A Közlekedő Tömeg Egyesület elkészítette javaslatát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret kiszolgáló autóbuszjáratok átszervezésére: tervezetünk alapján mindennap 10 percenként indulnának közvetlen járatok a Deák Ferenc tér és a repülőtér között, igazodva a 100E járat növekvő népszerűségéhez és a repülőtér emelkedő utasforgalmához.
Száznál is többen küldtétek el javaslatunkat a BKK-nak. Köszönjük!
Javaslatunk
A 100E jelzésű közvetlen repülőtéri expresszjárat népszerűsége 2017 júliusi elindulása óta folyamatosan növekszik, és már röviddel az indulás után világossá vált, hogy gazdaságilag is megéri üzemeltetni a járatot. Az utasszám dinamikus emelkedése egyértelmű jele annak, hogy a reptéri utasok a korábban lényegében egyedüli opcióként kínálkozó, Kőbánya-Kispesten való átszállásra kényszerítő útvonalat már nem tartják vonzónak, a repülőtér színvonalas kiszolgálása a jövőben egyértelműen a közvetlen buszjárat révén lehetséges. Egyesületünk ezért azt javasolja BKK-nak, hogy a 100E járaton keletkező többletbevételt a buszjárat fejlesztésébe fektesse annak érdekében, hogy a repülőgépek utasai ne csak a levegőben, de a földön is a közösségi közlekedést válasszák.
Jelenleg a 100E járat szolgáltatási színvonala alkalmatlan a repülőtérre igyekvők igényeinek kielégítésére. Egyre több a túlzsúfolt menet, és sokszor előfordul utaslemaradás. Azok számára sem biztosított a kényelmes utazás, akik mégis felférnek, hiszen bőröndökkel együtt, egymáshoz préselődve kell végigutazzák a 40 perces utat. Ezen túl a 30 perces járatsűrűség nem vonzó, a jegyvásárlás folyamata lassú és nehézkes, és az autóbuszra való beszállítás folyamata olykor még megalázó is az utasokra nézve. Ezen problémák kiküszöbölésére is javaslatokat adunk.
10 percenként a belváros és a repülőtér között, kényelmesen
Javaslatunk fő eleme, hogy a 100E autóbusz reggeltől estig 10 percenként közlekedne. Ezáltal
- megszűnne a zsúfoltság, az utasok kényelmesen elférnének a járműveken,
- a vonzó járatsűrűség révén többen választanák a közösségi közlekedést,
- kellő férőhely lenne biztosítva a repülőtér forgalmasabb, nyári időszakában, és
- az M3-as metró középső, illetve déli szakaszának pótlásakor a járat kompenzálni tudná a reptérre igyekvő utasok metrópótlásból fakadó kellemetlenségeit.
Repülőkhöz igazított indulások kora reggel és késő este
Többletindulásokkal segítenénk az első, illetve az utolsó repülőgépek utasait.
- A reggeli első repülőgépekhez 3:30 és 4:10 között 10 percenként indulnának autóbuszok a Deák Ferenc térről.
- A repülőtérről egészen az utolsó gépek érkezéséig 30 percenként indulnának buszok, és a legutolsó érkező gép utasait külön megvárná az utolsó 100E autóbusz.
A repülőtéri járatok általunk javasolt sűrűsége.
A javaslat indoklása
A 100E járat sűrítése
A 30 percenkénti követés ma már elégtelen, azonban pusztán kis mértékű sűrítéssel a helyzet nem kezelhető kielégítően.
- A járat utasszáma folyamatosan növekszik.
- A repülőtér felé jelentősen többen utaznak, mint a belváros felé. Ez arra utal, hogy a repülőtéri megállóban, látva a 100E-re való felszállás nehézségeit, számos utas inkább a 200E-t választja, annak ellenére, hogy egyébként hajlandó lenne megváltani az emelt árú jegyet.
- A járat számos menete utaslemaradásos, és a legtöbb időszakban kényelmetlenül zsúfolt. Figyelembe kell venni, hogy a repülőtérre az utasok általában csomagokkal mennek, így a járművek befogadóképessége kisebb a hivatalos értékeknél.
- Vagy az induló, vagy az érkező utasok száma minden javasolt napszakban indokolja a 10 perces követést.
- A 30 perces követés utastaszító hatása jelentős.
- A repülőtér utasforgalma is folyamatosan növekszik, a nyári időszakban szezonális forgalomnövekedés is jelentkezik.
Mindezen problémákra nem nyújtana kielégítő választ, ha például 30 helyett 20 percenként indulnának az autóbuszok – egyesületünk álláspontja, hogy színvonalas szolgáltatást csak legalább 10 perces járatsűrűség esetén lehet biztosítani. Ez nemcsak vonzó kínálatot jelentene, de megszűnne a zsúfoltság és a kényelmetlenség, és kellően sok férőhely lenne biztosítva azon új utasok számára, akik a minőségibb szolgáltatás miatt a közösségi közlekedést választanák.
Egyesületünk a járat beindulása óta követi a járat forgalmát. Számításaink szerint, amennyiben a városközpont felé is annyi utas használná a járatot, mint a repülőtér felé – ez a sűrűbb követéssel könnyedén elérhető – akkor a 200E járat kisebb forgalmú időszakokban 7-8 helyett 10 percenkénti közlekedtetése révén a 100E sűrítése a repülőtéri jegyekből származó bevételekből fenntartható. A számítás nem számol érdemben új utasok megjelenésével, így a szolgáltatási színvonal emelése okozta utasszámnövekedés már a BKK bevételét növelné.
