Turista legyen a talpán, aki nálunk vonatozni akar

Kalandos utazás a MÁV angol nyelvű honlapján

2018. január 06. - Közlekedő Tömeg Egyesület

Manapság minden versenyképes közlekedési szolgáltatónál alapvető elvárás a megfelelő színvonalú internetes, illetve idegennyelvű tájékoztatás. Ezen belül különösen fontos, hogy legyen egy felhasználóbarát honlap, amely a külföldiek számára is elérhető, legalább angol nyelven. Sajnos a MÁV-START ezen a téren sem teljesít túl fényesen: az idegennyelvű weboldaluk kiábrándítóan gyenge. Nézzük meg, mivel szembesül ma az, aki magyar nyelvtudás nélkül szeretne vonattal utazni hazánkban!

1.png

Tovább

Jegyértékesítés: nagyot lépett a MÁV-START

A közösségi közlekedés, és azon belül a vasút versenyképességének növelése szempontjából igencsak kedvező döntések láttak napvilágot az elmúlt időszakban. A Vonatinfó mobilapp jegyvásárlási lehetőséggel való kibővítése, valamint az internetes platformokon keresztüli jegyvételre vonatkozó 10%-os, és a kevésbé frekventált időszakokban közlekedő vonatokon elérhető 20%-os kedvezmény bevezetése mind előremutató intézkedések. Üdvözöljük ezeket a lépéseket, ugyanakkor úgy véljük, a magyar helyközi közlekedés komplex rendszerének csak egyetlen, de kétségtelenül nagy fogaskerekéhez nyúlt hozzá a kormányzat: számos további lépés megtétele is szükséges lenne az egységes utazástervezés és jegyvásárlás, illetve az új generációs mobilitási szolgáltatások elősegítése érdekében. Az alábbiakban röviden részletezzük, hogy miért gondoljuk a felsorolt dolgokat helyes irányba tett lépéseknek, és hogy ehhez kapcsolódóan mi minden lenne még aktuális.

vonatinfo_jegyvasarlas_web_4-3_2017-11-07_0.jpg

A Vonatinfó alkalmazás felülete. Kép: MÁV-START

Tovább

Így lehetne a 100E méltó egy repülőtéri expresszjárathoz

2017. július 8-án számos európai nagyvároshoz hasonlóan Budapesten is útnak indult a repülőteret a belvárossal összekötő közvetlen autóbuszjárat 100E jelzéssel. A hamar magas népszerűségre szert tevő járat kényelmes és gyors eljutást biztosít, azonban több szempontból van még hová fejlődnie, hogy valóban színvonalas szolgáltatást nyújtson addig, amíg a tervezett repülőtéri gyorsvasút meg nem épül.

Kordon és biztonsági őrök várták az országba érkező utasokat a 100E elindulásának napján. A körülmények azóta sem változtak.

Tovább

Így szolgálhatnák legjobban a budapestieket az új CAF-villamosok

Folytatódhat a budapesti járműpark megújítása: új, alacsonypadlós, légkondícionált CAF-villamosok érkezhetnek Budapestre a Magyar Közlönyben megjelent kormánydöntés szerint. Ebből az összegből eredetileg a Keleti pályaudvar és Újpalota közé építettek volna villamost, ami (a legelső, Astoria–Újpalota elképzeléssel szemben) csak rontotta volna az utazási színvonalat. A projektről azóta lemondott a főváros, az arra szánt pénz viszont jó helyre kerül: az új járművek rengeteg régi, korszerűtlen villamost válthatnak ki, a mainál sokkal több helyen biztosítva a komfortos, akadálymentes utazást.

A BKK reagált az alábbi felvetésekre, levelük a cikk alján olvasható.

