Közlekedő Tömeg

Metró nélkül, mégis sínen

Így járhatna a 14-es villamos a Nyugati térig

2017. október 01. - Közlekedő Tömeg

Egyesületünk támogatja azt a kezdeményezést, mely szerint a 14-es villamos a metrópótlás idején a Lehel tértől tovább, egészen a Nyugati pályaudvarig kellene közlekedjen – közvetlen kapcsolatot adva a 4-6-os villamosokra. A hosszabbítás szükséges, a pótlás megkezdéséig hátralévő egy hónap pedig elég a kivitelezéshez.

14-5.png

Szükséges...

A BKK tervei szerint a pótlóbuszok Újpestről csak a Lehel térig járnak majd, tehát a pótolt szakaszról a 4-es és a 6-os villamosokhoz igyekvő sok ezer utasnak egyetlen megálló erejéig le kell majd mászni a metróba – mindegyiküknek 8 perccel tovább tart majd elérni a Nagykörutat. Ez indokolatlan kellemetlenséget okoz az utazóközönségnek, különösen úgy, hogy egyébként minden adott a közvetlen kapcsolat biztosításához. A 14-es vonal meghosszabbítása esetén viszont az utasoknak egyetlen percet sem kellene beáldozniuk.

Ráadásul a hosszabbítás a metrópótló járatok utasainak is enyhülést hozna, hiszen úgy még többen választanák a tágas villamosokat a zsúfolt pótlóbuszok helyett. Fontos, hogy ez a fejlesztés nem csak az északi szakasz pótlásánál tudna hasznosulni: amikor a metró Lehel tér – Nagyvárad tér közötti szakasza lesz lezárva, akkor a tömött pótlóbuszok helyett sokan a 4-es 6-os villamosokat választják majd belvárosi úti céljuk eléréséhez, így egy év múlva még nagyobb jelentősége lesz annak, hogy Újpest felől átszállásmentesen elérhető legyen a Nagykörút.

...és lehetséges

    • Az ideiglenes vágányok gyorsan kiépíthetők, ha az építkezés során ún. nagypaneles technológiát alkalmaznak. A nagypanel könnyen és gyorsan telepíthető – Budapest számos pontján ilyen módszerrel épített vágányok vannak, többek között a Krisztina körúton, a Fehérvári úton, vagy az Erzsébet királyné útján.
    • Az ideiglenes vágányokon 50 km/h sebesség könnyedén elérhető, ha azok nagypaneles technológiával épülnek ki – így a szerelvények végállomásra való be- és kihajtása gyorsan történhet, továbbá a vágányokon keresztirányban áthaladó forgalom sem lenne akadályoztatva. A Margit híd felújítása idején alkalmazott repülővágányokon ugyan 10 km/h korlátozás volt érvényben, ott azonban egy félig szétbontott, munkaterületnek minősülő hídon közlekedtek a több tíz tonnás szerelvények, amelyeknek most csupán végig kellene haladniuk a Váci úton.
    • A végállomás a Nyugati pályaudvar mellett lévő parkolóban alakítható ki, a 4-6-os villamosoktól mindössze 60-80 méterre. A buszvégállomás területét a metró felújítása idején liftépítés miatt lezárják majd, így a villamosok forgalma a buszforduló mellett, részben a parkoló területét felhasználva bonyolítható. A megszűnő parkolóhelyek helyett a bőséges kínálattal rendelkező Westend garázs lenne használható.
    • A Lehel tér és a Nyugati tér között a vágányok a Váci úton, a Westendhez legközelebb eső két sáv helyén haladnának, azaz a közúti forgalomnak 2x2 sáv állna rendelkezésre. Az út kapacitása csak látszólag csökkenne: a metrópótlók útvonalán szinte megszakítás nélkül, végig buszsávokat jelölnek ki, így a Váci út Újpest és Lehel tér közötti szakaszán is csak 2x2 sáv lesz elérhető, tehát a Nyugati térig tartó további szakasz szűkülete nem okozna érzékelhető hátrányt.
    • A Westend és a Nyugati téri felüljáró között egy rövid szakaszon mind a kettő közúti sávot elfoglalnák a sínek, ott jelzőlámpás szabályozásra van szükség. Ennek azonban nincs akadálya, arra a szakaszra ugyanis főleg a Szent István körút felől érkezik forgalom, így amikor az az irány kap pirosat, a villamosok gondtalanul áthaladhatnak.
    • A Nyugati téri aluljáró egy korábbi hatástanulmány alapján megfelelő teherbírású. (A tanulmány itt érhető el, az érintett szövegrészek a 93-95. oldalakon olvashatók.)
    • A hosszabbítás nem járna fakivágással. A javasolt nyomvonal nem keresztezi a Váci úti fasort.

A 3-as metró felújítása hivatalos tájékoztatás alapján egészen 2020 év végéig tart majd. 3 év hosszú idő ahhoz, hogy tízezrek utazzanak egymás ölében ülve azért, hogy aztán még plusz 8 percet veszítsenek egy felesleges átszálláson. A villamos meghosszabbítása, ahogyan 2009-ben is az volt, lehetséges, ráadásul az autós közlekedéssel szemben is vonzó alternatívát kínálna. Itt az idő sínre tenni a metrópótlás ügyét!

A javasolt nyomvonal bemutatása

14-1.png

14-2.png

14-3.png

14-4.png

14-5.png

14-6.png

süti beállítások módosítása