Elavult szemlélet alapján épülhet át a Blaha Lujza tér

miközben a túlzott autóforgalom kiemelt védelmet élvez, a közösségi közlekedési fejlesztések kivétel nélkül törlésre kerültek

2018. március 30. - Közlekedő Tömeg Egyesület

Elavult szemlélet alapján épülhet át a Blaha Lujza tér: miközben a túlzott autóforgalom kiemelt védelmet élvez, a közösségi közlekedési fejlesztések kivétel nélkül törlésre kerültek.

A főpolgármester tegnap bejelentette, hogy 2019 folyamán sor kerülhet a Blaha Lujza tér rekonstrukciójára, melynek keretében felújítják a gyalogos-aluljárót, megszüntetik az áruházak előtti parkolókat, új burkolatot és több zöldfelületet kap a tér, és minden irányban, még a Rákóczi úton keresztben is akadálymentesen lehet majd közlekedni. A tér jelenlegi állapota nyílt sebként rondítja a városképet, így mindenképpen előremutató, hogy a városvezetés az utóbbi időben napirendre vette a projektet. Ellenben a felsorolt beavatkozások mindössze alapszintű elvárásoknak felelnek meg (az aluljárót és a burkolatokat egyébként is fel kellene újítani ennyi idő után), érdemi fejlesztésre ezúttal sem számíthatunk.

image_aspx_1.jpeg

Ez a látványterv nem a mostani felújítás terve, hanem egy 2014-es BKK tervezet

Tovább

Szófia - megmentésre várva

A Közlekedő Tömeg tapasztalatai a bolgár fővárosból

Rendhagyó írás következik oldalunkon: ezúttal ugyanis nem Budapest, és még csak nem is Magyarország közlekedésével foglalkozunk – ehelyett egészen a Balkánig tekintünk ki, és a bolgár fővárost, Szófiát vesszük górcső alá. Egyesületünk hat tagja még január végén három napot töltött a város megismerésével, ezen túl a Spasi Sofia nevű civilszervezettel való személyes kapcsolatfelvétel és tapasztalatcsere is célunk volt. Ők Bulgária egyik legnagyobb hatást elérő szervezeteként immár 3 éve küzdenek a szófiai tömegközlekedés fejlesztéséért és a város élhetőbbé tételéért. Van is feladatuk bőven: Szófiában rengeteget kell még dolgozni azért, hogy felzárkózzanak a többi EU-s nagyvároshoz.

1_sikatorvillamos.jpg

Ugyanis Szófia helyzete egyáltalán nem olyan reménytelen, mint ahogyan azt sokan képzelik: a látnivalók, a történelmi belváros épületállománya, és leginkább a fekvése tekintetében sok, nála népszerűbb várossal is felveheti a versenyt. Sajnos azonban a bolgár főváros szépsége leginkább csak megfelelően elkészített fotókon jön át igazán; ott helyben a leromlott állapotú infrastruktúra; az autók által dominált, jelentősen elhanyagolt közterületek; és a nagyfokú szervezetlenség az, ami leginkább feltűnő. Most néhány átfogó szemponton keresztül bemutatjuk, hogy Szófiában mit eredményez a tudatos várostervezés és kompetens közlekedésszervezés teljes hiánya, és hogy mire lenne szükség ahhoz, hogy egy pezsgő európai nagyvárossá nője ki magát.

Tovább

Fejlesztés közben teszik tönkre a pécsi vasútvonalat

A paradox kijelentés sajnos valóság. Hiába költenek el nagyon sok pénzt a 40a (Kelenföld–Pusztaszabolcs) vasútvonal fejlesztésére, a munkáknak igazán számottevő hatása nem lesz, a kivitelező által kierőszakolt több mint egy éves vágányzár pedig katasztrofális hatással lesz az érintett használókra, valamint a vasútvonal forgalmára is olyan sokként hathat, amelyet kérdés, hogy ki tud-e valaha heverni.

o_sszefoglalo.png

Pirossal a lezárt, felújításra kerülő szakasz, zölddel az újonnan épülő elkerülő Ercsinél, kékkel pedig 40a-30a vonalak közti tervezett összekötés látható.

Tovább

Közvetlenül a reptérre, 10 percenként

Javaslatunk a 100E járat fejlesztésére

A Közlekedő Tömeg Egyesület elkészítette javaslatát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret kiszolgáló autóbuszjáratok átszervezésére: tervezetünk alapján mindennap 10 percenként indulnának közvetlen járatok a Deák Ferenc tér és a repülőtér között, igazodva a 100E járat növekvő népszerűségéhez és a repülőtér emelkedő utasforgalmához.

Száznál is többen küldtétek el javaslatunkat a BKK-nak. Köszönjük!

7b8429e2-a981-4219-b6f2-1f2e6aca5174.png

Tovább

Turista legyen a talpán, aki nálunk vonatozni akar

Kalandos utazás a MÁV angol nyelvű honlapján

Manapság minden versenyképes közlekedési szolgáltatónál alapvető elvárás a megfelelő színvonalú internetes, illetve idegennyelvű tájékoztatás. Ezen belül különösen fontos, hogy legyen egy felhasználóbarát honlap, amely a külföldiek számára is elérhető, legalább angol nyelven. Sajnos a MÁV-START ezen a téren sem teljesít túl fényesen: az idegennyelvű weboldaluk kiábrándítóan gyenge. Nézzük meg, mivel szembesül ma az, aki magyar nyelvtudás nélkül szeretne vonattal utazni hazánkban!

Észrevételeinket a MÁV-START részére is megküldtük, válaszuk a cikk végén olvasható.