Ahhoz, hogy ezek a villamosok a leghasznosabban szolgálhassák a budapestieket, két feltételnek kell teljesülnie:

  1. Az új járművek elsősorban ott közlekedjenek, ahol ma csak magaspadlós típusokon lehet utazni. Azokon a vonalakon, ahol jelenleg közlekednek új villamosok, komoly bővítés nem indokolt.
  2. Javítsák ki a villamosok ismert hibáit az első 47 járműnél szerzett tapasztalatok alapján. Ahol lehetséges a már forgalomban lévő példányokon is végezzék el ezeket a javításokat.

1_6ajtos.jpgNéhány átalakítással sokkal jobb szolgálatot tehetnének az új villamosok

Tovább

Metrópótlás: többnyire zavartalan, de még sok a hiányosság

Az első öt metró nélküli hétköznap mérlege

“Továbbra is zavartalan a metrópótló autóbuszok forgalma” – áll a BKK csütörtöki közleményében. A hétvégi kaotikus kezdés után az első munkahéten a pótlóbuszok közlekedése valóban jóval gördülékenyebb volt, de korántsem zavartalan: a legforgalmasabb időszakban, a reggeli csúcsórában a tervezetthez képest mindennap 10-13%-kal kevesebb férőhely van biztosítva, így még nagyobb az egyébként is kellemetlen zsúfoltság. Eközben a metró utasainak csaknem felét kiszolgáló alternatív villamos- és autóbuszjáratokat rendszeresen 5-20 perces torlódások hátráltatják, így azok is 100% körüli kihasználtsággal közlekednek.

Egyesületünk üdvözli, hogy a metrópótlás (az említett problémáktól eltekintve) valóban zavarmentesen indult – ez minden Budapesten közlekedő érdeke. Nem dőlhetünk azonban még hátra: a metró minden utasa megérdemli, hogy a következő egy évben ne érje az indokoltnál nagyobb időveszteség. Továbbra is határozottan fenntartjuk, hogy a további eljutási lehetőségek biztosítására, illetve az előnyben részesítésekre vonatkozó javaslatainkat meg kell valósítani a késések felszámolása, és ebből következően a zsúfoltság csökkentése érdekében. Most bemutatjuk az első öt hétköznap mérlegét, és részletezzük, hogy milyen halaszthatatlan beavatkozásokra van szükség.

m3potlol.jpg

Tovább

Metrópótló Kisokos

Információk, tanácsok a metrópótlás idejére

Metrópótlás hétvégén

Hétvégente az M3-as metró teljes vonalán pótlóbusz jár, jelentősen hosszabb menetidővel. Könnyen lehet, hogy más útvonalon gyorsabban eléred az úti célodat, ebben segít neked a BKK FUTÁR weboldala és mobilapplikációja. http://futar.bkk.hu/

Javasoljuk, hogy ha teheted, használd a Budapest-bérlettel is igénybe vehető elővárosi vonatokat, vagy közlekedj saját kerékpárral, illetve Bubival.

Tovább

Kevesebb késés Csepelen közbenjárásunknak köszönhetően

Többé nem tartják fel a buszokat a hév-átjáró előtt beragadó autók

A csepeli II. Rákóczi Ferenc út és a Szent István út kereszteződésében egy érkező szerelvény bizonyos irányokat olykor percekre is leblokkolhat, a bentragadó autók pedig számos buszjárat utasait tartják fel, ezért azok sokszor a hévet is lekésik. A problémát az okozza, hogy a Szent István út felől érkezők a szélső sávból egyenesen, a síneken átkelve, illetve jobbra, a vágányok keresztezése nélkül is továbbhaladhatnak, és amikor egy érkező hév feltartja az egyenes irányt, olyankor jobbra sem lehet kanyarodni, ez pedig több perces késést okoz a buszok utasainak. A helyzetről a Budapest Közutat is tájékoztattuk, és javasoltuk, hogy a szélső sávból a jövőben csak jobbra lehessen továbbhaladni – lévén a körülmények miatt az egyenesen haladókat ily módon egyébként sem érné érdeksérelem.

img_20171004_070555_2.jpg
Hiába lehet jobbra kanyarodni, ha a sor elején álló egyenesen menne tovább.

