Metrópótlás: többnyire zavartalan, de még sok a hiányosság

Az első öt metró nélküli hétköznap mérlege

2017. november 12. - Közlekedő Tömeg

“Továbbra is zavartalan a metrópótló autóbuszok forgalma” – áll a BKK csütörtöki közleményében. A hétvégi kaotikus kezdés után az első munkahéten a pótlóbuszok közlekedése valóban jóval gördülékenyebb volt, de korántsem zavartalan: a legforgalmasabb időszakban, a reggeli csúcsórában a tervezetthez képest mindennap 10-13%-kal kevesebb férőhely van biztosítva, így még nagyobb az egyébként is kellemetlen zsúfoltság. Eközben a metró utasainak csaknem felét kiszolgáló alternatív villamos- és autóbuszjáratokat rendszeresen 5-20 perces torlódások hátráltatják, így azok is 100% körüli kihasználtsággal közlekednek.

Egyesületünk üdvözli, hogy a metrópótlás (az említett problémáktól eltekintve) valóban zavarmentesen indult – ez minden Budapesten közlekedő érdeke. Nem dőlhetünk azonban még hátra: a metró minden utasa megérdemli, hogy a következő egy évben ne érje az indokoltnál nagyobb időveszteség. Továbbra is határozottan fenntartjuk, hogy a további eljutási lehetőségek biztosítására, illetve az előnyben részesítésekre vonatkozó javaslatainkat meg kell valósítani a késések felszámolása, és ebből következően a zsúfoltság csökkentése érdekében. Most bemutatjuk az első öt hétköznap mérlegét, és részletezzük, hogy milyen halaszthatatlan beavatkozásokra van szükség.

m3potlol.jpg

utastajl.jpg

Az utastájékoztatás kellően intenzív, nagyon könnyű megtalálni a pótlójáratokat.

Metrópótló autóbuszok

  • + A vonal legnagyobb részén megfelelően érvényesülnek az előnyben részesítések: a buszok gyorsan képesek haladni a buszsávokban, a legtöbb lámpa pedig megfelelően hosszú zöldidőt biztosít.
  • A fokozott rendőri és forgalomirányítói jelenlét nagyban segíti a haladást. Reméljük, hogy a pótlás teljes időtartama alatt hasonlóan intenzív hatósági jelenlét lesz biztosított.
  • Az utastájékoztatás kellően intenzív, a BKK információs plakátjai jól átadják a legfontosabb tudnivalókat. Ezúttal padlómatricák és járdafestések is segítik a tájékozódást. Eltekintve egy-két fejjel lefelé elhelyezett matricától, nagyon könnyű megtalálni a pótlójáratokat.
  • A járművek látványosan tisztábbak a többi budapesti járműnél, a Lehel téren külön takarítószemélyzet is gondoskodik erről. Jó lenne, ha ez nem csak a metrópótló buszokra lenne igaz.
  • - Minden nap a legforgalmasabb időszakban, a reggeli csúcsórában az indulások 10-13%-a kimarad – ez ennyivel kevesebb férőhelyet, így nagyobb zsúfoltságot jelent.
  • Ugyanezen időszakban a járművek jónéhány perces késést halmoznak fel.
  • A fent említettek miatt a menetrend tarthatatlan, minden nap számos tartalék-, illetve egyéb vonalakon közlekedő járművet kell a pótló vonalára átcsoportosítani. Pénteken ezen járművek száma már a 20-at is elérte.

Az adatokat elemezve egyértelmű: a buszok megkésnek, így a tervezettnél több idő kell ahhoz, hogy visszaérjenek a végállomásra. Ezért ugyanannyi jármű csak ritkább közlekedést tud biztosítani, emiatt pedig jelentős a zsúfoltság.

 

Zsúfoltság = több busz kell?

