Állítsuk meg az üresen közlekedő villamosokat!

A Közlekedő Tömeg minden kocsiszíni járat meghirdetését javasolja

2017. május 07. - Közlekedő Tömeg

A kocsiszínbe közlekedő, illetve az onnan kiálló villamosok minden nap sok ezer kilométert futnak Budapest utcáin – az utasok döntő többsége mégsem tudja igénybe venni azokat, mert az utastájékoztatás nem teljeskörű, és mert rengeteg menetnek nincs előírva az utasszállítás. Márpedig ezek a szerelvények éppen azokban az időszakokban segíthetnék a hazajutást és a munkába járást, amikor a menetrend szerinti járatok ritkábban járnak, a Közlekedő Tömeg ezért minden kocsiszíni menet menetrendben való meghirdetését, illetve az utastájékoztatás és a vonatkozó utasítások felülvizsgálatát szorgalmazza. Minderről részletes és átfogó javaslatcsomagot készítettünk, melynek összefoglalóját alább olvashatjátok.

_dsc5184.jpg

Javaslatcsomag (letölthető dokumentumok)

Üres villamosok a legritkább időszakokban

Biztosan sokan találkoztatok már – például az 1-es villamos vonalán – üresen közlekedő, esetleg még “Nem szállít utasokat” felirattal is ellátott szerelvényekkel. Ezek azok a kocsik, melyek dolguk végeztével éppen a honos kocsiszín, vagy szolgálatuk kezdetén a kiszolgált villamosvonal felé tartanak. Az ilyen járatok hatalmas távolságokat tesznek meg minden nap– csak az 1-es kocsijai összesen több mint 1142 km-t futnak a menetrendi meneteken túl – de utasokat csak elvétve láthatunk rajtuk.

Ez már csak azért is ellentmondásos, mert éppen olyankor tudnának segíteni ezek a menetek, amikor a legritkább a szolgáltatás. Csúcsidő előtt és után, valamint hajnalban és késő este egy rakás kocsiszíni menet rója a város utcáit, ezek pedig éppen azok az időszakok, amikor a villamosok hirtelen ritkábban járnak, vagy az egész napra vonatkozóan a legritkábban közlekednek – az éjszakai időszakról nem is beszélve. Például az 1-es villamos Flórián téri megállójánál 21 óra után 13 menetrendszerinti, teljes vonalon végighaladó villamoson felül összesen 25 további, kocsiszínbe tartó szerelvény is elhalad, vagyis ha lekésed a késő este 10 percenként járó 1-est, akkor egy pár perccel később érkező kocsiszíni járat nagy segítség lehetne neked a hazajutásnál.

Miért nem szállnak fel az utasok?

Ha ennyire hasznosak lennének ezek a járatok, akkor miért ilyen néptelenek? Leginkább az az oka, hogy az utastájékoztatás nem teljeskörű. Bár a járműveken hallható és látható utastájékoztatás többnyire megfelelő, és a legtöbb esetben a járművezetők is becsülettel figyelnek a felszállni kívánókra, alig néhány ilyen menet van meghirdetve a menetrendekben és a FUTÁR-kijelzőkön. Emiatt az utasok nem számítanak ezekre a járatokra, és sokszor nem is próbálják igénybe venni azokat.

kt_image_v11_16_9_1_4_lista-01-01.jpg

Számtalan kocsiszíni menet jár a Hungária körgyűrűn – jelentős többségük nincs meghirdetve.

kt_image_v11_16_9_0_bev-01.jpg

Amelyik viszont szállít utasokat, arról a FUTÁR-kijelzők nem tudnak.

Szerencsére ez a hiányosság könnyen pótolható, ugyanis az utastájékoztatásra fordított erőforrásokon túl nem igényel további költségeket. A kocsiszíni járatok a forgalomban résztvevő szerelvények között haladnak, azaz az előírt útvonalon ugyanolyan gyorsan tudnának végigmenni, így az utasszállításnak a sofőrök munkaidejére és a szükséges szerelvények számára nézve semmilyen hatása nem lenne. Más szóval úgy lehetne ugrásszerűen emelni a szolgáltatás színvonalát bizonyos időszakokban, hogy az szinte egy fillérbe sem kerül. Nézzük, mi kellene ahhoz, hogy ez valósággá váljon!

Hadd tájékozódjunk!

A korábban említett hasznokat csak úgy realizálhatnák igazán az utasok, ha minden kocsiszíni járat számára szigorúan és egyértelműen elő lenne írva a kötelező utasszállítás, és erről az utasokat is teljeskörűen tájékoztatnák – ennek azonban több feltétele is van.

A legtöbb fejtörést az okozza, hogy egyáltalán nem garantált, hogy egy adott villamos az előírt időpontban és útvonalon tér vissza a kocsiszínbe, sokszor előfordul ugyanis, hogy egy napközben jelentkező forgalmi zavar miatt a villamosok később, vagy más sorrendben fejezik be a napi szolgálatot. Emiatt egy-egy kocsiszíni menet késve indulhat, vagy akár teljesen ki is maradhat, és a bizonytalanságot tovább fokozza, hogy a kocsiszíni útvonalak hónapról hónapra változnak. Mindezek miatt kizárólag a valós idejű és a gyakran frissíthető felületeken érdemes meghirdetni ezeket a járatokat – itt mindenekelőtt a BKK FUTÁR utazástervezőre, a FUTÁR-kijelzőkre gondolunk. Ezáltal az utasok ezen járatokat is figyelembe vehetnék utazásuk megtervezésénél, de arról is azonnal tájékozódhatnának, ha valamilyen zavar miatt mégsem indul az adott menet. A papír alapú megállóhelyi menetrendeken konkrét indulási időpontokat feltüntetni nem érdemes – hiszen kimaradás esetén nem küldene pótlóbuszt a BKK – de egy, az indulásokat tartalmazó internetes felületre mutató QR-kód megjelenítését fontosnak tartjuk.

Ha pedig végre tervezhetünk a kocsiszíni járatokkal, már csak az marad hátra, hogy felismerjük azokat. Jelenleg sokszor előfordul, hogy az 1-es villamos vonalán 41-es vagy 56-os jelzésű villamossal találkozunk, vagy hogy a bemondás az útvonal közepén leszállít mindenkit a villamosról, pedig az rögtön megy is tovább. Márpedig a megfelelő utastájékoztatás a közösségi közlekedésbe vetett bizalom egyik alappillére, ezért kiemelten fontos, hogy a járművek kijelzői és a hangbemondások egységes elvek mentén szolgáltassanak pontos és részletes információkat – többek között ezeket az elveket is részletezzük átfogó javaslatcsomagunkban.

kt_image_v11_16_9_2_3_56_puskas-01.jpg

Az 1-es villamos vonalán az 1-est várják az utasok, nem az 56-ost – nem csoda, ha nem szállnak fel rá.

kt_image_v11_16_9_2_2_inverz_kocsiszinbe-01.jpg

Figyelemfelhívó "kocsiszínbe" felirat – minden kocsiszíni járaton így kellene tájékoztatni.

Egyéb szempontok

Az elmúlt néhány hónapban ugyan történtek előrelépések az említett problémákkal kapcsolatban, de még nagyon messze vagyunk attól, hogy ez a rendszer az elvárt színvonalon működjön – és a teljeskörű utastájékoztatás csak az egyik szempont. A kocsiszíni és az utasforgalmi menetek zavartalan haladásához az infrastrukturális problémák megoldása és egyéb fejlesztések is szükségesek, melyeket külön javaslatban gyűjtöttük össze.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://kozlekedotomeg.blog.hu/api/trackback/id/tr2912488055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.