A hűvösvölgyi villamosvonal átfogó felújításra szorul

2017. január 20. - Közlekedő Tömeg

Kampányt indítottunk: Követeljük együtt a hűvösvölgyi villamosvonal valódi fejlesztését a BKK-tól!

2017 tavaszán 4 hónapra lezárják a hűvösvölgyi villamosvonalat, mert a Kelemen László utcánál újjáépítik a töltés támfalát. Korábbi bejegyzésünkben megírtuk, hogy az évtizedeken keresztül elhanyagolt építmény helyreállításán kívül más munkákat nem végeznek el, azaz a több ezer érintett utas úgy kényszerül hónapokig a dugóban álldogáló pótlóbuszok használatára, hogy utána sem az utazási idő nem fog csökkenni, sem a szolgáltatás színvonala nem emelkedik.

Ez a villamos az egyetlen alternatívája a 2x1 sávos, igen gyakran torlódásokkal terhelt Hűvösvölgyi útnak, és ilyen hosszú időre csak úgy lenne indokolt lezárni, ha közben átfogó felújítást hajtanának végre. Most részletesen bemutatjuk a vonal jelenlegi állapotát és hogy hogyan kerülhetőek el hasonló helyzetek a jövőben. Emellett korábbi cikkünk írásakor feltettünk néhány kérdést a BKK-nak, ők azóta közvetítették a BKV válaszait, ezeket alább közöljük.

4 hónap idegőrlő araszolás, majd változatlanul lassú villamosozás

Videónkon jól látszik, hogy bár ezt a támfalat valóban fontos helyreállítani – egy egész erdő nőtt ki a töltésen, karvastagságú gyökerek törték át a kőfalat – sok egyéb probléma is van a vonalon. A villamosok sok helyen lassan és zajosan közlekednek, többek között mert a pálya néhol már borzalmas állapotban van. Jogosan várhatják így el az utasok, hogy ha 4 hónapig a szinte mindig torlódásokkal terhelt Hűvösvölgyi úton közlekedő pótlóbuszokkal kell utazniuk, akkor utána érdemi javulást tapasztalhassanak a mindennapi utazásaik során.

dscn5261.jpgKitüremkedő gyökérzet a Kelemen László utcánál.

A támfal építésével egyidejűleg a Riadó utcai vasbeton híd bontása is megtörténik.

– válaszolta viszont a BKV, más szóval az érintett rövid szakaszt leszámítva hozzá sem nyúlnak a vonalhoz. Így aztán sok-sok hét dugóban ácsorgás után azt tapasztalják majd az utasok, hogy sem az utazási idő nem csökkent érezhetően, sem a peronok nem lettek akadálymentesek.

Pedig bőven van tennivaló

Összegyűjtöttük, hogy pontosan hol és milyen problémák tapasztalhatóak Hűvösvölgy és a Széll Kálmán tér között.

Összesen:

  • 40 pályahiba,
  • 13 balesetveszélyes hely és
  • 14 pályahiba miatti sebességkorlátozás

található ma a vonal mentén.

A pályahibákról részletes térképes leírást készítettünk.

kt_image_huvosvolgy_vaganyzar_openstreetmap_1-01_1.jpg

A teljes vonalra vonatkozó információkért kattints a térképre!

dscn5247.jpg

dscn5284.jpg

dscn5245.jpg

dscn5301.jpgEgy gépjárművezető sem szeretne ennyire kátyús úton közlekedni.

Hiányzik a hosszú távú stratégia

Természetesen a felújítások és az akadálymentesítés szükségességével a BKV is egyetért. “A feladatok egyeztetése, pontosítása és ütemezése jelenleg folyamatban van, azonban ezek a munkákat nem a támfal felújításával együtt végzik, hanem a tervek szerint az elkövetkező években.” Ez tehát azt jelenti, hogy a fejlesztések összehangolásának hiánya miatt – a Fehérvári úti villamosok szinte évenkénti lezárásaihoz hasonlóan – itt is több éven keresztül kell majd hónapokig tartó pótlóbuszozásra számítani.

Már eddig is túl sokszor történt meg, hogy egy adott vonalat teljesen indokolatlanul többször is le kellett zárni, hol peronépítés, hol vágányfelújítás, vagy éppen csatornázás miatt. Hatékonyabb lenne, ha a vágányzárakat kihasználnának arra, hogy az érintett szakaszon minden egyéb szükséges beavatkozást is elvégezzenek. Ehhez egyrészt el kellene készíteni a peronátépítések kiviteli terveit a teljes hálózatra vonatkozóan, másrészt keretszerződéseket kellene kötni peronátépítésre és vágánykarbantartásra – ugyanis akkor nem kellene egyetlen váltó cseréjénél végigmenni az iszonyatosan hosszú közbeszerzési eljáráson. Ha ezek teljesülnének, akkor például a 14-es villamos tavaly őszi lezárásakor a kimaradó szakasz karbantartását is elvégezhették volna; de említhetnénk a Szent János Kórháznál lévő váltót is, melyet immár egy éve nem sikerül kicserélni. 

dscn5296.jpg

Átfogó felújításra van szükség!

