A Reáltanoda utcában továbbra is csak az autóknak lesz helye

Sok száz gyalogos ide, parkolóházak oda, a felújítás után is ellepik majd a járdákat a parkoló autók

2018. június 12. - Közlekedő Tömeg Egyesület

Az V. kerületi önkormányzat a „A Jövő Városa” fejlesztési program III. ütemének keretében hamarosan elvégzi a Ferenczy István utca, a Reáltanoda utca, a Szép utca és a Magyar utca átépítését és burkolatcseréjét. Bár a felújítás kiváló alkalmat adna arra, hogy a szűk, autók uralta belvárosi utcák területi felosztásának módosítása révén sokkal többen tudjanak kényelmesen közlekedni, a tervek alapján minden marad a régiben: a közterületi parkolás továbbra is az utolsó négyzetméterig minden helyet el fog venni a galogosoktól, miközben a környéken két, jelentős szabad kapacitásokkal rendelkező mélygarázs is található.

latv1.JPG

A legaggasztóbb a Reáltanoda utca esete. Az utca ma szinte faltól falig az autóké: egy hosszabb szakaszán mindkét oldalon parkolóhelyek vannak kijelölve, miközben a járda annyira szűk, hogy gyakorlatilag lehetetlen zavartalanul végigsétálni. Márpedig jelentős a gyalogos forgalom: ott található egyebek mellett az Eötvös József Gimnázium, és az utca fontos kapcsolatot nyújt a Belváros középső része és az Astoria között. Vagyis a parkolóhelyek számánál nagyságrendekkel több gyalogos jár az utcában, ők mégis az autók és a falak közé szorítva, rendkívül keskeny járdákon kényszerülnek közlekedni – libasorban, nehézkesen, a szembejövőket kerülgetve.

20180607_141248.jpg

A tervek azonban sem ezt a tényt, sem a műszaki előírásokat nem veszik figyelembe. Az Útügyi Műszaki Előírás (ÚT 2-1.211) vonatkozó része szerint 1,5 méternél keskenyebb gyalogosútvonal nem tervezhető, akadálymentesnek pedig csak a legalább 1,8 méter széles járda tekinthető. Ezen felül az OTÉK (253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet) is előírja a 1,5 méteres minimális járdaszélességet. Márpedig a jelenlegi parkolási rend fenntartása mellett mindez kivitelezhetetlen. Álláspontunk szerint nem lehet 2018-ban a jövő városáról beszélni, ha még a teljes akadálymentesség feltételei sem teljesülnek.

A gyalogos felületek növelését tehát nem csak az igények, de az előírások is megkövetelnék, miközben a parkolóhelyek számának megtartása mellett egyetlen nyomós érv sincs. Az utcában két, nagyméretű parkolóház is található, összesen 391 férőhellyel, és amikor tegnap délelőtt felmértük a helyszínt, összesen 173 hely volt szabad, de még este is volt 149. Természetesen nem csak mi látunk fantáziát a parkolóházakban: az önkormányzat április 19-i közleménye szerint megállapodtak a Franklin Garázzsal, így az a felújítási munkálatok ideje alatt kedvezményes parkolási lehetőséggel várja az érintett területen lakókat.

20180607_142444.jpg

Egyesületünk álláspontja szerint a közterületi parkolóhelyek számának jelentős csökkentése és a járdák méreteire vonatkozó előírások betartása elengedhetetlen. Egy, a tervezettnél keskenyebb forgalmi sáv; kétirányú kerékpározás; egyoldali, párhuzamos parkolás – ezt a kialakítást támogatjuk, így a járdák jelentősen szélesebbek lehetnének a felújítás után. Az önkormányzat pedig kárpótolhatja a helyi lakosokat azzal, ha megállapodik az érintett parkolóházak üzemeltetőivel, és megfelelő kompenzációért cserébe férőhelyeket biztosít a helybélieknek. Ezzel a gimnázium diákjai és minden gyalogos kényelmesen tudna közlekedni az utcában; a lakosok parkolóhely-keresgélés helyett olcsón jutnának biztonságos, fedett tárolóhoz; a parkolóházak pedig leköthetik szabad kapacitásaikat és több bevételre tehetnek szert – vagyis minden feltétel adott egy win-win megoldáshoz.

20180607_142859.jpg

A mai napon felvettük a kapcsolatot a Belváros-Lipótváros Városfejlesztő Kft-vel, és megküldtük számukra javaslatunkat.

A Reáltanoda utca esete természetesen nem egyedi. A közterületi parkolóhelyek városszerte kiemelt védelmet élveznek a lakossági elvárások miatt, miközben a belvárosban számos parkolóház áll kihasználatlanul. Javaslatunk megvalósításával tehát az V. kerület a többi kerület vezetésének is példát mutathatna.

Amennyiben hozzászólnál a bejegyzéshez, véleményedet szívesen fogadjuk a témában írt Facebook-posztunk alatt.