Tegyük fel, hogy van egy olyan buszvonal, amin 25 perc alatt lehet végigérni mindkét irányban (ez a menetidő), és 5-5 percig tart megfordulni mindkét végállomáson. Ekkor összesen 25+5+25+5 = 60 perc telik el addig, amíg egy adott busz újra elindul az egyik végállomásról – ezt hívják fordulóidőnek.
Tegyük fel, hogy a járművek 10 percenként kell, hogy induljanak a végállomásról (ezt hívjuk követési időnek). Azalatt a 60 perc alatt, míg vissza nem ér az első jármű, rendre 10 percenként kell indulnia a buszoknak, tehát összesen 60/10 = 6 indulásnak kell teljesülnie, így összesen 6 járművet kell beosztani a vonalra.

Ha a buszok nem tudják tartani az előírt menetidőt, akkor késés alakul ki, legyen ez mondjuk 3 perc az egyik irányban, 7 perc a másik irányban. Ekkor az ún. vonali késés 3+7 = 10 perc, így 60-ról 70 percre nő a fordulóidő. Ekkor három eset jöhet szóba:

  1. Egyszerűen kimarad olykor egy-egy indulás. Így lesz olyan busz, amelyet kétszer annyian akarnak majd használni.
  2. Ritkábban indulnak a buszok, de egyenletesen. Így – mivel lassabban érnek vissza a járművek a végállomásra, de több nincsen belőlük – már nem 60, hanem 70 perc alatt indul ugyanannyi (6) busz, mint azelőtt, 70/6 = 11,67 perces követési idővel, a korábbi 10 helyett. Ekkor minden buszon nő a zsúfoltság, de egyenletesebben.
  3. Még egy járművet osztanak be a vonalra, így a megnövekedett fordulóidő ellenére is lehetséges 10 percenként közlekedtetni a járatot. Ekkor nyilvánvalóan nem nő a zsúfoltság.

A metrópótlás kapcsán a beosztott járművek száma nem növelhető a járművezetőhiány miatt, ugyanakkor a járatok is túlzsúfoltak. Ezt az ellentmondást egyedül úgy lehet feloldani, ha a késések felszámolásra kerülnek.

Álláspontunk szerint nincs szükség több járműre: biztosítani kell, hogy a pótlóbuszok minden időszakban akadálytalanul haladhassanak.

Javaslataink

Probléma: Az Árpád hídi csomópontban mindössze néhány másodpercre kapnak szabad jelzést a pótlóbuszok, ez a vonal szűk keresztmetszete. Menetrend szerint egyszerre két pótlóbusznak kell áthaladni, de apró késések miatt ez számos alkalommal nem teljesül, ekkor pedig elkezd növekedni a vonali késés. Ezután később, a késések miatt már összetorlódó buszok nem tudnak kellően gyors ütemben áthajtani a csomóponton annak szűk áteresztőkapacitása miatt, így az egyenetlenség nem tud enyhülni, a késések pedig sokszor órákon át tovább nőnek.
Javaslat: A forgalmi viszonyok alapján nem lenne érdemi hatással a csomópont egyéb irányainak forgalmára, ha a pótlóbuszok mindkét irányban pár másodperccel hosszabb szabad jelzést kapnának. Így egyszerre akár 3 pótlóbusz is szabályszerűen áthaladhatna, ami jelentősen javítaná a késések ledolgozásának és az egyenletesség biztosításának esélyét.

Probléma: Az Árpád úton egyértelműen beigazolódott, hogy a szűk sávok miatt a 2x2 sávból lényegében csak 2x1 sáv járható, mivel a parkoló autók akadályozzák a pótlóbuszok forgalmát.
Korábbi javaslatunk: Az Árpád út mindkét oldalán félig padkás parkolást kell bevezetni, így 2x2 sáv biztonsággal kijelölhető volna. A parkolóhelyeket egyértelműen ki kell jelölni felfestésekkel.

Probléma: A metrópótló autóbuszok útvonala mentén található parkolóhelyeket nem jelölik útburkolati jelek, így a gépjárművezetők számára nem egyértelmű, hogy parkolásukkal zavarják-e a buszok forgalmát.
Korábbi javaslatunk: A pótlóbuszok teljes vonalán szükséges a parkolóhelyek egyértelműsítése útburkolati jelek felfestésével.

