Közlekedő Tömeg

Több tízezer villamossal utazó vs. néhány száz autó – Tarlós Istvánnak végre döntenie kell

Egy év tétlenség után csak fokozza a károkat a főpolgármester

2017. április 02. - Közlekedő Tömeg

A héten Tarlós István főpolgármester kezdeményezte a Kolosy téri vágányokról szabálytalanul jobbra kanyarodó autókat büntető kamera eltávolítását. A média ezidáig a legnagyobb hangsúlyt a kiszabott büntetések mértékére fektette (50 000 Ft), kevés szó esett azonban arról, hogy milyen fontos feladatot is tölt be ez az eszköz: amikor valaki beveszi azt a kanyart, azzal feltartja a budai fonódó villamoshálózaton, sokszor 2-3 percenként közlekedő, naponta összesen több tízezer utast szállító szerelvényeket.

Tarlós István erről nyilvánvalóan egyáltalán nem tájékozódott, és sajnálatos módon valószínűleg csak azért foglalkoztatja az ügy, mert a saját feleségét kapták szabálytalankodáson. A várospolitika fő irányvonalai azonban jól kirajzolódnak egy ilyen helyzetben – a főpolgármester napi néhány száz szabálytalan autóvezető érdekeit képviseli a több tízezer villamoson utazó városlakóval szemben. Persze jogosan tehetjük fel a kérdést: hogyan is képviselhetné a közösségi közlekedést használók érdekeit, ha nem is tudja milyen problémáik vannak? Mi megpróbálunk ezen segíteni, nyílt levelünkben éves bérletet ajánlottunk fel neki és feleségének, így kötetlenül villamosozhatnak és személyes tapasztalatokat szerezhetnek a főváros közlekedési problémáiról.

kanyarodo.jpg

De miért tilos jobbra kanyarodni a Kolosynál?

A fonódó villamoshálózat megépítése jelentősen megváltoztatta Buda közlekedését. Míg korábban a 17-es villamos egy különálló, rossz kapcsolatokkal rendelkező, ritkán közlekedő járat volt, a fonódó átadása óta fontos és sűrű gerincvonallá fejlődött, átvéve az egy utcával beljebb közlekedő buszkaraván szerepének nagy részét. Ez egyben azt is jelenti, hogy míg korábban “csak” zavaró és igazságtalan volt, ha a villamos forgalmát autóforgalom akadályozta, ma már a teljes budai hálózat szempontjából kritikus, hogy a szerelvények haladása akadálymentes legyen, hiszen a vonalak összefonódnak, egymástól függenek, és ha valahol késés keletkezik, az szétterjed az egész hálózaton.

Részben emiatt is sok helyszínen új forgalmi rend bevezetésére volt szükség, a Kolosy tér az egyik legkritikusabb pont. Itt a megállót helyszűke miatt kizárólag a közvetlenül a kereszteződésnél lehetett elhelyezni, emiatt viszont elég, ha akár egyetlen autó áll a lámpánál, a villamos máris nem tud ajtót nyitni. Ekkor pedig meg kell várja a következő zöldet, azaz 100-150 utas vesztegel több mint egy percig, illetve ha még több autó van, akkor 5-6 percig, csúcsidőben pedig ez a pár perc nem csak itt, hanem még Hűvösvölgyben vagy akár Albertfalván is késéseket okoz. Kulcsfontosságú tehát, hogy még a villamos Kolosy térhez való érkezése előtt minden autó elhagyja a kereszteződést.

img_20170110_174428.jpgHa egyetlen autó beragad, a villamos nem tud rendesen beállni és felvenni az utasokat, akik így több perces késést szenvednek el.

De mi a baj a jobb kanyarral? Befordulásnál elsőbbséget kell adni az átkelő gyalogosoknak, így azonban a kanyarodó autók feltartják az egyenesen haladókat. Ez rendszeresen problémát okoz, hiszen így a szabad jelzés a kanyarodókra való várakozással telik el, nem pedig a szakasz gyors kiürítésével. Mivel az átmenő autóforgalom kizárása az eredeti tervekkel ellentétben váratlanul elmaradt, félmegoldásként csak a jobbra kanyarodás van megtiltva, mely elvileg garantálná, hogy sokkal ritkábban ragadjon be autó a villamos elé. Hiába tilos azonban már több mint egy éve bevenni ezt a kanyart, a sofőrök azóta is töretlenül igénybe veszik ezt a “lehetőséget”.

img_20170222_171031.jpgKözvetlenül a megálló mögött egy parkoló kijárata van, így a megállót nem lehetett a kereszteződéstől messzebb elhelyezni.

Senkit nem lephetett meg a büntetés

A vezess.hu cikkében részletesen leírják, milyen intézkedések előzték meg a kamerák kihelyezését:

  1. 2016. március 21-én változott a forgalmi rend. Három, nagy méretű táblát helyeztek ki a tiltásról és az alternatív útvonalról.
  2. Ennek ellenére nem csökkent a kanyar forgalma, ezért tömeges szabályszegés és panaszok miatt időszakonként fokozott ellenőrzést tartottak. Büntetni nem büntettek, csak figyelmeztettek.
  3. Ennek sem volt semmilyen eredménye, elkezdtek bírságolni.
  4. A bírságolásra azonban sem kellő munkaerő, sem kellő hely nem volt, így aztán az önkormányzat a kamera felszerelése mellett döntött.
  5. A kamera januárban tesztüzemben működött, később aztán megkezdődött a bírságolás is.

img_20170209_124616.jpgEléggé feltűnő tábla

Arányos-e az 50000 forintos büntetés?

Az összeg jogszabályban rögzített érték, ettől eltérni nem lehet. A Kolosy téren az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venni:

  • A kanyarodás érezhető társadalmi kárt okoz, egy emiatt feltartott villamoson utazók idejének forintosítása önmagában is túllépi az emlegetett 5-10000 forintos javasolt bírságot.
  • A kamera felszerelését intenzív kampány előzte meg, a cél láthatóan nem kizárólag pénzbehajtás.
  • Több, látványos tábla jelzi a kanyarodási tilalmat. Ezek ellenére bekanyarodni rendkívül súlyos figyelmetlenség.
  • Szándékos szabályszegésért pedig ez az összeg nyilvánvalóan nem sok.

Fentiek mérlegelésével tehát a konkrét helyszínen nem tartjuk magasnak az összeget.

Egyértelmű, mi a jó döntés

A fonódó ezen szakaszán nem csak ez a kanyar jelent komoly gondokat. Októbertől decemberig, és most az elmúlt 3-4 hétben is mindenki könnyen szállhatott fel olyan villamosra, amely aztán a Frankel Leó úton 15 percig állt a dugóban (erről a TV2 Tények is beszámolt). A főpolgármester két hete azt nyilatkozta, hogy “szeretne a városnak örömet szerezni, néha”. Hát most itt a lehetőség örömet szerezni: saját tervezetünk megoldást jelent a bécsi úti villamos számos gondjára.

Több tízezer villamossal utazó vs. néhány száz autó. Ebben a helyzetben egy felelős főpolgármester könnyen meg kell, hogy tudja hozni a jó döntést.

Bella Jakab, Kelemen Tamás

süti beállítások módosítása