Hűvösvölgy karanténba kerül

4 hónapig szinte lehetetlen lesz bejutni a városba

2016. december 13. - Közlekedő Tömeg

Kampányt indítottunk: Követeljük együtt a hűvösvölgyi villamosvonal valódi fejlesztését a BKK-tól!

2017 tavaszán 4 hónapra elvágják Hűvösvölgyet – és így Solymárt és Nagykovácsit is – Budapesttől, amikor is a BKV újjáépíti a Kelemen László utcánál lévő támfalakat. A felújítás miatt szükséges, de indokolatlanul hosszúra nyúló vágányzár idején több ezer ember kényszerül majd szinte mindig dugóban ácsorgó pótlóbuszok használatára úgy, hogy utána semmilyen érezhető javulás nem lesz. Véleményünk szerint egy többhónapos lezárást csak egy érdemi eredménnyel szolgáló komplex felújítás indokolhatna.

_mg_8949.jpg

4 hónapig pótlózunk, de minek?

4 hónap önmagában is sok idő, de a helyzetet súlyosbítja, hogy a hosszú vágányzár árnyékában alig végeznének el más munkákat a vonalon, holott teendő volna bőven. Többek között biztosítani kellene az új CAF villamosok közlekedésének feltételeit (végállomás bővítése, peronok meghosszabbítása és akadálymentesítése), a megállókiosztás messze nem ideális, és persze magát a vasúti pályát is fel kell újítani. Ehhez képest a cég csak minimális vágányfelújítást tervez, továbbá jellemző módon csak a Kelemen László utcai megállóban újítják fel a peront, és csak az egyik irányban (tehát még ha járna is alacsonypadlós villamos a vonalon, a kerekesszékkel utazók csak elmenni tudnának onnan, hazamenni már nem). A vonal átépítése ügyében egyébként a BKK sem csipkedte magát: az elmúlt években még csak tervek sem készültek a fentebb felsorolt munkákra. Ez mind azt jelenti, hogy nem csak 2017-ben, hanem az azt követő években is jó sokat lehet majd vesztegelni a pótlóbuszokon a Hűvösvölgyi úti dugóban, és – ahogyan azt idén a Fehérvári úti és Bartók Béla úti építkezések példáján láthattuk – nincs az a felújítás, ami elég sokáig tudna tartani.

Ráadásul jogosan teheti fel az utas a kérdést: a támfal miatt tényleg hónapokra el kell vágni több ezer embert a belvárostól? Nem! A támfal átépítéséhez azért van szükség ilyen hosszú vágányzárra, mert a BKV az eddigi szerkezet helyett egy gigantikus, L-profilú támfal építését tervezi, amelyhez mindkét villamosvágányt el kell bontani a Riadó utcától egészen a Kelemen László utcáig. Dönthettek volna egy egyszerűbb szerkezet mellett is, mely nem csak kevesebbe kerülne, hanem lehetővé tenné, hogy az érintett szakaszon a munkák során egy vágányon fenntartható legyen a közlekedés. A logika világos: miután az üzemeltetési költségből a műtárgy karbantartását évtizedekig kispórolták, most a Fővárostól szeretne a BKV minél több fejlesztési forrást kizsarolni, hogy utána soha többé ne kelljen foglalkozni a támfalakkal. A BKV-nak megéri; az adófizető utasoknak kevésbé.

_mg_8930_1.jpg

Jóval több baj is van a vonallal.

Csak akkor nyúlnak hozzá, ha már nagyon kell

A fővárosiaknak nem újdonság már, ha karbantartási hiányosságok és ötletszerű fejlesztéspolitika miatt évről évre hosszú vágányzárakkal nehezítik meg az életüket (lásd Fehérvári út). 2013 őszén egyszer már megcsonkították a 61-es villamost, mert el kellett végezni a Nagyhíd megállónál lévő elhanyagolt töltés támfalainak sok éve húzódó felújítását, majd később a Széll Kálmán tér felújítása idején is több vágányzár volt a vonalon, de akár csak idén ősszel is több alkalommal pótlóbuszra kellett már szállni. Ennek ellenére a szinte éjjel-nappal dugókkal terhelt Hűvösvölgyi út egyetlen alternatívájának számító 56-os és 61-es villamoscsalád még mindig több mint 19 perc alatt jut csak be a Széll Kálmán térre, most pedig éppen előkészítés alatt áll egy olyan 4 hónapos vágányzár, amelynek végeztével az utasok semmi különbséget sem fognak érezni - megint.

Az előreláthatólag áprilisban kezdődő építkezés esete a Nagyhíd felújítására emlékeztet: a BKV évtizedekig csak nézte, ahogy a Kelemen László utcánál lévő támfalak fölötti töltésen egy valóságos erdő nő ki, és a tétlenség oda vezetett, hogy a nagy fák gyökerei jelentősen megkárosították a szerkezetet. Most pedig ütött az óra, elkezdett süllyedni a pálya, sebességkorlátozást kellett elrendelni, és belátható időn belül a forgalmat is teljesen le kell állítani, ha nem történik beavatkozás.

Nem túlzás – egy valóságos erdő. – Fotó: ittlakunk.hu

Érdemi javulásra van szükség!

