“A Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a BKV Zrt. mindent megtett, és a rekonstrukció ideje alatt is elkövet a megszokottnál nehezebb közlekedési körülmények enyhítésére” – olvasható a metrófelújítás hivatalos honlapján. A városvezetés elszántságáról már a szombaton kezdődött metrópótlás első napján megbizonyosodhattak az utasok:
- 1,5–2 perc helyett rendszeresen 8–10 percenként, hordákban jártak a buszok.
- A járművek jelentős része már reggel 9-kor is 100%-os kihasználtsággal közlekedett.
- 11 órakor már átlagosan 20, délután 2 órakor pedig átlagosan 75 perces késések voltak a vonalon. (A késő délutáni Fradi-meccsnek ekkor még híre sem volt.)
Utaslemaradás a Klinikáknál november 4-én, szombaton 11 órakor.
Ilyen érzés az utasok többségének a rosszul szevezett buszpótlás.
De hát ez volt az első nap – gondolhatja az olvasó. A valóság ellenben az, hogy a BKK-nak minden tapasztalata és lehetősége megvolt arra, hogy a szombaton kialakult káoszt elkerülje. Nem, nem azt mondjuk, hogy még több pótlóbuszra van szükség – nem vagyunk mi csacsik. És nem is arról van szó, hogy milliárdos beruházásokat hiányolunk. Épp ellenkezőleg: az elmúlt jónéhány év során az M3-as metró minden szakaszán volt már pótlás, számtalan alkalommal – a BKK-nak minden menetrendkészítési és forgalomirányítási tapasztalata megvan ahhoz, hogy biztosítsák a járművek egyenletességét, illetve hogy elkerüljék a menetrendbe kódolt késéseket.
Két alapvető elvárás sem teljesült a hétvégén
- Tarthatatlan a menetrend: papírforma szerint 47 perc alatt kellene, hogy megtegyék a buszok a Kőbánya-Kispest és Újpest, Árpád üzletház közötti távot, de a gyakorlatban még akkor is legalább 57–60 percre volt szükség, amikor semmilyen különösebb forgalom nem zavarta a járműveket. (Ezt egyébként egy FŐMTERV által készített tanulmány is megjósolta a 25. oldalon.) Márpedig ha a rendszerbe eleve 10 perces késések vannak kódolva, akkor az számtalan egyéb problémát generál: ha a tervezettnél több időre van szükség, hogy a buszok visszaérjenek a kezdő végállomásra, akkor ugyanakkora sűrűséget csak több járművel lehet biztosítani. Mivel azok nem állnak rendelkezésre, a menetrendhez képest kevesebb buszt lehet indítani egy óra alatt, azaz csökken a kapacitás, a tömeg pedig csak nő, és rendszeressé válik az utaslemaradás.
- Elégtelenek a buszok egyenletességét biztosító intézkedések: a késések és a közúti akadályok elkerülhetetlen következménye, hogy előbb-utóbb a buszok egyenetlenül kezdik követni egymást – ez a 8 percig semmi, majd jön 4 tömött busz esete. A hétvégén számtalanszor előfordult, hogy a késéseket úgy próbálták kompenzálni, hogy a végállomásról egyszerre 2-3 buszt indítottak, ami viszont csak tovább rontott az egyenletességen. Ezen felül a legtöbb esetben azzal a lehetőséggel sem éltek, hogy egy-egy közbenső megállónál várakoztassák, vagy éppen egy felüljárón való átküldéssel előnyhöz engedjék a buszokat annak érdekében, hogy a 8 perces kimaradások legalább 5-6 percre csökkenjenek.
A BKK utazástervezőjén jól láthatók az összeverődött metrópótló buszok. Így lesz a 2 perces követésből 8–10.
És ha ezekről gondoskodott volna a BKK, akkor is csak a 0. lépésnél tartanánk – ha mindez hétvégén sem biztosított, akkor mire számíthat Budapest hétköznap, amikor ötször annyi utast érint a metrópótlás?
A felsoroltak sem komoly költségeket, sem új munkamódszereket nem követelnek – ezek alapvető elvárások, melyek a korábbi években legtöbbször teljesültek. Ráadásul ezen hiányosságokon túl ezernyi más akadály is áll a buszok útjában.