1.png

Tovább

Jegyértékesítés: nagyot lépett a MÁV-START

A közösségi közlekedés, és azon belül a vasút versenyképességének növelése szempontjából igencsak kedvező döntések láttak napvilágot az elmúlt időszakban. A Vonatinfó mobilapp jegyvásárlási lehetőséggel való kibővítése, valamint az internetes platformokon keresztüli jegyvételre vonatkozó 10%-os, és a kevésbé frekventált időszakokban közlekedő vonatokon elérhető 20%-os kedvezmény bevezetése mind előremutató intézkedések. Üdvözöljük ezeket a lépéseket, ugyanakkor úgy véljük, a magyar helyközi közlekedés komplex rendszerének csak egyetlen, de kétségtelenül nagy fogaskerekéhez nyúlt hozzá a kormányzat: számos további lépés megtétele is szükséges lenne az egységes utazástervezés és jegyvásárlás, illetve az új generációs mobilitási szolgáltatások elősegítése érdekében. Az alábbiakban röviden részletezzük, hogy miért gondoljuk a felsorolt dolgokat helyes irányba tett lépéseknek, és hogy ehhez kapcsolódóan mi minden lenne még aktuális.

vonatinfo_jegyvasarlas_web_4-3_2017-11-07_0.jpg

A Vonatinfó alkalmazás felülete. Kép: MÁV-START

Tovább

Így lehetne a 100E méltó egy repülőtéri expresszjárathoz

2017. július 8-án számos európai nagyvároshoz hasonlóan Budapesten is útnak indult a repülőteret a belvárossal összekötő közvetlen autóbuszjárat 100E jelzéssel. A hamar magas népszerűségre szert tevő járat kényelmes és gyors eljutást biztosít, azonban több szempontból van még hová fejlődnie, hogy valóban színvonalas szolgáltatást nyújtson addig, amíg a tervezett repülőtéri gyorsvasút meg nem épül.

Kordon és biztonsági őrök várták az országba érkező utasokat a 100E elindulásának napján. A körülmények azóta sem változtak.

Tovább

Így szolgálhatnák legjobban a budapestieket az új CAF-villamosok

Folytatódhat a budapesti járműpark megújítása: új, alacsonypadlós, légkondícionált CAF-villamosok érkezhetnek Budapestre a Magyar Közlönyben megjelent kormánydöntés szerint. Ebből az összegből eredetileg a Keleti pályaudvar és Újpalota közé építettek volna villamost, ami (a legelső, Astoria–Újpalota elképzeléssel szemben) csak rontotta volna az utazási színvonalat. A projektről azóta lemondott a főváros, az arra szánt pénz viszont jó helyre kerül: az új járművek rengeteg régi, korszerűtlen villamost válthatnak ki, a mainál sokkal több helyen biztosítva a komfortos, akadálymentes utazást.

A BKK reagált az alábbi felvetésekre, levelük a cikk alján olvasható.

Ahhoz, hogy ezek a villamosok a leghasznosabban szolgálhassák a budapestieket, két feltételnek kell teljesülnie:

  1. Az új járművek elsősorban ott közlekedjenek, ahol ma csak magaspadlós típusokon lehet utazni. Azokon a vonalakon, ahol jelenleg közlekednek új villamosok, komoly bővítés nem indokolt.
  2. Javítsák ki a villamosok ismert hibáit az első 47 járműnél szerzett tapasztalatok alapján. Ahol lehetséges a már forgalomban lévő példányokon is végezzék el ezeket a javításokat.

1_6ajtos.jpgNéhány átalakítással sokkal jobb szolgálatot tehetnének az új villamosok

Tovább

Metrópótlás: többnyire zavartalan, de még sok a hiányosság

Az első öt metró nélküli hétköznap mérlege

“Továbbra is zavartalan a metrópótló autóbuszok forgalma” – áll a BKK csütörtöki közleményében. A hétvégi kaotikus kezdés után az első munkahéten a pótlóbuszok közlekedése valóban jóval gördülékenyebb volt, de korántsem zavartalan: a legforgalmasabb időszakban, a reggeli csúcsórában a tervezetthez képest mindennap 10-13%-kal kevesebb férőhely van biztosítva, így még nagyobb az egyébként is kellemetlen zsúfoltság. Eközben a metró utasainak csaknem felét kiszolgáló alternatív villamos- és autóbuszjáratokat rendszeresen 5-20 perces torlódások hátráltatják, így azok is 100% körüli kihasználtsággal közlekednek.

Egyesületünk üdvözli, hogy a metrópótlás (az említett problémáktól eltekintve) valóban zavarmentesen indult – ez minden Budapesten közlekedő érdeke. Nem dőlhetünk azonban még hátra: a metró minden utasa megérdemli, hogy a következő egy évben ne érje az indokoltnál nagyobb időveszteség. Továbbra is határozottan fenntartjuk, hogy a további eljutási lehetőségek biztosítására, illetve az előnyben részesítésekre vonatkozó javaslatainkat meg kell valósítani a késések felszámolása, és ebből következően a zsúfoltság csökkentése érdekében. Most bemutatjuk az első öt hétköznap mérlegét, és részletezzük, hogy milyen halaszthatatlan beavatkozásokra van szükség.

m3potlol.jpg

Tovább

Metrópótló Kisokos

Információk, tanácsok a metrópótlás idejére

Metrópótlás hétvégén

Hétvégente az M3-as metró teljes vonalán pótlóbusz jár, jelentősen hosszabb menetidővel. Könnyen lehet, hogy más útvonalon gyorsabban eléred az úti célodat, ebben segít neked a BKK FUTÁR weboldala és mobilapplikációja. http://futar.bkk.hu/

Javasoljuk, hogy ha teheted, használd a Budapest-bérlettel is igénybe vehető elővárosi vonatokat, vagy közlekedj saját kerékpárral, illetve Bubival.

Tovább