Hűvösvölgy egyetlen valós közlekedési alternatívája az órákig tartó dugókkal szemben a villamos, ennek ellenére méltatlanul kezelik ezt a kiemelkedő fontosságú vonalat. Nem kérdés, hogy e szakasz felújításra szorul, de azt tartanánk jónak, ha egyrészt egy több hónapig tartó vágányzár után érdemben javulna az utazási élmény és az eljutási idő, másrészt pedig ha nem hosszú éveken keresztül elnyújtva fejlesztgetnék a vonalat, hanem egy komplex felújítás keretében oldanák meg a hűvösvölgyi szakasz megannyi problémáját.

Kérdéseinkkel kerestük a BKK-t, válaszaikat változtatás nélkül közöljük:

Miért indokolt a 4 hónapos teljes vágányzár, nincs-e lehetőség rövidebb munkavégzésre vagy a villamosforgalom részleges fenntartására?

A támfal felújítása során olyan mértékben szükséges a töltésoldal megbontása, hogy az lehetetlenné teszi a villamosközlekedés fenntartását. A bontást egészen a középoszlopok vonaláig el kell végezni, részben azért, hogy a földműben elburjánzott, a töltés állagát folyamatosan károsító gyökérzet maradéktalanul eltávolítható legyen, részben pedig azért, hogy az új támfal megfelelő statikájú, és így hosszú élettartamú megtámasztása biztosítható legyen. A négy hónapos vágányzári idő meghatározása a tervezés során, a részletes feladatlista ismeretében történt, ugyanakkor a közbeszerzés egyik értékelendő szempontjaként a rövidebb átfutási idő vállalását is előírta a BKV.

Milyen munkákat végeznek el a támfal felújításán kívül? Milyen fejlesztések szükségesek jelenleg a vonalon, milyen ütemterv szerint? Ezek közül melyeket végzik el a támfal javításával párhuzamosan?

A támfal építésével egyidejűleg a Riadó utcai vasbeton híd bontása is megtörténik. A támfal megépítésének záró munkája a villamosvágányok újraépítése.

A hűvösvölgyi vonalon, több helyszínen szükségesek még részben pályafelújítási, részben peronfelújítási munkák. Ezekre a feladatokra koncepciótervet dolgozott ki a BKV. A feladatok egyeztetése, pontosítása és ütemezése jelenleg folyamatban van, azonban ezek a munkákat nem a támfal felújításával együtt végzik, hanem a tervek szerint az elkövetkező években.

Tervezik-e - ha igen, mikor - a vonal CAF villamosok közlekedtetésére alkalmassá tételét, így a végállomás átépítését és a megállóperonok szabványos szintre emelését? A Villányi úti tapasztalatok alapján ez a folyamat is elvégezhető volna a támfal javításával egyidőben.

A Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy közötti villamosvonalon a CAF villamosok közlekedéséhez jelentős műszaki beavatkozások szükségesek, amelyek megvalósításának ütemezése a források jövőbeni rendelkezésre állásától függ. Jelenleg a peronok nem felelnek meg az akadálymentességi követelményeknek, ezért az akadálymentes beszállást nem tudják biztosítani. Ezen kívül Hűvösvölgy végállomáson a vágánykapcsolat mögött rendelkezésre álló vágányhossz nem elegendő a 36 méter hosszú CAF villamosok visszafogásához, így a pálya meghosszabbítása is szükséges. A Budagyöngye megállóhelyen a közúti-villamosvasúti csomópont teljes átépítése lesz szükséges, mert a déli irányba haladó villamosok megállója a mai helyén nem hosszabbítható meg, mivel a megálló előtt közvetlenül a szépilonai vágánykapcsolat, hátul pedig a Szilágyi Erzsébet fasor útátjárója található.

A pótlás ideje alatt milyen forgalomtechnikai beavatkozásokkal tervezik segíteni a pótlóbuszok közlekedését?

A Hűvösvölgyi út és a Szilágyi Erzsébet fasor útpályájának szélessége, valamint az, hogyan lehet lebonyolítani a jelentős közúti forgalmat, meghatározza a közösségi közlekedés támogatásának lehetőségeit. Várhatóan a Nagyhíd építésének ideje alatt alkalmazott korábbi ideiglenes forgalmi rend lép életbe, melynek keretében a meglévő autóbuszsávokon kívül új ideiglenes autóbuszsávot jelölnek ki a Széll Kálmán tér felé a Vadaskerti utca–Szerb Antal utca útvonalon, a Zsemlye utca–Bölöni György utca és a Furulya utca–Versec sor közötti szakaszon megállási tilalom egyidejű elrendelésével.

Korábban előállt már hasonló helyzet a Nagyhíd megállónál - változtattak azóta, illetve terveznek-e változtatni a karbantartási gyakorlaton a későbbi hasonló események elkerülése érdekében?

A Nagyhíd megállónál a peronok megtámasztására, javítására volt szükség. Az ilyen jellegű feladatok a karbantartási tevékenységtől függetlenek, azok az állapotok változásakor állapíthatók meg, és megoldásuk is akkor tervezhető.

A BKV tenderkiírása: http://www.bkv.hu/hu/beszerzesek/tb_40_16
Közgyűlési előterjesztés: http://infoszab.budapest.hu:8080/akl/tva/Tir.aspx?scope=kozgyules&sessionid=6829&agendaitemid=92681

Kelemen Tamás

A bejegyzés folytatásában részletesen bemutatjuk a vonal felújításra szoruló szakaszait.

A bejegyzés trackback címe:

http://kozlekedotomeg.blog.hu/api/trackback/id/tr7812045545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.