Közvetlenül a reptérre, 10 percenként

Javaslatunk a 100E járat fejlesztésére

2018. február 09. - Közlekedő Tömeg Egyesület

A Közlekedő Tömeg Egyesület elkészítette javaslatát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret kiszolgáló autóbuszjáratok átszervezésére: tervezetünk alapján mindennap 10 percenként indulnának közvetlen járatok a Deák Ferenc tér és a repülőtér között, igazodva a 100E járat növekvő népszerűségéhez és a repülőtér emelkedő utasforgalmához.

Száznál is többen küldtétek el javaslatunkat a BKK-nak. Köszönjük!

7b8429e2-a981-4219-b6f2-1f2e6aca5174.png

Javaslatunk

A 100E jelzésű közvetlen repülőtéri expresszjárat népszerűsége 2017 júliusi elindulása óta folyamatosan növekszik, és már röviddel az indulás után világossá vált, hogy gazdaságilag is megéri üzemeltetni a járatot. Az utasszám dinamikus emelkedése egyértelmű jele annak, hogy a reptéri utasok a korábban lényegében egyedüli opcióként kínálkozó, Kőbánya-Kispesten való átszállásra kényszerítő útvonalat már nem tartják vonzónak, a repülőtér színvonalas kiszolgálása a jövőben egyértelműen a közvetlen buszjárat révén lehetséges. Egyesületünk ezért azt javasolja BKK-nak, hogy a 100E járaton keletkező többletbevételt a buszjárat fejlesztésébe fektesse annak érdekében, hogy a repülőgépek utasai ne csak a levegőben, de a földön is a közösségi közlekedést válasszák.

Jelenleg a 100E járat szolgáltatási színvonala alkalmatlan a repülőtérre igyekvők igényeinek kielégítésére. Egyre több a túlzsúfolt menet, és sokszor előfordul utaslemaradás. Azok számára sem biztosított a kényelmes utazás, akik mégis felférnek, hiszen bőröndökkel együtt, egymáshoz préselődve kell végigutazzák a 40 perces utat. Ezen túl a 30 perces járatsűrűség nem vonzó, a jegyvásárlás folyamata lassú és nehézkes, és az autóbuszra való beszállítás folyamata olykor még megalázó is az utasokra nézve. Ezen problémák kiküszöbölésére is javaslatokat adunk.

 

10 percenként a belváros és a repülőtér között, kényelmesen

Javaslatunk fő eleme, hogy a 100E autóbusz reggeltől estig 10 percenként közlekedne. Ezáltal

  • megszűnne a zsúfoltság, az utasok kényelmesen elférnének a járműveken,
  • a vonzó járatsűrűség révén többen választanák a közösségi közlekedést,
  • kellő férőhely lenne biztosítva a repülőtér forgalmasabb, nyári időszakában, és
  • az M3-as metró középső, illetve déli szakaszának pótlásakor a járat kompenzálni tudná a reptérre igyekvő utasok metrópótlásból fakadó kellemetlenségeit.

Repülőkhöz igazított indulások kora reggel és késő este

Többletindulásokkal segítenénk az első, illetve az utolsó repülőgépek utasait.

  • A reggeli első repülőgépekhez 3:30 és 4:10 között 10 percenként indulnának autóbuszok a Deák Ferenc térről.
  • A repülőtérről egészen az utolsó gépek érkezéséig 30 percenként indulnának buszok, és a legutolsó érkező gép utasait külön megvárná az utolsó 100E autóbusz.

mjgmgj.png

A repülőtéri járatok általunk javasolt sűrűsége.

A javaslat indoklása

A 100E járat sűrítése

A 30 percenkénti követés ma már elégtelen, azonban pusztán kis mértékű sűrítéssel a helyzet nem kezelhető kielégítően.