Mindez természetesen megköveteli, hogy a jelenleginél több, összesen 12 autóbusz szolgáljon a vonalon.
Kora reggeli és késő esti indulások
Az első repülőgépek 6 óra körül indulnak, így a jelenlegi legkorábbi, a Deák Ferenc térről 4:00-kor induló buszok jelentősen zsúfoltak. Ebben az időszakban érthetően nagyobb az utazási igény, így a 10 perces járatkövetést indokoltnak látjuk.
Meggyőződésünk, hogy a 100E járat csak úgy tekinthető megbízható szolgáltatásnak, ha minden repülőgép utasának megvan a lehetősége arra, hogy igénybe vegye. Ma azonban az utolsó érkező gépekhez már nem csatlakozik közvetlen buszjárat. Ennek fényében a járat késő esti üzemzárásának kitolását, az utolsó gép érkezéséhez pedig külön indulás biztosítását javasoljuk.
További problémák kezelése
-
Beszállítás minden ajtónál
A felszállás kényelmesebb és gyorsabb lenne, ha az első ajtónál csak a járművezető, a többi munkatárs pedig a másik három ajtónál végezné a beszállítást. Ez hozzájárulna az utasok egyenletesebb elhelyezkedéséhez is. Javasoljuk továbbá, hogy a korábban bevált diáktolmács program kiterjesztése révén a beszállítást idegen nyelveket jól beszélő diákok végezzék. -
Új felszállóhely az Astoriánál
Szükséges a járat megállítása az Astoriánál a repülőtér irányába is, ma ugyanis a nap nagy részében ott csak a városközpont felé állnak meg a buszok, de a legtöbb utas – joggal – azt feltételezi, hogy ott majd fel is tud szállni a 100E-re. A megállóhely létesítésére egyértelműen komoly igény jelentkezik, így javasoljuk, hogy a buszok álljanak meg az Astoria Hotel előtti megállóban is. -
Többféle fizetési mód
Nem igényelne komoly ráfordítást, hogy minden 100E autóbuszon legyen hordozható bankkártya terminál a járműfedélzeten, lehetővé téve így akár az érintésmentes bankkártyával való, gyorsan és többféle pénznemmel történő fizetést. Ezen kívül szükséges megteremteni az euróval való készpénzes fizetés feltételeit. Nem elégséges a tájékoztatás a külön díjszabásról, és ezzel összefüggésben a járat indításától kezdve jelen van a spontán euróhasználat, ezt a méltatlan helyzetet rendezni kellene, ahogyan számos kiskereskedelmi egység ezt hosszú évekkel ezelőtt megtette az országban.
Üdvözöljük a BKK döntését, mely szerint további automatákat helyeznének el a járat vonalán, azonban a gyors beszálláshoz nélkülözhetetlen a menürendszer egyszerűsítése: minden, a 100E járat megállóiban található automata főképernyőjén jelenjen meg a repülőtéri vonaljegy, és alakítsák át a szoftvert oly módon, hogy az ne kérdezze meg minden utastól, hogy van-e áfás-számla igénye. -
Wi-Fi
A járaton szolgáló járművek alkalmasak arra, hogy Wi-Fi hálózaton keresztül ingyenes mobilinternetet szolgáltassanak az utasok számára. Álláspontunk szerint ez ma egy olyan alapszolgáltatás, mely mindenképpen részét kell képezze a 900 Ft-os jegyárnak.
A 200E járat fejlesztése
Egyesületünk egyetért a BKK azon javaslatával, mely szerint az utastájékoztatás szempontjából rendkívül körülményes, rossz kapcsolatokkal rendelkező 900-as éjszakai járat helyett éjszaka is a 200E járat közlekedjen. Javasoljuk azonban, hogy a Határ úthoz érkezve a járat 914A jelzéssel közlekedjen tovább Újpest-Központ felé, ellenirányba pedig valamely 914A jelzésű busz közlekedjen tovább 200E jelzéssel, megspórolva így az átszállást a repülőtér és a belváros között ingázóknak.
A véleményküldési határidő lejárt!
A BKK február 16-áig, péntekig várja az utazóközönség véleményét a repülőtéri buszjáratokkal kapcsolatban. Arra kérünk téged, hogy ha egyetértesz javaslatainkkal, küldd el javaslatainkat a BKK-nak az alábbi módon.
A) Másold ki ezt az általunk megírt véleményt!
- A 100E járjon legalább 10 percenként reggeltől estig!
- Kora reggel induljon sűrűbben, késő este csatlakozzon az utolsó gépekhez!
- Engedélyezzék a felszállást minden ajtónál, és csak idegen nyelveket jól beszélő munkatársakat alkalmazzanak!
- Legyen bankkártyás fizetési lehetőség a buszokon, és fogadjanak el eurót is! Legyen gyorsabb az automatás jegyvásárlás!
- Legyen ingyenes Wi-Fi a járaton!
- A reptér felé is álljon meg a 100E az Astoriánál!
B) Küldd el a BKK-nak!
- Látogass el a BKK véleményezési oldalára.
- Töltsd ki az oldal alján található űrlapot.
- Másold be a “Vélemény:” részhez az A) pontból kimásolt szöveget.
- A SZÖVEGET EGÉSZÍTSD KI EGYÉB GONDOLATAIDDAL IS, ÍGY MINDENKÉPPEN EGYEDI VÉLEMÉNYNEK SZÁMÍT.
- Kattints a két rubrikába.
- Kattints a “Vélemény elküldése” gombra.
- FIGYELEM! A vélemény csak akkor van hivatalosan elküldve, ha a gomb megnyomása után köszönetnyilvánítást látsz.