A Budapest Közút tegnapi válaszában megírta, hogy a forgalomszámlálási adatok is megerősítik tapasztalatainkat, és hamarosan javaslatunknak megfelelően módosítják a forgalmi rendet – így a jövőben akadálytalanul be tudnak kanyarodni a buszok.

Ezúton is köszönjük mindenkinek, aki lehetővé tette a módosítást!

A Budapest Közútnak írt javaslatunk ide kattintva érhető el.

Ilyen, amikor a városvezetés “mindent megtesz” – már a hétvégén kaotikus volt a metrópótlás

“A Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a BKV Zrt. mindent megtett, és a rekonstrukció ideje alatt is elkövet a megszokottnál nehezebb közlekedési körülmények enyhítésére” – olvasható a metrófelújítás hivatalos honlapján. A városvezetés elszántságáról már a szombaton kezdődött metrópótlás első napján megbizonyosodhattak az utasok:

  • 1,5–2 perc helyett rendszeresen 8–10 percenként, hordákban jártak a buszok.
  • A járművek jelentős része már reggel 9-kor is 100%-os kihasználtsággal közlekedett.
  • 11 órakor már átlagosan 20, délután 2 órakor pedig átlagosan 75 perces késések voltak a vonalon. (A késő délutáni Fradi-meccsnek ekkor még híre sem volt.)

image_uploaded_from_ios_5.jpg

Utaslemaradás a Klinikáknál november 4-én, szombaton 11 órakor.

Tovább

Számos hiányosságot kell orvosolni a metrópótlásig

Ezeket a forgalomtechnikai beavatkozásokat javasoljuk

Két nap van hátra az M3-as metró északi szakaszának november 4-én, szombaton kezdődő felújításáig: mostanra szinte teljesen befejeződtek a forgalomtechnikai átalakítások, azonban már most felfedezhető számos olyan kockázati tényező, melyek felszámolása nemcsak lehetséges, de elengedhetetlen ahhoz, hogy az utazóközönséget ne érje az indokoltnál jelentősen több érdeksérelem.

image_uploaded_from_iios.jpg

Tovább

Utasközpontú zavarkezelés a vasúton? Lehetséges.

Az elmúlt időszakban számos komolyabb zavarhelyzet borzolta az utasok kedélyeit a Budapest környéki vasútvonalakon – gondoljunk például a szeptember 18-ai felsővezeték-szakadásra a Nyugatinál, vagy a 29-ei hatósági zárásra a Déli összekötő vasúti hídon. A közös jellemzője ezeknek a helyzeteknek leginkább a menetrendszerű káosz – az utasok általában tanácstalanul várakozhatnak valamelyik állomáson vagy a vonatokon ülve, bármilyen érdemi tájékoztatás nélkül, hogy aztán jelentős késésekkel érjenek célba. Ráadásul mindeközben ugyanannyit (vagy akár többet is) fizetnek a szolgáltatásért, mintha minden rendben zajlott volna.

Ebben a cikkben elsősorban a Budapesten történő fennakadások színvonalasabb kezelésének lehetőségeivel foglalkozunk, ennek pedig két fő oka van. Egyrészt a magyar vasúthálózat igencsak fejnehéz, az elővárosi forgalom nagyja a főváros térségében zajlik, és a távolsági vonatok döntő hányada is innen, illetve ide közlekedik. Ebből következik, hogy az itt keletkező zavarhelyzetek nem megfelelő kezelés esetén könnyen átterjednek az egész országra – a Nyugati pályaudvar délelőtti megbénulása akár még késő este is okozhat késéseket, például Debrecen és Záhony között. A másik ok, hogy Budapesten a kiterjedt közösségi közlekedési hálózat olyan, a nagyvasúttal párhuzamos alternatívákat kínál a belső szakaszokon, melyek okos kihasználásával az utasok késései jelentősen mérsékelhetőek lennének.

01vonatinfo.jpgFennakadás a Nyugati pályaudvaron, mely az egész keleti országrész közlekedésére kihatott. (szeptember 18., forrás: iho.hu).

Tovább