Probléma: Újpest-Városkapu M (Árpád út), belváros irányú megállóhelynél a pótlóbuszok megállója a többi járat megállója előtt került kijelölésre, így ha valamilyen más busz áll a saját megállóhelyén, a pótlóbuszok már nem tudnak beállni a saját megállójukba, és lekéshetik a következő szabad jelzést.
Javaslat: Egy minden járat által igénybe vehető hármas megálló kialakítása szükséges az útmenti virágágyások áthelyezése révén.

Metrópótló villamosok

  • + Sikeres megelőző kommunikációt folytatott a BKK: már az első napon sokan felfedezték a 12M és 14M villamosok nyújtotta alternatív eljutási lehetőségeket.
  • + Az első néhány nap tapasztalata alapján többletszerelvényt osztottak be a vonalra.
  • - Annak ellenére, hogy a villamosok kijelzőjén a ‘Metrópótló’ felirat olvasható, lámpahangolásokon kívül semmilyen egyéb intézkedés nem történt az akadálytalan haladás biztosítása érdekében. A metrópótló autóbuszok útvonalával ellentétben itt nincs fokozott rendőri jelenlét, pedig a villamosok ugyanolyan fontos részt vállalnak a pótlásban.
  • - A Görgey Artúr utcában minden reggel kialakuló torlódások épp a legforgalmasabb időszakban okoznak 5–7 perces késést.
  • - A késések miatt a szerelvények közlekedése egyenetlen, és a pótlóbuszoknál kifejtett okokból itt is 11%-kal kevesebb férőhely biztosított a reggeli csúcsórában.
  • - Mindezek miatt a beállított többletszerelvény sem tud érdemben érvényesülni.

A Görgey Artúr utcában feltorlódó autók nemcsak késést okoznak a villamosok utasainak, de a szerelvények is összetorlódnak, ami egyenetlenséghez, és így jelentősen nagyobb zsúfoltsághoz vezet. Ezt követően a zsúfoltság miatt lassabbá válik az utascsere, ami további késéseket és még nagyobb tömeget hoz magával. Mindezek miatt elengedhetetlen, hogy a villamosok akadálytalan közlekedése a teljes vonalon biztosított legyen. Az egyenletes közlekedés következtében csökkenne a zsúfoltság, a beállított többletszerelvények pedig valódi sűrítésként tudnának érvényesülni.

 

14utlel.jpg

A dugók miatt a metrópótló villamosok egyenetlenül közlekednek. Nagy a zsúfoltság, utaslemaradás is tapasztalható.
Készült: 2017. 11. 06., 7:46

Javaslataink

Probléma: A Görgey Artúr utcában kialakuló torlódások 5–7 perces késést illetve egyenetlen közlekedést okoznak a metrópótló villamosok vonalán.
Javaslat: A metrópótló villamosok akadálytalan haladása érdekében korlátozni kell minden olyan irányt, amely a sínekre vonzza a forgalmat. A bevezetendő változtatásokat elegendő munkanapokon 6:30 és 9:00 között érvényesíteni, eleinte fokozott felügyelet mellett. Korlátozandó a behajtás a Görgey Artúr utcába nyugati irányban az Erkel Gyula utca és a Klauzál utca között. Megfordítandó az Erkel Gyula utca egyirányúsága. Rövidebb zöldidő biztosítandó a Görgey Artúr utcára a Szilágyi út felől.

Probléma: A villamosok útvonalán számos csomópontban akadályozzák a forgalmat a síneken keresztül kanyarodó autók, ez az egyébként villamosokra hangolt szabad jelzések lekéséséhez vezet.
Javaslat: Minden jelzőlámpák által nem szabályozott csomópontban sárga sraffozott felfestés szükséges a vágányzónában és annak környezetében, felhívva a figyelmet arra, hogy a vágányokon megállni tilos.

Egyéb járatok

Probléma: Az 1-es villamos vonalán korábban is jellemzőek voltak a túlzsúfolt szerelvények, most azonban már rendszeresen előfordul, hogy reggel 8 óra környékén a XIII. és XIV. kerületi szakaszokon 2-3 villamost is el kell engedni, mire fel lehet férni egy járműre. Az 1-es nemcsak az egyik legfontosabb alternatív útvonal, de a város második legfontosabb villamosvonala is – megengedhetetlen, hogy ilyen állapotok uralkodjanak.
Javaslat: Azonnali beavatkozás szükséges a legsűrűbb követésű időszak kibővítésével. Ehhez rendelkezésre állnak további járművek.

