Beismerő vallomással felérő közleménnyel reagált tiltakozásunkra a MÁV-Start

2017. október 18. - Közlekedő Tömeg
Tegnapelőtt hat szervezet, köztük a Közlekedő Tömeg Egyesület is felemelte hangját a MÁV-Start vezetésének közelmúltbeli ballépései miatt, melyre hamar jött is válasz. A láthatóan sebtiben összedobott közlemény így foglalható össze: idegen tollakkal ékeskedés, felelősség áthárítása, rejtett beismerés és lódítás. Az alábbiakban röviden reagálunk a cég legfontosabb témákat érintő reakcióira, bővebb kifejtésért a regionalbahn.hu válaszát érdemes elolvasni.

  • A közlemény elején lévő hosszas termelési jelentés alapvető hibája, hogy a felsorolt fejlesztések (a FLIRT-motorkocsik többségének vétele és a vonalfelújítások) szinte 90%-ban EU-s ingyenpénzből valósultak meg, azaz a MÁV-Start ölébe hullottak. És hogy miként gazdálkodott a talált pénzzel a vasút, arról sokat elmond pl. az esztergomi vasútvonal rétestésztaként nyúló felújítása, valamint az, hogy még mindig olyan menetrend van rajta érvényben, amely alig kínál jobb eljutási időket, mint a munkák előtt. A cég pénzügyi mutatóinak javulása pedig kizárólag azon múlt, hogy az állam jóval több pénzt adott a MÁV-csoportnak az elmúlt években (ugyanazért a teljesítményért), mint azelőtt.
  • A kocsifejlesztésről írottak enyhén szólva kínosak. A nagy kedvenc IC+ kocsik esetében már tervezett darabszámot sem mertek leírni (!); a CAF-kocsik felújításának várható (és ráadásul nem is reális) üteme pedig szintén nem sok jót ígér: a távolsági forgalomhoz a MÁV-Startnak százasával kellenének az új járművek, ehhez képest a CAF-ok alig pár tucatnyi kocsit jelentenek. A hivatkozott 120 (?) régi IC-kocsi csinosítása pedig kimerül az üléshuzat cseréjében és a belső festésben, így azokon még 2030-ban is pottyantós WC-t használhat majd az utas.
  • Az InterCity-rendszerrel kapcsolatban a MÁV-Start lényegében elismerte, amit mi irtunk: a mai óránkénti vonatközlekedés helyett a jövőben két jelentősen eltérő, kétóránkénti IC-vonat járna a fővonalakon. Tehát például Budapest-Debrecen között mindössze kétóránként javul az eljutási idő (majd egyszer...), miután több száz milliárd Ft-ot költött az ország a vonal fejlesztésére. Mivel pedig a kisebb megállókat kiszolgáló sebesvonat már ma is van, a lassabbik IC valószínűleg annak szerepét lesz hivatott átvenni – így mindenképpen járatritkításra kell számítani, hiába állítja ellenkezőjét a MÁV-Start. Egyébként is bizarr, hogy egy, a négyes metrónál is jóval drágább vonalfejlesztést követően arról magyarázkodnak, hogy nem lesz ritkítás, miközben normális esetekben jelentős járatsűrítésekről kéne beszélni. Továbbá nem a sorok mögül kellene kibogarászni a távlati terveket, hanem azoknak már rég nyilvánosnak kéne lenni, ahogy az már Kelet-Európában is megszokott.
  • A berlini éjszakai vonatok jóval olcsóbban is közlekedtethetők lettek volna, ha a MÁV-Start nem saját vonatként, hanem a DB amúgy is közlekedő Drezda-Berlin vonataihoz csatolva vitte volna az éjszakai kocsikat, ahogy erre vágányépítések idején volt is példa. A megszüntetés utolsó pillanatban történő bejelentésével egyébként a Bécs-Berlin utasokkal is kiszúrtak, ugyanis hiába venné át legalább azt a vonatrészt az osztrák vasút, az idő rövidsége miatt már nem volt módja beugrani a MÁV-Start helyére.
  • A MÁV-Start az étkezőkocsik kapcsán szintén gazdaságtalanságra hivatkozik. Az nem érdekes, hogy egyébként Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is sikerül a magyarnál olcsóbb és jobb étkezőkocsi-szolgáltatást nyújtani (hogy most direkt ne említsünk nyugati példákat), arra hivatkoznak, hogy bezzeg a CFR is megszüntette az étkezőkocsit. 2017-re tehát eljutottunk oda, hogy a MÁV-Start számára a román vasút lett a követendő példa.
  • Nevetségesnek tartjuk, hogy a MÁV-Start a belvárosi menetjegyirodát a Nyugati pályaudvarnál kívánja pótolni, holott a pénztár értelme pont az volt, hogy nem a zsúfolt pályaudvarokon, hanem a város főterén várta a vásárlókat. Mivel pedig erről a lépésről konkrétan az utolsó napon tájékoztatta az utasokat a cég, a kommunikációval kapcsolatos magyarázkodás is teljesen hiteltelen.
  • A 2016-os menetrendváltás kapcsán valóban igazat ír a közlemény, ekkor nem történt komolyabb járatritkítás - azonban mi a 2015-ös évről írtunk, így kíváncsian várjuk az álláspontjukat az akkori eseményekkel kapcsolatban.
A felvetett problémákból és a válaszból is kitűnik, hogy a MÁV-Start óriási szerepzavarban van. Egy döntően állami forrásokból működő közszolgáltató cég nem teheti meg, hogy az irodaházába bezárkózva hozzon meg minden döntést a nyilvánosság kizárásával, majd mikor valaki kínos kérdéseket tesz fel, hallgatással, sértődéssel és mellébeszéléssel vegyített a válasz. Ha a vasúttársaság, valamint a felügyeletét ellátó Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a nyilvánosságot, a használókat is bevonná a szolgáltatás megtervezésébe és a döntések meghozatalába, a fenti problémákig többnyire el sem jutnánk.