Mintha nem is a metrót pótolnák
Egyrészt sokkal több előnyt kell biztosítani a járműveknek: annak ellenére, hogy a pótlóbuszok a heti 140 üzemórájukból 55-ben a teljes vonalon pótolják a metrót, a Lehel tér és Kőbánya-Kispest között egyetlen méter buszsávot sem jelölt ki a BKK, pedig a Corvin-negyed és a Kálvin tér környezetében, illetve a Deák Ferenc térnél még hétvégente is jellemzőek a torlódások – ezeken a részeken önmagában 5-7 percet veszítenek a buszok.
Egyesületünk korábban az alábbi, a pótlóbuszok megbízhatóságát jelentősen növelő megoldásokat javasolta:
- Buszsáv az Üllői úton: a Klinikák metróállomás és a Szabó Ervin tér között a belváros irányú szélső forgalmi sáv buszsávvá alakítandó.
- Előnyben részesítés a Károly körúton: a Deák Ferenc téren, déli irányban sem a buszok megállásához nincs elég hely, sem az akadálytalan haladás nincs biztosítva a dugók miatt. Kézenfekvő megoldás lenne, ha a buszok a villamosvégállomáson állnának meg. Ez lehetséges volna, ha a BKV kiszerelné az egyik villamosvágányt lezáró ütközőbakot, ahogy azt korábbi tervek tartalmazták. Mivel a teljes vonali pótlók csak este és hétvégén járnak, a villamosok forgalmára ez nem lenne érdemi hatással.
- Gyorsabb áthaladás a Népligetnél: annak ellenére, hogy a buszok az Árpád hídnál szintben keresztezik a Hungária körgyűrűt, a Népligetnél inkább egy tekergős útvonalon, több percet elvesztegetve közlekednek a járművek. Ha egyenesen haladnának, azzal nemcsak rövidülne a menetidő, de számos, az egyenletességre is kiható akadály hárulna el.
Torlódás az Üllői úton a belváros irányába november 4-én, szombaton este.
Örömteli a nagyarányú rendőri jelenlét, szükség is van rá, mert még így is előfordultak fennakadások szabálytalan járművezetők miatt.
Másrészt rengeteg beavatkozás nem készült el időben:
- A 100E jelzésű közvetlen repülőtéri autóbuszjárat már hetek óta sűrítésre szorul – több hete más buszvonalakról irányítanak át oda járműveket, mert nem elég a férőhely. Most, hogy nem jár a metró, természetesen még többen szeretnék igénybe venni az expresszjáratot, így a hétvége folyamán rendszeresen maradtak utasok a megállóban.
- Az Üllői úton, a Kőér utcánál kifejezetten a pótlóbuszok számára építettek egy új kanyarodósávot azért, hogy egyszerre több busz is be tudjon fordulni. Azonban a sáv jelenleg is le van zárva.
- Az Árpád úton kijelölt buszsáv még vasárnap este is tele volt parkoló autókkal.
- Szintén az Árpád úton, az Erzsébet utcánál hetek óta sávszűkület van egy építkezés miatt – minden jel szerint teljesen indokolatlanul.
- A metrópótlók útvonalán lényegében kizárólag jelöletlen parkolóhelyek vannak, így a félreálló autók is gyakran akadályozzák a buszok haladását.
Metrópótlóra, illetve a 100E járatra várakozó utasok a Kálvin téren november 4-én, szombaton délután.
A repülőtéri buszok már a belvárosi végállomáson zsúfolásig teltek, a következő megállóban rendre több tucat utas nem fért fel.
Több százezer ember mindennapjai függnek attól, hogy mennyire veszi komolyan a Főváros és a BKK a feladatát. Utaslemaradás, 10-20 perces késések, dugóban álló metrópótlók – ez az első két nap mérlege, ide vezet a túlzott magabiztosság. Márpedig munkanapokon ennél felbecsülhetetlenül nagyobb kihívások jönnek.
Vajon mire számíthatunk hétfőn, ha a városvezetésnek ez jelenti azt, hogy mindent megtettek?