  • A járat utasszáma folyamatosan növekszik.
  • A repülőtér felé jelentősen többen utaznak, mint a belváros felé. Ez arra utal, hogy a repülőtéri megállóban, látva a 100E-re való felszállás nehézségeit, számos utas inkább a 200E-t választja, annak ellenére, hogy egyébként hajlandó lenne megváltani az emelt árú jegyet.
  • A járat számos menete utaslemaradásos, és a legtöbb időszakban kényelmetlenül zsúfolt. Figyelembe kell venni, hogy a repülőtérre az utasok általában csomagokkal mennek, így a járművek befogadóképessége kisebb a hivatalos értékeknél.
  • Vagy az induló, vagy az érkező utasok száma minden javasolt napszakban indokolja a 10 perces követést.
  • A 30 perces követés utastaszító hatása jelentős.
  • A repülőtér utasforgalma is folyamatosan növekszik, a nyári időszakban szezonális forgalomnövekedés is jelentkezik.

Mindezen problémákra nem nyújtana kielégítő választ, ha például 30 helyett 20 percenként indulnának az autóbuszok – egyesületünk álláspontja, hogy színvonalas szolgáltatást csak legalább 10 perces járatsűrűség esetén lehet biztosítani. Ez nemcsak vonzó kínálatot jelentene, de megszűnne a zsúfoltság és a kényelmetlenség, és kellően sok férőhely lenne biztosítva azon új utasok számára, akik a minőségibb szolgáltatás miatt a közösségi közlekedést választanák.

Egyesületünk a járat beindulása óta követi a járat forgalmát. Számításaink szerint, amennyiben a városközpont felé is annyi utas használná a járatot, mint a repülőtér felé – ez a sűrűbb követéssel könnyedén elérhető – akkor a 200E járat kisebb forgalmú időszakokban 7-8 helyett 10 percenkénti közlekedtetése révén a 100E sűrítése a repülőtéri jegyekből származó bevételekből fenntartható. A számítás nem számol érdemben új utasok megjelenésével, így a szolgáltatási színvonal emelése okozta utasszámnövekedés már a BKK bevételét növelné.

Mindez természetesen megköveteli, hogy a jelenleginél több, összesen 12 autóbusz szolgáljon a vonalon.

Kora reggeli és késő esti indulások

Az első repülőgépek 6 óra körül indulnak, így a jelenlegi legkorábbi, a Deák Ferenc térről 4:00-kor induló buszok jelentősen zsúfoltak. Ebben az időszakban érthetően nagyobb az utazási igény, így a 10 perces járatkövetést indokoltnak látjuk.

Meggyőződésünk, hogy a 100E járat csak úgy tekinthető megbízható szolgáltatásnak, ha minden repülőgép utasának megvan a lehetősége arra, hogy igénybe vegye. Ma azonban az utolsó érkező gépekhez már nem csatlakozik közvetlen buszjárat. Ennek fényében a járat késő esti üzemzárásának kitolását, az utolsó gép érkezéséhez pedig külön indulás biztosítását javasoljuk.

További problémák kezelése

  • Beszállítás minden ajtónál
    A felszállás kényelmesebb és gyorsabb lenne, ha az első ajtónál csak a járművezető, a többi munkatárs pedig a másik három ajtónál végezné a beszállítást. Ez hozzájárulna az utasok egyenletesebb elhelyezkedéséhez is. Javasoljuk továbbá, hogy a korábban bevált diáktolmács program kiterjesztése révén a beszállítást idegen nyelveket jól beszélő diákok végezzék.

  • Új felszállóhely az Astoriánál
    Szükséges a járat megállítása az Astoriánál a repülőtér irányába is, ma ugyanis a nap nagy részében ott csak a városközpont felé állnak meg a buszok, de a legtöbb utas – joggal – azt feltételezi, hogy ott majd fel is tud szállni a 100E-re. A megállóhely létesítésére egyértelműen komoly igény jelentkezik, így javasoljuk, hogy a buszok álljanak meg az Astoria Hotel előtti megállóban is.