1esl.jpg

Ez volt a harmadik szerelvény, amelyikre nem fértek fel – rendszeres az utaslemaradás az 1-es villamos vonalán.
Készült: Zugló vasútállomás, 2017. 11. 08., 8:15

Probléma: Jelenleg is folyik Angyalföld vasútállomás villamosmegálló kiépítése, így a Pozsonyi utcában csak 2x1 sáv áll rendelkezésre. Az emiatt kialakuló torlódások miatt pedig az egyik fő metrópótló járatcsoport, a 20E és a 30-as család buszai minden reggel 7–15 perces késéseket halmoznak fel.
Megoldva: Egy kerületi újságban közlésre került, hogy november 15-éig helyreállításra kerül a 2x2 sáv.

Probléma: Az M3-as autópálya bevezető szakaszán a szokásos reggeli torlódások 15-20 perces késést okoznak a 25-ös és a 225-ös buszok utasainak, mivel semmilyen előnyben részesítésről nem gondoskodott a BKK.
Korábbi javaslatunk: Javasoljuk a Tóth István utca és az Ógyalla tér közötti buszsáv megvalósítását. A buszsáv kijelölése a bevezető út kapacitását nem csökkentené, hiszen azt a Hungária körúti csomópont illetve a Szerencs utcai kereszteződés határozza meg. Ezen túl javasoljuk az általunk szorgalmazott hálózati átalakítás bevezetését, melyben a dugóban álló, ritka, és csak csúcsidőben közlekedő 225-ös járat helyett sűrű és közvetlen, minden időszakban közlekedő gyorsjáratok biztosítanák Rákospalota kapcsolatát a belvárossal.

Probléma: A Szerencs utca / M3-bevezető csomópont megváltozott lámpaprogramja jelentősen akadályozza a Szerencs utcában közlekedő számos buszjárat forgalmát. Mindeközben az autópálya forgalmának biztosított hosszabb zöldidő előnyt nem hoz, ugyanis a lámpa után csak torlódások várják az autókat.
Javaslat: A lámpaprogram-módosítás haladéktalan visszavonását szorgalmazzuk.

Probléma: A fonódó villamosok Frankel Leó úti szakaszán végre részben bevezették az általunk javasolt forgalmirend-módosítást: déli irányban tilos a behajtás a Frankel Leó úti vágányok legkritikusabb szakaszára. A változást azonban sem a rádiókban, sem helyszíni rendészeti munkatársak által nem hirdetik, pusztán egy autósok által előszeretettel figyelmen kívül hagyott tábla jelzi a korlátozást. Emiatt az átmenő forgalom nem csökkent, a metrópótlásban is részt vevő villamosok több perc késést halmoznak fel a Kolosy tér előtt és a Vidra utcában.
Javaslat: Helyszíni munkatársak kell, hogy biztosítsák a tiltás érvényre jutattását először tájékoztatás formájában, később pedig bírságolás útján. A későbbiekben elkerülhetetlen egy büntetőkamera kihelyezése. Ezáltal az átmenő forgalom elkerülné a fonódó villamosok vonalát, így a Kolosy tér előtti, illetve a Vidra utcai szakaszon is minimálisra csökkenne a forgalom, és biztosított lenne a villamosok haladása.

frankell.jpg

A tábla önmagában semmit sem ér – továbbra is akadályozza a fonódó villamosok utasait az átmenő forgalom. 

Probléma: Munkanapokon reggel 3 db sűrítő autóbusz közlekedik a Bogdáni úttól a Lehel térig, melyek azonban kevés megállót érintenek ahhoz, hogy érdemben segítsék az utazóközönséget.
Korábbi javaslatunk: A 3 sűrítőmenet szolgálja inkább a 109-es járat utasait a csúcsórában. Ily módon Óbuda felől javulna az M2-es metró elérhetősége, az egyébként is zsúfolt 9-es busz is tehermentesítésre kerülne, továbbá a két járat azonos sűrűséggel, egyenletesen közlekedhetne. A változtatás nem hozna költségnövekedést.

