainak közlekedését.

m3_eszak_vegleges.jpg

A térképet itt tekintheted meg teljes méretben. (1,77 MB)

Tovább

Tehetsz érte, hogy jobb kílma legyen a buszon

Írj a Tudatos Közlekedőnek a Facebook Messengeren!

Légkondis járművön utazol, mégis meleged van? A karbantartás sokszor hagy kívánni valót maga után, a Tudatos Közlekedő applikációval viszont te is segíthetsz, hogy ez megváltozzon!

Bár megrendelőként a BKK feladata lenne, hogy ellenőrizze a klímák megfelelő működését, de több száz járműre mindössze pár ember jut – ráadásul a közlekedési cég a központi ellenőrök számát néhány hónapja jelentősen csökkentette.

Amikor viszont bejelentésre kerül egy hiba, elrendelik a javítását - érdemes tehát jelezni azt a BKK-nak. Ezt a lehető legegyszerűbben a Tudatos Közlekedő alkalmazással teheted meg. Csak keress rá a Facebook Messengerben – egy jármű bejelentése mindössze 10 másodperc!

tudatoskozlekedobot.png

Tovább

Komplex fejlesztést a hűvösvölgyi utasoknak!

Befejeződött a hűvösvölgyi villamosvonal három hónapos nyári lezárása – az elhanyagolt, és így veszélyessé vált Kelemen László utcai támfal újjáépült, illetve egy rövid szakaszon a pálya is, de a vonal túlnyomó része érintetlen maradt. Cikkünkben áttekintjük a nyári felújítás eredményeit, és 4 pontban javaslatot teszünk a vonal fejlesztésére. Minden körülmény adott ahhoz, hogy ne több különböző, hónapokig tartó felújítás, hanem egyetlen komplex fejlesztés keretében végezzék el a szükséges munkálatokat – az most a fontos, hogy a BKK és a BKV mindent megtegyen ezért.

A Hűvösvölgyi vonal felújításával már többször foglalkoztunk:

Ami elkészült...

Az új támfal

A nyári lezárás legfőbb oka az volt, hogy a Kelemen László utcai támfal jelentősen meggyengült. A BKV évtizedeken keresztül elhanyagolta az építményt, melynek következtében egy valóságos erdő tudott kinőni az oldalából, a gyökérzet pedig kikezdte a kőfalat. A töltést most teljesen újjáépítették, az új fal kétségtelenül tartósabb lesz és az elvégzett munka minősége is jó – csak karbantartani ne felejtsék el megint.

02_tamfal1.jpg

Az új támfal a Kelemen László utcánál. Elődje 115 éven keresztül “állta a sarat”.

Tovább