Hűvösvölgy egyetlen valós közlekedési alternatívája az órákig tartó dugókkal szemben a villamos, ennek ellenére méltatlanul kezelik ezt a kiemelkedő fontosságú vonalat. Nem kérdés, hogy e szakasz felújításra szorul, de azt tartanánk elfogadhatónak, ha egyrészt egy több hónapig tartó vágányzár után érdemben javulna az eljutási idő és az utazási színvonal, másrészt pedig ha nem hosszú éveken keresztül, elnyújtva fejlesztgetnék a vonalat, hanem egy komplex felújítás keretében oldanák meg a hűvösvölgyi szakasz megannyi problémáját.

Holló Ádám, Kelemen Tamás

A BKK teljes levele a BKV válaszaival:

Miért indokolt a 4 hónapos teljes vágányzár, nincs-e lehetőség rövidebb munkavégzésre vagy a villamosforgalom részleges fenntartására?

A támfal felújítása során olyan mértékben szükséges a töltésoldal megbontása, hogy az lehetetlenné teszi a villamosközlekedés fenntartását. A bontást egészen a középoszlopok vonaláig el kell végezni, részben azért, hogy a földműben elburjánzott, a töltés állagát folyamatosan károsító gyökérzet maradéktalanul eltávolítható legyen, részben pedig azért, hogy az új támfal megfelelő statikájú, és így hosszú élettartamú megtámasztása biztosítható legyen. A négy hónapos vágányzári idő meghatározása a tervezés során, a részletes feladatlista ismeretében történt, ugyanakkor a közbeszerzés egyik értékelendő szempontjaként a rövidebb átfutási idő vállalását is előírta a BKV.

Milyen munkákat végeznek el a támfal felújításán kívül? Milyen fejlesztések szükségesek jelenleg a vonalon, milyen ütemterv szerint? Ezek közül melyeket végzik el a támfal javításával párhuzamosan?

A támfal építésével egyidejűleg a Riadó utcai vasbeton híd bontása is megtörténik. A támfal megépítésének záró munkája a villamosvágányok újraépítése.

A hűvösvölgyi vonalon, több helyszínen szükségesek még részben pályafelújítási, részben peronfelújítási munkák. Ezekre a feladatokra koncepciótervet dolgozott ki a BKV. A feladatok egyeztetése, pontosítása és ütemezése jelenleg folyamatban van, azonban ezek a munkákat nem a támfal felújításával együtt végzik, hanem a tervek szerint az elkövetkező években.

Tervezik-e - ha igen, mikor - a vonal CAF villamosok közlekedtetésére alkalmassá tételét, így a végállomás átépítését és a megállóperonok szabványos szintre emelését? A Villányi úti tapasztalatok alapján ez a folyamat is elvégezhető volna a támfal javításával egyidőben.

A Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy közötti villamosvonalon a CAF villamosok közlekedéséhez jelentős műszaki beavatkozások szükségesek, amelyek megvalósításának ütemezése a források jövőbeni rendelkezésre állásától függ. Jelenleg a peronok nem felelnek meg az akadálymentességi követelményeknek, ezért az akadálymentes beszállást nem tudják biztosítani. Ezen kívül Hűvösvölgy végállomáson a vágánykapcsolat mögött rendelkezésre álló vágányhossz nem elegendő a 36 méter hosszú CAF villamosok visszafogásához, így a pálya meghosszabbítása is szükséges. A Budagyöngye megállóhelyen a közúti-villamosvasúti csomópont teljes átépítése lesz szükséges, mert a déli irányba haladó villamosok megállója a mai helyén nem hosszabbítható meg, mivel a megálló előtt közvetlenül a szépilonai vágánykapcsolat, hátul pedig a Szilágyi Erzsébet fasor útátjárója található.

A pótlás ideje alatt milyen forgalomtechnikai beavatkozásokkal tervezik segíteni a pótlóbuszok közlekedését?

A Hűvösvölgyi út és a Szilágyi Erzsébet fasor útpályájának szélessége, valamint az, hogyan lehet lebonyolítani a jelentős közúti forgalmat, meghatározza a közösségi közlekedés támogatásának lehetőségeit. Várhatóan a Nagyhíd építésének ideje alatt alkalmazott korábbi ideiglenes forgalmi rend lép életbe, melynek keretében a meglévő autóbuszsávokon kívül új ideiglenes autóbuszsávot jelölnek ki a Széll Kálmán tér felé a Vadaskerti utca–Szerb Antal utca útvonalon, a Zsemlye utca–Bölöni György utca és a Furulya utca–Versec sor közötti szakaszon megállási tilalom egyidejű elrendelésével.

Korábban előállt már hasonló helyzet a Nagyhíd megállónál - változtattak azóta, illetve terveznek-e változtatni a karbantartási gyakorlaton a későbbi hasonló események elkerülése érdekében?

A Nagyhíd megállónál a peronok megtámasztására, javítására volt szükség. Az ilyen jellegű feladatok a karbantartási tevékenységtől függetlenek, azok az állapotok változásakor állapíthatók meg, és megoldásuk is akkor tervezhető.

A bejegyzés trackback címe:

http://kozlekedotomeg.blog.hu/api/trackback/id/tr6212138473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.