Probléma: A 30-as, 30A és 230-as buszok jelenleg minden időszakban egymáshoz hangoltan, egyenletesen közlekednek, az új közlekedési rend szerint azonban csak a 30-as busz tér be a Verseny utcába, így az 4 perccel hosszabb menetidővel közlekedik. A hangolás így nem biztosítható.
Korábbi javaslatunk: A Verseny utca megálló forgalma elenyésző, ráadásul a számos járat által érintett Reiner Frigyes park megálló attól mindössze 200 méterre található. A 30-as járat is közlekedjen a 30A és a 230-as járatokéval megegyező, rövidebb útvonalon. Amennyiben feltétlenül szükséges, a Verseny utca ellátható a 178-as autóbusz meghosszabbításával is.

+++ Kerékpáros fejlesztések

A metrópótláshoz kapcsolódóan, példamutató módon fontos kerékpáros fejlesztések valósultak meg a Magyar Kerékpárosklub és a BKK együttműködésében. Számos apró forgalomtechnikai beavatkozás révén (kerékpáros nyomok, egyirányú utcák megnyitása) javultak a kerékpározás feltételei a metrópótlás által érintett területen.

Főbb fejlesztések:

  • A Bulcsú utca kétirányúsításával kerékpáros összeköttetés valósult meg a Lehel tér és a Bajza utca között.
  • Az alternatív útvonalként szolgáló Visegrádi utcából engedélyezték a kerékpárral való balra kanyarodást a Szent István körútra.
  • A Lehel csarnoknál ideiglenes kerékpártárolók létesültek, melyeket gyalogos-kerékpáros zónán keresztül lehet megközelíteni.
  • Új kerékpársáv létesült Újpesten, a Berda József utcában.
  • Megvalósult a Gogol utca – Bulcsú utca kerékpársáv Váci úton való átvezetése.
  • A Victor Hugo utca a kerékpárosok számára kétirányú lett.

A Magyar Kerékpárosklub több videót is készített az útvonalakról, illetve “bebiciklizéseket” is szervez. Minderről a Metrópótló weboldalukon tájékozódhattok.

A BKK a kerékpárutakról és -tárolókról egy kiváló összefoglaló térképet is készített.

23213176_468250136909021_8030964084953926278_o.jpg

MOL Bubi-fejlesztések

A BKK a MOL Bubi használatára ösztönzi a metró utasait, bár az ezzel kapcsolatos kommunikáció intenzitásán és hatékonyságán még lehetne javítani. Hétfőn kuponakciót hirdettek, mely 200 (és később további 200) Budapest-bérlettel rendelkező utas számára biztosít negyedéves Bubi-bérletet, teljesen ingyen. Mindenkinek javasoljuk, hogy próbálja ki bátran a közbringarendszert!

A Bubi metrópótlás idején nyújtott szolgáltatását új állomások elhelyezésével is lehetne bővíteni, ezzel kapcsolatos javaslatunkat megküldtük a BKK-nak.

m3ghost2l.jpg

Nem dőlhetünk még hátra

Elhamarkodott lenne az a következtetés, hogy a metrópótlás jelen fázisa nem állít majd komolyabb kihívásokat a későbbiekben – különösen amiatt, hogy már most is számos indokolatlan érdeksérelem jelentkezik a felsorolt problémák révén. Változatlanul fenntartjuk álláspontunkat: megfelelő alternatív lehetőségek és előnyben részesítések hiányában az alternatív járatok indokolatlanul sokat késnek, melyek következtében egyenetlen a közlekedés, és nagy a zsúfoltság. Az eszközök megvannak a helyzet kezelésére, így csak a BKK vezetésén múlik, hogy csökkennek-e a késések, és javul-e a szolgáltatási színvonal.

A bejegyzés trackback címe:

http://kozlekedotomeg.blog.hu/api/trackback/id/tr5013251029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.