  • Többféle fizetési mód
    Nem igényelne komoly ráfordítást, hogy minden 100E autóbuszon legyen hordozható bankkártya terminál a járműfedélzeten, lehetővé téve így akár az érintésmentes bankkártyával való, gyorsan és többféle pénznemmel történő fizetést. Ezen kívül szükséges megteremteni az euróval való készpénzes fizetés feltételeit. Nem elégséges a tájékoztatás a külön díjszabásról, és ezzel összefüggésben a járat indításától kezdve jelen van a spontán euróhasználat, ezt a méltatlan helyzetet rendezni kellene, ahogyan számos kiskereskedelmi egység ezt hosszú évekkel ezelőtt megtette az országban.

    Üdvözöljük a BKK döntését, mely szerint további automatákat helyeznének el a járat vonalán, azonban a gyors beszálláshoz nélkülözhetetlen a menürendszer egyszerűsítése: minden, a 100E járat megállóiban található automata főképernyőjén jelenjen meg a repülőtéri vonaljegy, és alakítsák át a szoftvert oly módon, hogy az ne kérdezze meg minden utastól, hogy van-e áfás-számla igénye.

  • Wi-Fi
    A járaton szolgáló járművek alkalmasak arra, hogy Wi-Fi hálózaton keresztül ingyenes mobilinternetet szolgáltassanak az utasok számára. Álláspontunk szerint ez ma egy olyan alapszolgáltatás, mely mindenképpen részét kell képezze a 900 Ft-os jegyárnak.

A 200E járat fejlesztése

Egyesületünk egyetért a BKK azon javaslatával, mely szerint az utastájékoztatás szempontjából rendkívül körülményes, rossz kapcsolatokkal rendelkező 900-as éjszakai járat helyett éjszaka is a 200E járat közlekedjen. Javasoljuk azonban, hogy a Határ úthoz érkezve a járat 914A jelzéssel közlekedjen tovább Újpest-Központ felé, ellenirányba pedig valamely 914A jelzésű busz közlekedjen tovább 200E jelzéssel, megspórolva így az átszállást a repülőtér és a belváros között ingázóknak.

A véleményküldési határidő lejárt!

A BKK február 16-áig, péntekig várja az utazóközönség véleményét a repülőtéri buszjáratokkal kapcsolatban. Arra kérünk téged, hogy ha egyetértesz javaslatainkkal, küldd el javaslatainkat a BKK-nak az alábbi módon.

A) Másold ki ezt az általunk megírt véleményt!

  1. A 100E járjon legalább 10 percenként reggeltől estig!
  2. Kora reggel induljon sűrűbben, késő este csatlakozzon az utolsó gépekhez!
  3. Engedélyezzék a felszállást minden ajtónál, és csak idegen nyelveket jól beszélő munkatársakat alkalmazzanak!
  4. Legyen bankkártyás fizetési lehetőség a buszokon, és fogadjanak el eurót is! Legyen gyorsabb az automatás jegyvásárlás!
  5. Legyen ingyenes Wi-Fi a járaton!
  6. A reptér felé is álljon meg a 100E az Astoriánál!

B) Küldd el a BKK-nak!

  1. Látogass el a BKK véleményezési oldalára.
  2. Töltsd ki az oldal alján található űrlapot.
  3. Másold be a “Vélemény:” részhez az A) pontból kimásolt szöveget.
  4. A SZÖVEGET EGÉSZÍTSD KI EGYÉB GONDOLATAIDDAL IS, ÍGY MINDENKÉPPEN EGYEDI VÉLEMÉNYNEK SZÁMÍT.
  5. Kattints a két rubrikába.
  6. Kattints a “Vélemény elküldése” gombra.
  7. FIGYELEM! A vélemény csak akkor van hivatalosan elküldve, ha a gomb megnyomása után köszönetnyilvánítást látsz.

Köszönjük segítségedet!

A bejegyzés trackback címe:

http://kozlekedotomeg.blog.hu/api/trackback/id/tr1413647544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.